Trender för SMS-marknadsföring 2023
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Under år 2023 kommer kundernas krav förändras. Det finns en önskan om omedelbar och personlig kommunikation med varumärken de stödjer. Företag är på tårna för att tillhandahålla geniala sätt att ansluta och behålla kundlojaliteten.
SMS har nu blivit den bästa kanalen för företag att nå sina kunder med en bevisad öppningsgrad på 97 % jämfört med andra kanaler. Många varumärken hittar nya sätt att använda SMS för att förbättra sin övergripande kundupplevelse, och marknadsföringskampanjer.
Det kan vara värt att påpeka igen att SMS kommer att fortsätta att växa i popularitet och konsumenter kommer att få fler sms än någonsin tidigare. Fler företag försöker utveckla en mer direkt relation med sina kunder genom att anställa bulk-SMS-leverantörer för att börja med SMS-marknadsföring.
Vi kommer att utforska stigande SMS-trender som du bör hålla ett öga på under 2023 och framåt.
SMS-marknadsföring och prognoser
1. Prata med dina kunder
SMS är inte bara framgångsrikt ur marknadsföringssynpunkt, utan enligt Techjury föredrar 75 % av kunderna att få marknadsföringserbjudanden via SMS.
Att kunna interagera med ett varumärke och få erbjudanden från ditt varumärke via text är snabbt och enkelt och det banar väg för bättre varumärke-kundrelationer och transaktioner.
Kissmetrics grundare, Hiten Shah skickar en sammanfattning av sina favoritinlägg om innehåll som inkluderar marknadsföring, försäljning och tillväxt. Andra ger sina läsare innehåll utan att de behöver söka efter det på nätet och det hjälper dem att bli bättre, vilket tillför mycket mervärde till kunderna.
2. Tillväxt av transaktionella SMS-uppdateringar
Fler kunder väljer SMS för att ta emot köp-/orderuppdateringar och varumärken kan ge omedelbart värde genom uppdateringar angående inköpsordern såsom bekräftelse och leverans-/leveransmeddelanden.
Och med detta ger det företag en chans till kors- och merförsäljning för framtida beställningar medan kunderna redan är engagerade. Wonderment CEO, Jess Meher noterade att fler konsumenter kommer att välja SMS som ett sätt att få uppdateringar i realtid, jämfört med e-post med funktioner som pay-over-text som blir allt vanligare.
3. Använd textmeddelanden för att behålla kunderna
Retention är den nya konverteringsstrategin. Fler företag fokuserar nu på att behålla befintliga kunder. Enligt Forbes är detta den främsta anledningen till att utgifterna för lojalitets- och retentionsmarknadsföring kommer att öka med upp till 30 % nu i år.
Du kan använda SMS för att skicka länkar som ger dina kunder speciella rabatter som skulle uppmuntra dem att fortsätta förespråka för ditt företag. Ta bara Netflix som gör det närhelst en kund försöker säga upp sin prenumeration på grund av oplanerad fakturering. De ger kunden en gratis månad att njuta av sin plattform och ompröva.
4. SMS-personalisering genom IoT
Enligt SmarterHQ säger kunderna att de bara engagerar sig i marknadsföringsbudskap som är skräddarsydda för deras intressen. Som ett varumärke i dagens värld förväntas du göra mer än att ropa försäljningstips till din målgrupp. Du måste skapa en personlig koppling och komma ihåg vem kunden är, vad de gillar, vad de tycker och vad de vill ha.
”SMS kan bli mer personliga och platsspecificerade tack vare de datainsikter som smarta IoT-enheter samlar in.”Personaliseringen slutar inte vid kundens slut, varumärken förväntas också anpassa sina meddelanden och göra den unik för dem med verktyg som förkortar URL:en.
5. Konversations-SMS
Konversationsmeddelanden är att ha en-till-en-konversationer med dina kunder i realtid för att skapa personliga kontakter och skapa engagemang. Att använda konversations-SMS kan minska dina driftskostnader med upp till 30 %. ThoughtSpot ansåg det vara så tillförlitligt och såg 10 gånger fler säljkonversationer, 70 % fler marknadsföringskvalificerade leads och 64 % fler möten bokade.
6. SMS-automatisering
Varumärken börjar inse att de kan använda samma taktik som används i e-postmarknadsföring till SMS genom att integrera med rätt kommunikationsplattform. Vi förväntar oss att se fler varumärken som drar fördel av olika tillgängliga automatiseringsstrategier för textmarknadsföring.
Dessa automatiska textmeddelanden kommer i form av påminnelse-SMS, bokningsbekräftelsetexter, orderspårnings-SMS och så mycket mer.
7. Tillväxt genom kampanjer, reor och erbjudanden
SMS håller snabbt på att bli ett populärt marknadsföringsmedium eftersom det har en omvandlingsfrekvens på hela 14 % och det är bra för att generera intäkter genom försäljning.
Textmeddelanden kan integreras i din marknadsföringsstrategi på många sätt. Du kan använda sms för att skicka tips och lagom innehåll som dina kunder älskar och svarar på.
Du kan också hålla dina kunder lojala mot ditt varumärke genom att erbjuda dem speciella rabatter och kampanjer baserat på deras shoppinghistorik och preferenser.
8. Eventuell preferens för SMS som den främsta kundtjänstkanalen
Kundservice är avgörande för framgången för din marknadsavdelning. Det hjälper till att säkerställa att du håller ditt varumärkeslöfte. Mer än 50 % av smartphoneanvändarna föredrar att sms:a kundtjänstrepresentanter för att ringa telefonsamtal, enligt Gartner, och det blir mer mainstream.
Några kundtjänstfunktioner inkluderar:
- Betalningsbekräftelser och köpkvitton.
- Spårningsinformation för artikelleverans
- Schemalägga möten och skicka mötespåminnelser
- Få feedback på dina processer, produkter och tjänster
- Kunder med en telefon kan skicka sms till din kundsupport för att lösa problem snabbt och detta kan öka kundernas förtroende.
9. Övergripande antagande av SMS
Enligt en huvudanalytiker på Juniper, förutspår en rapport att konsumenter kommer att få fler sms än någonsin tidigare och det är värt att återigen konstatera att SMS kommer att fortsätta växa i popularitet bland små och medelstora företag. Vi kommer se ett växande intresse för införandet av CPaaS-lösningar (kommunikationsplattform som en tjänst).
Lösningen kommer att integreras med andra marknadsföringskanaler och då kommer vi att se fler SMS-nyhetsbrev med länkar inbäddade och SMS kombinerat med marknadsföring i sociala medier om några år.
Meddelanden kommer att vara nästa fas av e-handel
SMS blir allt mer populärt och kommer att nå nya höjder i framtiden och det kommer att vara en viktig komponent i ditt varumärkes övergripande marknadsförings- och försäljningsmål. När SMS fortsätter att utvecklas kommer det bli en helt köpbar upplevelse, allt en kund kan göra på en e-handelswebbplats kommer att kunna uppnås via text. Realtidsmeddelanden från person till person kommer att bli riktmärket och det ligger i ditt varumärkes bästa intresse att komma igång nu med SMS-marknadsföring så att du inte missar något!
Kontakta oss direkt och prata om vårt SMS-verktyg med oss. Maila till sales@ungapped.com
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
7 tips för att förbättra din sms-marknadsföring
Hur följer man upp en SMS-kampanj?