Vad är marketing automation?

Rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle – automatiskt!

 
Marketing automation kräver:

  1. en TRIGGER: tex någon köper en produkt, klickar på en viss länk i ett mail, anger ett visst svarsalternativ på en viss fråga i en enkät, lägger en vara i varukorgen, varit inaktiv i tre månader
  2. som utlöser en HÄNDELSE: tex ett sms skickas, kontaktens status ändras i CRM-systemet, kontakten läggs in i en lista, en etikett sätts på kontakten
     
    ELLER

    en KEDJA AV HÄNDELSER.

Några exempel

  • VÄLKOMSTKEDJA
    1. Någon signar upp sig för ert nyhetsbrev. I formuläret får personen ange i vilket län hen bor.
    2. Sekunden efter skickas automatiskt ett första välkomstmail som innehåller en kupong på 20 % rabatt.
    3. Tre dagar senare skickas automatiskt ett andra mail som listar de närmast kommande eventen i personens län.
      Eventen hämtas automatiskt från hemsidan, och bara de event som äger rum i personens län.
    4. Om personen anmäler sig till ett event ändras automatiskt personens status i ert CRM-system.
    5. Din kollega Nils får då automatiskt en notifiering om detta och personen läggs automatiskt till i hans ”Personer att kontakta”-lista.
    6. Om personen varit inaktiv en viss tid skickas automatiskt ett sms med ett fantastiskt erbjudande.
  • FÖDELSEDAGSHÄLSNING
    På personens födelsedag skickas automatiskt en grattis-hälsning.
  • NYHETSBREV
    Varannan tisdag skickas automatiskt ert nyhetsbrev ut. Det hämtar automatiskt de tre senaste artiklarna från er hemsida. Kontaktlistan uppdateras automatiskt precis innan utskicket. Beroende på kontaktens län/ålder/kön/yrkesroll/preferenser visas olika innehåll i mailet.
  • PÅMINNELSE OM ATT BETALA MEDLEMSAVGIFT
    Påminnelsemail/-sms skickas automatiskt ut fem dagar efter att medlemsavgiften skulle ha varit betald.
  • MEDARBETARUNDERSÖKNINGAR
    Var tredje månad skickas automatiskt en medarbetarundersökning ut.
    Om en respondent svarar på ett visst sätt, tex ger ett oroväckande lågt betyg på hur den upplever sin arbetsbörda, notifieras respondentens närmaste chef automatiskt.