Ring oss: 08 410 413 13 Maila oss: support@ungapped.com

Avsändaradress och Svarsadress

2023-11-13

Ett mail har TVÅ olika svarsadresser:

Avsändaradress/Studsadress (From-adress):
Avsändaradress är den tekniska avsändaren, den e-postadress som mailet ser ut att ha skickats från. Hit kommer också alla studsar och ”Out of office”-svar. Denna adress måste vara betrodd med SPF- Record och DKIM.

Eftersom det är viktigt att uppsättningen är rätt på avsändaradressen så ska inte avsändaradressen ändras fram och tillbaks mellan olika adresser.

Du kan inte själv ändra avsändaradress på ditt Ungapped konto.
Kontakta support@ungapped.com om du behöver ändra kontots avsändaradress.

Avsändaradress

Avsändaradressen är även studsadressen, dvs till denna inkorg kommer alla ”Out of office”-mejl som till exempel ”Jag är på semester” och ”Jag vabbar idag”.
För att inte belasta er kundtjänst eller en medarbetare med dessa automatiska studsar och ”out of office”-mejl bör ni istället använda
en oövervakad inkorg. Den enda funktion denna inkorg har är alltså att ta emot studsarna!

Det är avsändaradressen som syns i inkorgen, så vi rekommenderar inte använda en adress som t. ex. noreply@dindoman.se. Det kan uppfattas som att man inte vill få någon respons eller feedback från sina kunder och medlemmar. Använd istället en neutral adress som nyhetsbrev@dindoman.se eller nyheter@dindoman.se.

Svarsadressen (Reply-to-adress):
Detta är den affärsmässiga svarsadressen, dvs den adress som en mottagare svarar till. Svarsadressen kan du själv enkelt ändra i specifikt mejl och standardinställningen kan man själv sätta på kontot i Ungapped.
Svarsadressen bör vara en övervakad adress för att vara säker på att du inte missar viktig feedback eller frågor från medlemmar och kunder.

Rekommenderad standardinställning för svarsadress är info@dindoman.se eller kundtjanst@dindoman.se. Skriver du ett mer personligt mejl kan du förstås ha din egen e-postadress som svarsadress.
Svarsadressen måste först valideras (ett mejl skickas då till den e-postadressen och mottagaren måste klicka på en knapp i mejlet som bekräftar att Ungapped kan använda adressen som svarsadress).

Svarsadress

Vad är SPF och DKIM?

Vi använder SPF och DKIM för att autentisera att Ungapped får skicka mejl i ert namn. Dvs när en mottagare får nyhetsbrev från mail@foretaget.se så kan de se att våra servrars IP-adresser är ”godkända”.

DKIM är en policy som ni sätter upp som berättar för omvärlden vad man ska göra om SPF och/eller DKIM inte validerar. Ni kan säga att allt ska klassas som SPAM, att det ska sättas i karantän, eller att man ska göra ingenting och släppa igenom det.

Läs mer om SPF och DKIM här »

    Manualer

    Ta din marknadsföring till nästa nivå