Ring oss: 08 410 413 13 Mejla oss: support@ungapped.com
2021-12-01
Dubbel opt-in betyder att när man anmäler sig till en nyhetsbrevsprenumeration på en webbplats får man först ett automatiskt mail till sin inkorg som innehåller en bekräftelselänk man måste klicka på för att aktivera prenumerationen. Mottagaren bekräftar på så sätt att e-postadressen verkligen existerar, och att man vill ha nyhetsbrevet.
Det finns flera anledningar till varför du bör använda dig av dubbel opt-in. En dubbel opt-in bekräftar att personen verkligen är intresserad av ditt mail och den information du skickar ut, vilket kommer att resultera i högre öppnings- och klickstatistik. Är mottagaren verkligen intresserad av ditt företag, dina produkter och den information du vill förmedla minskar risken att personen spamklassar dig.
Om man inte har någon dubbel opt-in kan vem som helst anmäla någon annans e-postadress till mail-listan. Tänk dig att en AIK-supporter anmäler hundratals Hammarby-supportrars e-postadresser till AIK:s nyhetsbrev på pin kiv. Detta skulle resultera i en massa arga samtal till er kundtjänst, värdefull tid slösas på att ta bort alla e-postadresser och utreda hur de hamnat i kontaktlistan samt en större irritation mot AIK. Ursinniga prenumeranter som inte beställt ditt nyhetsbrev påverkar knappast ditt varumärke positivt.
Alla som använder mail-listor för att skicka ut mail får avanmälningar och spamklagomål, det är ofrånkomligt. Internetanvändare hatar spam och allt som påminner om spam. Även fast du har en tydlig avanmälningslänk i varje utskick kommer det alltid att finnas någon som klickar på ”Rapportera som skräppost”-knappen i sin mailklient. Genom att använda dubbel opt-in reducerar du dina spamklagomål till en lägre siffra.
Du kanske kan skryta med att du har en kontaktlista på 20 000 adresser som du skickar till varje vecka och får därför en plats i nyhetsbrevet såld till en annonsör. Men eftersom du bara använder enkel opt-in är många e-postadresser felaktiga eller går till personer som inte är intresserade av ditt nyhetsbrev –> Annonsören får dålig respons på sin kampanj och köper inga fler annonsplatser i ditt nyhetsbrev.
Har du istället en mycket mindre kontaktlista med 2000 adresser, men med dubbel opt-in, får annonsören tillgång till en segmenterad målgrupp, validerade e-postadresser och intresserade läsare. Annonsören får många klick på sin annons, blir nöjd och köper fler annonsplatser i ditt nyhetsbrev.
Den nya dataskyddslagen, GDPR, som trädde i kraft 2018-05-25 är en ny EU-förordning som ersatte PUL. Lagen kräver visserligen inte att dina kontakter är dubbel opt-in:ade, men opt-in är ju ett tydligt bevis på att ägaren av adressen gett sitt samtycke.
Så här använder skapar du signup-formulär till din hemsida »