När är den rätta tidpunkten då du får de bästa och mest genomtänkta svaren genom din undersökning? Detta är lika viktigt, kanske till och med mer viktigt än hur du ställer dina frågor. 

Det finns flera olika sorters kundundersökningar du kan skicka:

  • Feedback om produkt/-er
  • Feedback på servicen
  • Inbjudningar till evenemang
  • Andra sorters kundundersökningar

Varje undersökning har sitt eget syfte och vi vill alltid få de mest giltiga och korrekta svaren på varje undersökning vi skickar ut, eller hur?

För att få ut det mesta av din nästa undersökning finns det två punkter att tänka på

  • Vilka data vill du samla in?
  • Var i kundresan är det mest relevant att samla in dessa uppgifter?

Vilka data vill du samla in?

Med enkäter kan du samla in så mycket eller så lite data som du vill. Det finns helt enkelt inga gränser. Så hur tar du reda på vilka data som är användbara och viktiga för dig att samla in? Och vilka som inte är det?

Ett bra sätt att säkerställa att du är på rätt väg och ställer rätt frågor är genom att utgå från grundläggande information och fastställa vilka nyckeltal som är viktigast för dig, och sedan gå vidare därifrån.

Fråga dig själv följande frågor:

  1. Vilka nyckeltal är viktigast för mitt företag?
  2. Vilka datapunkter kan behöva lite mer förtydligande med kvantitativ feedback?
  3. Vilka svar vill jag veta om mina kunder och företag?
  4. Vilka frågor behöver du ställa för att få de svar du söker?
  5. Prioritera frågorna utifrån vad som är viktigast att veta nu och vad som kan vänta.
  6. Ta sedan dessa frågor och titta på din kundresa; var längs interaktionerna är det bäst att du ställer dessa frågor? Behöver du en undersökning, en pop-up i appen eller något annat?
  7. Finjustera din undersökning samt frågor och ha den sedan redo att skicka när din kund är vid rätt punkt i sin kundresa.

Exempel på enkätfrågor

När du vet vilken typ av svar du söker behöver du fundera ut vilken typ av frågor du ska ställa. Kategori-, envals-, flervals-, graderingsfrågor eller öppna frågor (textfrågor). Vilken typ av frågeformat du använder påverkar svaren du får och avgör också vilken typ av analys du kan göra.

Envalsfrågor

Den enklaste enkätfrågan – och den enda frågan som du brukar använda i en omröstning – är en ja / nej-fråga. Du ställer en fråga och har sedan två alternativ: ja och nej. Den här typen av frågor ger dig svartvita svar, men de tar inte hänsyn till någon som är däremellan eftersom svarsalternativen tvingar din respondent att välja. Det här kanske inte alltid är det bästa valet av enkätfrågor, använd dem klokt.

Flervalsfrågor

Om du behöver mer data än vad ett ja / nej-svar ger, är en flervalsfråga rätt val. Din respondent kan förvisso fortfarande bara välja ett alternativ men har mer att välja på. Du kan dessutom ge din respondent möjligheten att välja alternativet “annat” ifall att dina givna alternativ inte passar.

Kryssfrågor

Om du vill ha olika eller flera svar på en fråga söker du möjligheten till flera val och flera svar. Kryssfrågor ger den flexibiliteten. Lägg till så många svar du vill, och respondenterna kan sedan välja så många svar på frågan som de vill.

Dropdown

Dropdown-frågor fungerar på ungefär samma sätt som flervalsfrågor; du har flera olika möjliga svar i en dropdown-meny, och respondenten kan endast välja ett. Det här är ett bra sätt att formulera svarsalternativen på om du har många att välja på och vill hålla din undersökning snygg och städad. En god vana är att lista svaren i ordning, till exempel från minsta till största.

Graderingsfrågor

Graderingsfrågor påminner om flervalsfrågor men har sina svar på en horisontell linje istället för som i en lista eller meny. Den här typen av frågor är ett mycket bra sätt att få en mer exakt bild av hur människor känner. Använd dig till exempel av en skala från 1 – 5 / 1 – 10 eller en känsloskala som sträcker sig från ”håller inte med alls” till ”håller verkligen med”, eller från ”jag gillar verkligen inte xx” till ”jag gillar verkligen xx”.

Frisvarsfrågor

För frågor som du behöver direkt feedback på, eller personuppgifter som namn, är detta din typ av fråga. Med hjälp av en mindre eller större textruta kan respondenten svara fritt. Det här är bra för frågor som du vill få mer sammanhang kring hur dina kunder känner för ett visst ämne, produkt eller engagemang de har haft med dig.

Genom att följa dessa enkla steg kommer du att kunna hitta rätt tidpunkt på din kundresa för att skicka din undersökning. Var noga med att ställa rätt frågor i de olika faserna så att du får mer relevant samt korrekt data. Här på Ungapped kan du givetvis skapa olika format av undersökningsformulär. Lycka till med dina formulär och enkäter.

Allt du behöver för digital kommunikation

Kommunikation

Marknadsför dig via e-post

Kom igång med e-postmarknadsföring idag. Utgå från våra färdiga mailmallar och vår bildbank eller skapa enkelt egna utifrån din grafiska profil.

Läs mer här

Punkter

Skapa undersökningar och enkäter

Gör bättre kundundersökningar och medarbetarundersökningar med vårt enkätverktyg.

Läs mer här

Skicka SMS till din målgrupp

Skapa effektiva kampanjer och nå din målgrupp snabbt via sms.

Läs mer här

Hantera events och inbjudningar

Skapa engagemang innan, under och efter ditt event med vår plattform.

Läs mer här

Marknadens bästa plattform för digital kommunikation

Allt du behöver i en plattform

Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!

Support på svenska

Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.

Ta del av vår expertis

Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.

Ungapped har 1000-tals nöjda användare


Av Oscar Uribe

oscar.uribe@ungapped.com

Oscar är grundare och VD på Ungapped och har 25 års erfarenhet av digital marknadsföring.

Gå tillbaka till bloggen

Ta din marknadsföring till nästa nivå