Mediabevakning2

6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Det första grundläggande steget till långsiktig framgång är att först förstå vad som händer omkring dig.

För att hålla dig uppdaterad med det senaste trenderna kan medieövervakning hjälpa dig att komma igång. Vi har samlat 6 anledningar till varför du bör komma igång med medieövervakning för ditt företag.

1. Bygga en stark varumärkesidentitet

I dagens informationsspäckande samhälle är en stark varumärkesidentitet en värdefull tillgång. Medieövervakningen hjälper dig att ta del av vad folk tycker om ditt varumärke. Vet de om att varumärket finns och förstår de vad ni gör? Medieövervakning ger dig också möjlighet att upptäcka eventuella missuppfattningar för du sedan ska kunna vidta åtgärder och rätta till dem.

För att upptäcka eventuella fallgropar i din kommunikation så är medieövervakning ett fantastiskt verktyg och hjälper dig att kontrollera varumärkets tonfall så det är konsekvent när du publicerar blogginlägg eller skriver på sociala plattformar. Du har då stora möjligheter att nå dina målkunder.

2. Rykten och krissituationer

Men en tjänst som medieövervakning kommer du på nära håll kunna följa allt som skrivs om ditt företag och vilken ton man använder i diskussioner. Att vara snabb är avgörande och särskilt i sociala medier där positiva och negativa diskussioner uppstår snabbt.

Så snart ditt varumärke nämns i olika journalistiska eller sociala sammanhang kommer övervakningsverktyget att meddela om det. Var glad och njut av de positiva kommentarerna och ta tid för att svara på frågor och reagera på kundförlust. Om du är snabb i din återkoppling och feedback visar det kunderna att du bryr dig om deras upplevelse. Det kan vända en negativ uppfattning.
I verktyget kan du också ställa in APP aviseringar för ord som skulle innebära en kris.

3. Använd opinionsbildare för att lyfta varumärket

Att samarbeta med rätt influenser kan få din varumärkeskännedom att skjuta i höjden. Key Opinion Leaders (KOL) åsikter värderas i högt deras specifika bransch. Key Opinion Leaders (KOL) är tankeledare vars åsikter värderas i en specifik bransch. De kan stärka kundrelationerna och öka din försäljning.

För att hitta den bästa passformen för ditt företag kan medieövervakning hjälpa dig att följa bloggare, experter och förespråkare för ditt varumärke

4. Hur väl känner du din bransch och konkurrenterna?

Om du vill ta reda på den senaste utvecklingen inom din bransch så är medieövervakning verktyget för det. Du kommer kunna känna igen framtida trender samt efterfrågan på dina produkter och tjänster. Om du vet vad som kommer blir det enklare att planera din strategi och vidta åtgärder då det är lägligt för det.

Om du vill få reda på dina konkurrenter så låter verktyget för medieövervakning dig att upptäcka dessa. Det är alltid bra att benchmarka marknaden vad andra i din bransch gör för att du ska kunna använda det i ditt egna varumärkesarbete.

  • Organisationens lärdom av konkurrenterna och hur använder man det man lärt sig?
  • Partners uppträdande i media och hur kan du använda deras publicitet?
  • Samla in data från dina konkurrenter och sätt upp egna mål för varumärkets synlighet

Följ konkurrensen och analysera läget avseende deras handlingar. Du kommer på så vis att kunna undvika att upprepa konkurrenternas misstag samt utveckla områden där dina konkurrenter är bättre.

5. Mät hur effektiv din kommunikation är egentligen?

För att mäta och förbättra din kommunikation ska du använda medieövervakning som är ett utmärkt strategiskt verktyg för att både mäta och förbättra effektiviteten i kommunikationen. Hur mycket uppmärksamhet dina handlingar får kan du enkelt följa i verktyget samt få reda på om du når ut till din målgrupp. För beslutsfattare är medieövervakningsdata en mycket pålitlig källa.

Det är bekvämt att ha ett verktyg som göra alla tråkiga uppgifter som att analysera och samla in data åt dig samt registrerar alla träffar och skickar rapporten vid vald tidpunkt till angiven e-postadress. Verktyget sparar dyrbar tid så att du kan utveckla din strategi och planera för åtgärder du vill göra i framtiden.

Om du vill övertyga företagsledningen och visa på att din PR varit lönsam och att du fått konkreta resultat, då är rapporterna och analyserna mycket bra att ha till hands.

För att kunna följa upp vart ditt pressmeddelande hamnat efter att det har publicerats så är det ett övervakningsverktyg man behöver.

6. Inspireras till att hitta idéer till nytt innehåll

Det är viktigt att skapa nytt intressant innehåll det vet alla marknadsförings- och kommunikationsproffs. Ändå brukar det oftast börja på samma sätt varje gång:
”Har inga idéer om vad jag ska skriva”

Vi rekommenderar medieövervakning för att du ska hålla dig inspirerad. I verktyget kan du skapa en övervakare av din bransch som ger dig inspiration om vilka ämnen som trendar just nu. Om du redan sitter med ett ämne som du vill skriva om, se då till att följa relaterade sökord. Det hjälper dig att hitta nya kreativa idéer för ditt innehåll. Använd också dina konkurrenter som inspirationskälla men också som en indikator på vad som inte fungerar.

När du ska hitta dina innehållsidéer är data din bästa vän.

Kontakta oss direkt så hjälper vi dig att hitta den perfekta medieövervaknings-
och
kommunikationslösningen för ditt företag.

Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Hur kan medieövervakning stödja försäljningen?
Varför blir nyhetsbrevet spamklassat?
Skapa innehåll för PR under sommaren

Ta din marknadsföring till nästa nivå