Ring oss: 08 410 413 13 Mejla oss: support@ungapped.com
Mätning av öppningar och klick
2023-11-29
Under Avancerat-fliken i mejlets Inställningar anger du vilken mätning av mejlets öppningar och klick du önskar.
Dessa är de sex alternativ som finns:
- Vanlig spårning – antalet klick och öppningar i mejlet mäts, och du kan i mejlets statistik se VEM (vilken mottagare) som har klickat/öppnat.
Detta är ett mejls standard-inställning. - UTM-spårning – inkluderar Vanlig spårning (se ovan) samt att parametrar skickas med som det analysverktyg som ni har installerat på er webb tar emot. Med denna spårning mäter du även effekten av mejlet –> Hur många besökare på er webb genererade detta mejl? Hur länge stannade dessa besökare på er webb? Hur många sidor på er webb besökte de?
En förutsättning är att ni på er webb har ett analysverktyg installerat som till exempel Google Analytics eller Matomo.
- Kontakt-spårning – detta alternativ väljer du om du använder Ungappeds ”Widgets” på din webb.
- UTM- och kontakt-spårning – inkluderar UTM-spårning (se ovan) samt Kontakt-spårning (se ovan).
- Anonym spårning – antalet klick och öppningar mäts, men du kan inte i mejlets statistik se VEM det är som har klickat/öppnat.
- UTM och anonym spårning – antalet klick och öppningar mäts, men du kan inte i mejlets statistik se VEM det är som har klickat/öppnat. Vi skickar också med parametrar som det analysverktyg ni har installerat på er webb tar emot för att mäta effekten av mejlet.
- Ingen spårning – klick och öppningar i mejlet mäts inte överhuvudtaget.
Om du valde UTM-spårning:
Cirka 24 h efter att mejlet skickats ut finns datan i ditt statistikverktyg.
De parametrar UG lägger på länkarna i mejlet är följande:
- utm_medium=email
- utm_source=Ungapped
- utm_campaign= mejlets ämnesrad eller det kampanjnamn du manuellt gett mejlet.
Google Analytics
- logga in på ditt Google Analytics-konto
- gå till Förvärv/Kampanjer/Alla kampanjer (Acquisition/Campaigns/All campaigns)
– här hittar du kampanjen.