Ring oss: 08 410 413 13 Maila oss: support@ungapped.com

Registervård – Att radera personuppgifter

2023-12-13

Under registervård kan man radera personuppgifter på inaktiva kontakter som finns på ens konto.
Av GDPR-skäl behöver man kunna anonymisera inaktiva kontakter som man inte längre behöver kommunicera med eller spara personuppgifter om.

Denna process går inte att ångra och kontakterna kommer att bli helt anonyma. Men klick- och öppningsstatistik kommer att bibehållas.

  • Det är endast användare med rollen ”administratör” som kan utföra en radering.

Under kontoinställningar och abonnemang på ditt konto visas information om antalet aktiva kontakter ni kommunicerat med under de senaste 12 månaderna.
Och summan av totala antalet skickade mejl den senaste månaden (löpande 30-dagarsperiod).

Har du ett abonnemang med extrakonton är det den sammanställda antalet aktiva kontakter och utskick på samtliga dina konton som summeras. Observera att registervården måste köras på varje konto separat om ni har ett huvudkonto + underkonton.

Vad är en inaktiv kontakt?

En inaktiv kontakt är en kontakt som under den valda tidsperioden inte fått något mejl eller sms skickat till sig och som inte har svarat på någon enkät eller eventinbjudan.

Vilken data kommer att raderas?

  • Namn
  • E-postadress
  • Övriga fält på kontaktkortet
  • Fritextsvar i enkäter och anmälningar för event.

Vilken data kommer att finnas kvar?

  • Mejlstatistik
  • Flervalssvar i enkäter
  • Siffror i enkäter
  • Eventdeltagande.
Observera!
Kontakter blir automatiskt inaktiva efter 12 månader om ni inte har kommunicerat med kontakten eller att kontakten besvarat någon enkät eller anmält sig till ett event under 12 månader.
Ungapped räknar inte inaktiva kontakter i ett kontos abonnemangsnivå, men kontakter blir först anonymiserade efter att registervården använts.

Gör så här för att starta registervård:

  1. Klicka på namn/kontonamn längst nere i vänstermenyn.
  2. Klicka på ”Konto” igen i menyn som visas.
  3. Välj ”Registervård” i vänstermenyn på sidan kontoinställningar.
  4. Klicka på ”Jag har tagit del av informationen och vill gå vidare”-knappen för att välja period samt se antalet inaktiva kontakter.
  5. Välj tidsperiod 12, 18, 24 eller 36 månader.
  6. Summa antalet inaktiva kontakter visas nu i informationsrutan.
  7. Klicka för att godkänna att du tagit del av vad raderingen innebär.
  8. Klicka röda knappen ”Starta radering”.

OBS! Denna process går inte att ångra när den har startats.

    Manualer

    Ta din marknadsföring till nästa nivå