De 5 vanligaste frågorna att ställa i en kundundersökning
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
“Undersökningar kan vara det farligaste forsknings-verktyget. Om du skriver dåliga enkätfrågor får du in sämre data i stor skala utan chans till återhämtning.” – Erika Hall
När det gäller att ställa frågor till dina kunder kanske du vill ställa många frågor till dem. De kommer inte att klaga så länge det är enkelt att svara på alla frågor. Om de inte vill svara, går du miste om värdefull data. De har makten att bara gå iväg eller stänga ner webbläsaren.
Varför genomföra kundundersökningar?
En kundundersökning är avgörande för att alla företag ska kunna fortsätta framåt och växa. Det gör att företaget eller organisationen kan ha fingret på pulsen på sina användare så att säga. Kunder är en viktig del av alla affärsmodeller och att inte förstå eller vad och hur de tänker och känner är inte bra affärssed. Varje kundundersökning har sitt eget syfte och med det sina egna frågor. Frågor kan variera från undersökning till undersökning, men det finns nyckelfrågor som är avgörande att alltid ställa.
Dessa frågor kommer att avslöja mycket användbar information som kan hjälpa dig att driva ditt företag framåt. Ju högre kvalitet på frågor du ställer desto bättre kvalitet på svaren får du, plus att hålla din undersökning kort och koncis säkerställer att du får en högre andel av din publik som ger dig feedback.
”Ingen i världens historia har någonsin klagat på att en nöjdhetsundersökning var för kort. De klagar inte ens när de är för långa, de ger bara upp och går vidare.”
Att ha bra enkätfrågor ger dig inte bara bättre data, de påverkar också företagets rykte. Din undersökningsdesign och dina undersökningsfrågor kommer antingen att förbättra ditt varumärke eller avvisa människor.
De bästa undersökningsfrågorna att ställa.
1) Hur troligt är det att du skulle rekommendera vår produkt/tjänst till en vän eller kollega? (Skalan 0 – 10)
Dessa frågor är baserade på metoden Net Promoter Score och ger dig omedelbart en ögonblicksbild av vad dina kunder tycker om ditt varumärke. Det mäter din kunds upplevelse av dig och din produkt eller tjänst. Det finns mycket forskning som rör det faktum att om någon ska marknadsföra din produkt eller tjänst så är de redo att stå bakom det. Detta är en bra indikation för ditt varumärke. När du väl har det här måttet är det bra att gräva djupare för att förstå resonemanget bakom dina kunders val. Antingen genom att ringa dem eller genom att helt enkelt ställa uppföljningsfrågor.
2) Vad är en sak vi aldrig bör sluta med?
Den här frågan kommer att öppna dina ögon för vad dina kunder värdesätter mest med ditt företag. Det ger fantastiska kvalitativa data för att bygga på din kvantitativa data om webbplatsanalys, inköp etc. Dessa svar är ett bra sätt att korskontrollera vad du tycker att ditt företag gör bra jämfört med vad dina kunder tror att du gör bra.
3) Vilket problem löser vår produkt/tjänst för dig?
Löser du de problem för dina kunder som du trodde att du skulle göra? Den här frågan hjälper ditt marknadsföringsteam att ge mer input för att förfina marknadsföringsbudskapen för dina olika aktiviteter.
4) Hur hörde du talas om oss först?
Du kan berätta mycket från din webbplatsanalys om var dina kunder kommer ifrån. Att ta reda på var de först hörde talas om dig är dock något som det inte kan berätta för dig. Denna information kan belysa hur dina nya kunder får reda på dig och från vilken kanal. Vare sig det är en rekommendation, en annons, inlägg på sociala medier eller något helt annat. Med denna information kan du se vilka kanaler som arbetar mer än andra för att driva ditt varumärke.
5) Hur skulle det påverka dig i morgon om produkten ”x” inte längre existerar?
Där ”x” produkt är produkten eller tjänsten du vill få feedback från. Detta ger dig en bra inblick i hur mycket din kund litar på din produkt eller tjänst. Helst vill du ha minst 50 % av din kundbas som inte kan klara sig utan din produkt. Om du inte är upp till den här nivån är detta en bra indikation för dig att titta på din kundupplevelse. Vad erbjuder du som de inte kan få någon annanstans. Vad gör du för att hålla dem investerade och komma tillbaka till dig? Hur kan du driva detta framåt mer?
Hur ställer man sin fråga?
När det kommer till att organisera frågorna till din kundundersökning är ett bra tips att se över hur dina frågor är uppbyggda. Ställer du en fråga i taget eller blandar du ihop några frågor. Vi kan ryckas med att ställa frågor som vi slutar med att ställa fyra saker samtidigt.
Till exempel: ”Hur hittade du vår produkt? Vilket resultat har du fått genom att använda vår produkt? Vad tycker du om vår produkt? Skulle du rekommendera vår produkt till en vän?”
Det är överväldigande för enkätsvararen att ställas inför alla dessa frågor på en gång. Föreställ dig att du står inför en feedbackundersökning med alla dessa frågor på en gång. Jag vet inte om dig, men jag skulle stänga undersökningen och inte fylla i den. Nu föreställer de sig att din kund står inför samma sak, de kan svara på någon av frågorna eller ännu värre stänga undersökningen och aldrig titta på den igen. Det här fungerar inte alls bra för dig.
Det är därför det alltid är bäst att ställa en fråga i taget, du kommer att få mer giltiga resultat och din kund kommer att vara mer benägen att fylla i undersökningen. Vinn-vinn!
När är bästa tiden att skicka en kundundersökning?
För att inte vara säker på vilken undersökningsplattform du ska skicka ut dina kundundersökningar, ge Ungapped Enkäter en chans gratis!
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
5 enkla misstag som skadar din svarsfrekvens i dina undersökningar
Enkla sätt att förbättra designen på enkäter och formulär
Tajming är A och O – bästa tidpunkten att skicka en kundundersökning