Improving textmessage

7 tips för att förbättra din sms-marknadsföring

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Har du börjat marknadsföra med sms men ännu inte sett de resultat du förväntade dig? Oroa dig inte, vi har sammanställt 7 tips för att förbättra dina textmeddelanden för din marknadsföring.

1. Inse att textmeddelande-marknadsföring inte är begränsad till bara marknadsföring

Många av de verktyg som marknadsförare använder dagligen är utformade för kommersiella eller försäljningsändamål – inklusive textmeddelanden. Det vill säga att textmeddelanden ofta användes av företag för att sälja direkt till sina kunder eller potentiella kunder. Men det var inte förrän folk började tänka på de extra tillämpningarna för textmeddelanden som det plötsligt fanns fler sätt att börja använda tjänsten på. Det som en gång var en metod som användes för att sprida försäljningsrelaterat innehåll har nu utvecklats till att bli en mycket intelligent och personlig tjänst för att underlätta för kunden.

Information som påminnelser, verifieringar, lösenord och sista minuten-uppdateringar kan alla skickas direkt till dina kunder liksom försäljningsrelaterat material. Och det är en kanal som folk föredrar att kommunicera med. Flertalet studier visar på att text är den högst rankade kontakt metoden för kundnöjdhet av alla andra kundkommunikationskanaler. Text fick 90 av 100 poäng, medan telefonen fick 77 av 100 och Facebook fick 66. Det är ganska imponerande för en kommunikationskanal som använder mindre än 160 tecken i varje meddelande.

2. Vet skillnaden mellan transaktions- och marknadsförings-textmeddelanden

Innehållet i ditt textmeddelande kommer att dikteras av syftet med dina textmeddelanden. Skickar du till exempel textmeddelanden till kontakter som inte har någon etablerad relation? (t.ex. potentiella kunder, leads etc). Eller skickar du rent försäljningsrelaterat innehåll till kontakter? (t.ex. specialerbjudanden eller rabatter). Om du svarade ja på något av dessa exempel är det troligt att du kommer att behöva inkludera en metod för att välja bort, till exempel en opt-out-kod.

Den enda gången som du kan utelämna ett sätt att välja bort är genom att skicka ett transaktionstextmeddelande; ett SMS som innehåller information som mottagaren har samtyckt till att ta emot. Till exempel påminnelser eller nya lösenord/verifieringskoder.

3. Hitta dina kontaktnummer på etiskt sätt

Den kanske främsta regeln för alla sms-marknadsföringsaktiviteter och kampanjer är att du måste hämta dina siffror etiskt. Detta är inte bara en bästa praxis utan det är ett juridiskt krav. Beroende på var ditt företag finns och till vem du marknadsför till, måste du följa reglerna för din plats. För de i USA betyder det att man följer CAN-SPAM Act. För dem i EU betyder det att följa FEDMA. (Svenskar kan kolla sina regler och riktlinjer på SWEDMA).

4. Håll ditt textmeddelande kort

Detta är till fördel för både dig och mottagaren. Låt oss börja med mottagaren.

Att hålla ditt textmeddelande på en total längd på ett SMS (160 tecken) säkerställer att innehållet du inkluderar i din text bara är det mest avgörande och behöver veta. Alternativet (att skriva ett utarbetat och långt meddelande) går liksom emot poängen med vad textmeddelanden var designade för i första hand. Naturligtvis finns det undantag men som en allmän regel, försök att hålla ditt sms kort och snyggt för att underlätta för din mottagare.

Den extra bonusen med att skicka kortare textmeddelanden är att du också minskar dina egna kostnader. Om du skickar textmeddelanden som faktiskt motsvarar tre separata meddelanden, kommer du att upptäcka att din kostnad snabbt ökar. Nu kanske det inte verkar så mycket på individuell basis, men om du räknar ut hur mycket detta händer per kampanj och årsbasis, kommer du snabbt att se att du har spenderat två till evenemang tre gånger så mycket som du förväntade dig – utan att ens märka det.

5. Använd anpassade fält

Om du vill skapa en exceptionell kundupplevelse för enskilda kunder måste du behandla varje kommunikation som unik. Det gör att dina sms också behöver anpassas till individen. Du kan göra detta genom att använda anpassade fält som mottagarens förnamn, företag, stad, befattning – vad som än är relevant för innehållet i ditt textmeddelande och kundupplevelsen med ditt företag. Ta en titt på några exempel nedan:

6. Sätt en budget

Om du upptäcker att du helt enkelt inte får tillräckligt avkastningsvärde på din nuvarande textmeddelandemarknadsföring, kan det vara dags att se över din budget igen. Det kan vara så att du spenderar för mycket på kunder som helt enkelt inte konverterar till större värde. Eller så kanske du inte spenderar tillräckligt mycket på dina kunder (för liten kontaktlista till exempel). Oavsett vilken kategori du hamnar i, se över dina mål igen och utvärdera om dina nuvarande utgifter för sms-marknadsföring leder till att du når dessa mål.

7. Kontrollera din statistik

Det är viktigt att mäta statistiken för ditt sms eftersom det är möjligt att vissa kontakter kanske inte har fått ditt sms. Detta kan bero på problem med tjänsteleverantören, att nummer är tillfälligt otillgängliga eller att nummer inte längre används. Om du märker att dina textmeddelanden inte når dina mottagare, försök att skicka dem igen eller försöka få kontakt med dem via en annan kanal (som e-post).

Har du ännu inte skapat ett konto? Skapa ett testkonto här.

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
Fordelarna med marketing automation resultat 2.0

Ta din marknadsföring till nästa nivå