Ring oss: 08 410 413 13 Maila oss: support@ungapped.com

Avsändaradress och Svarsadress

2022-07-06

Ett mail har TVÅ olika svarsadresser:

Avsändaradressen (From-adress):
Avsändaradress är den tekniska avsändaren, den e-postadress som mailet ser ut att ha skickats från. Hit kommer också alla studsar och ”Out of office”-svar. Denna adress måste vara betrodd med SPF- Record och DKIM.

Eftersom det är viktigt att uppsättningen är rätt på avsändaradressen så ska man inte ändra from-adressen fram och tillbaks mellan olika adresser.
Du kan inte själv ändra avsändaradress på ditt Ungapped konto. Kontakta support@ungapped.com för mer information.

Avsändaradress

Avsändaradressen bör vara en oövervakad inkorg, dvs man vill inte belasta kundtjänsten eller en medarbetare med att få studsar och out- of office mail i sin personliga inkorg.

Det är avsändaradressen som syns i inkorgen, så vi rekommenderar inte använda en adress som t. ex. noreply@dindoman.se. Det kan uppfattas som att man inte vill få någon respons eller feedback från sina kunder och medlemmar. Använd istället en neutral adress som mail@dindoman.se eller nyheter@dindoman.se.

Svarsadressen (Reply-to-adress):
Det är den affärsmässiga svarsadressen, dvs den adress som en mottagare svarar till. Denna adress är det fritt fram att ändra i specifikt mail och standardinställningen kan man själv sätta på kontot i Ungapped.
Svarsadressen bör vara en övervakad adress för att vara säker på att man inte missar viktig feedback eller frågor från medlemmar och kunder.

Rekommenderad standardinställning för svarsadress är info@dindoman.se eller kundtjanst@dindoman.se. Skriver man ett mer personligt mail med sitt eget ”varumärke” som avsändare kan det vara värt att sätta den egna mailadressen som svarsadress. Adressen måste först valideras (ett mail skickas då till den adressen och mottagaren måste trycka på en knapp som bekräftar att Ungapped kan använda adressen som svarsadress).

Svarsadress

Vad är SPF och DKIM

Vi använder SPF och DKIM för att autentisera att vi får skicka mail i ert namn. Dvs när en mottagare får nyhetsbrev från er mail@foretaget.se så kan de se att våra servrars IP-adresser är ”godkännda”.

DKIM är en policy som ni sätter upp som berättar för omvärlden vad man ska göra om SPF och/eller DKIM inte validerar. Ni kan säga att allt ska klassas som SPAM, att det ska sättas i karantän, eller att man ska göra ingenting och släppa igenom det.

Läs mer om våra SPF och DKIM inställningar här

    Manualer

    Ta din marknadsföring till nästa nivå