Bloggtips

Hur engagerar du dina kunder med
e-postmarknadsföring?

By therese.tullgren@ungapped.com | therese.tullgren@ungapped.com

Epostmarknadsföring det mest kostnads- effektiva verktyget för din digitala marknadsföring. Den höga ROI:n (Return on Investment) visar att med en liten investering kan få företagets försäljning öka avsevärt.

Nutidens e-postmarknadsföring uppmärksammas inte som den förtjänar och vissa ser fortfarande på nyhetsbrev som ”old school” när det nu finns andra nya digitala marknadsföringsmetoder som t.ex. social media. Men när man verkligen använder den fulla potentialen i e-postmarknadsföring är det en mycket effektiv metod för att ta hand om leads och engagera kunderna.

Se till att inte spamma dina blivande kunder med olika typer av annonser utan följ dessa 8 tips istället.

  1. Skriv e-postlistan själv
  2. Uppmärksamma med ett intressant ämne
  3. Frambringa ett verkligt värde
  4. Trötta inte ut läsarna
  5. Aktivera så engagerar du
  6. Optimera, automatisera samt anpassa innehållet
  7. Låt den visuella designen spegla ditt varumärke
  8. Se till att prenumeranten får bestämma själv

1. Skriv e-postlistan själv

Jag kommer inte ihåg att jag registrerat mig för det här nyhetsbrevet. Hur kan företaget skicka mig ett mail, hur fick de min e-postadress? 👀

En reaktion likt ovan är vanlig när någon får ett utskick från ett företag som de inte hört talas om tidigare. Sannolikt kommer meddelandet att ignoreras samt omedelbart avslutas genom att mottagaren ”avslutar prenumerationen” i meddelandet eller markerar meddelandet som skräppost. Det här kan skada leveransbarheten.

Att köpa en lista ska man undvika – Sätt ihop den själv!
När du köper en e-postlista lägger du pengar på en massa opålitliga e-postadresser. Har du otur köper du en lista som inte är lagligt insamlad vilket kommer att skada ditt företags rykte. Det är mycket mer effektivt att vårda leadsen och engagera kunderna genom att få dem att prenumerera på ditt nyhetsbrev av fri vilja. På så sätt får de vad de registrerade sig för istället för att få utskick som de inte bryr sig om och som de sedan markerar som skräppost.

Hur får jag prenumeranter för mitt nyhetsbrev?
Det finns flera sätt att få prenumeranter till ditt nyhetsbrev. Det vanligaste sättet är att använda sig av formulär för registrering på webbplatsen. Lägg formuläret synligt och visa det för e-handelskunder som gör ett köp eller för webbplatsbesökare som vill registrera sig för ett event m.m. Du kan också använda dig av lead magnets, erbjud värdefullt innehåll som t.ex. nedladdning av guide, rabattkod eller tävling. För att säkerställa att e-postadressen är riktig använder man en dubbel opt-in funktion. Funktionen kräver att man måste bekräfta sin e-postadress via en länk som skickas ut till personen personligen. Informera gärna i slutet på dina nyhetsbrev varför nyhetsbrevet har skickats ut samt hur er organisation fick deras e-postadress.

2. Uppmärksamma med ett intressant ämne

Många läser sina mottagna nyhetsbrev på sin mobil. Enligt eMailmonday så kan det vara så många som 78% som läser nyhetsbreven på sin mobil beroende på målgrupp.
Tänk själv, vad skulle du själv klicka på: ett inlägg från Instagram, ett tweet från den Influencer du följer, ett meddelande från en kompis eller utskick från ett företag?

Konkurrensen är stenhård om att få kundernas uppmärksamhet, det är en riktig djungel där ute.

En viktig del i engagemangsprocessen är att skapa iögonfallande ämnesrad i ditt nyhetsbrev. Det värde som nyhetsbrevet har måste ämnesraden ensam kommunicera för att övertyga mottagaren om att öppna och läsa ditt utskick. Om du skulle A/B testa ditt utskick kommer du kunna bedöma vilken typ av innehåll som fungerar bäst. Du skickar ut två olika versioner av ditt nyhetsbrev till dina mottagare och på så sätt kan du sedan se vilken av rubrikerna som gick bäst.

Se upp med ämnesraden, många enheter visar bara de första orden på dataskärmen. Därför bör du skriva korta rubriker med enbart ca 5 – 7 ord.

Ta reda på mer om ämnet: Hur skapar du ett bra internt nyhetsbrev?

3. Frambringa ett verkligt värde

Se till att dina prenumeranter ser mervärdet med ditt nyhetsbrev. E-post bör ge mottagaren konkreta fördelar, t.ex.:

  • Olika tips samt guide
  • Ett personligt erbjudande eller en rabattkod
  • Att innehållet är personligt, t.ex. ett valt innehåll som baseras på ett innehåll som tidigare lästs.
  • Uppmaningar
  • Inbjudan till events

Ett värde kan skapas om man framkallar känslor eller ger en positiv bild av varumärket/företaget. Det stärker företagets varumärke och bidrar till långsiktig engagemangsprocess. Gör det genom att skicka tack- och välkomstbrev eller visa att du värdesätter kundens åsikter genom att be om den.

4. Tråka in ut dina läsare

Det finns en tydlig trend när det kommer till innehållets längd i social media: texter och videoinnehåll blir allt kortare.

Innehåll på ca 1200 ord presterar bättre i sökresultat online. Men när vi skrollar på våra mobiltelefoner vill vi ha kortare texter ca 280 tecken framför längre inlägg. Samma sak gäller för videoinnehåll som Instagram stories eller Reels som bara existerar i några sekunder blir mer populära eftersom det är minder än 10 min långa.

Tänk på detta då du sätter ihop nyhetsbrevet: trötta inte ut dina prenumeranter och avskräck dem inte med långa texter i utskicket.

Om de inte letar efter speciell information har användaren benägenhet att välja lätt konsumerat innehåll som inte tar för mycket av dennes tid. Om nyhetsbrevet är svårläst och tar för mycket tid kommer mottagaren att strunta i att läsa innehållet.

Nyhetsbrevet bör därför ha ett innehåll som är kort för att behålla mottagarens intresse och uppmärksamhet. Med lätt och lättillgängligt innehåll kan det länkas till landningssidor, artiklar med längre information. Ha inte för mycket information med i nyhetsbrevet.

5. Aktivera så engagerar du

När mottagaren öppnar ditt nyhetsbrev och snabbt ögnat igenom den övre delen i brevet skulle du kunna uppmuntra dem till att ta action på något.
Förmodligen är det den viktigaste delen i engagemangsprocessen. Led läsaren vidare till en e-handel, landningssida eller skapa förutsättningar som hjälper dig förvandla dina leads till kunder.

Att använda CTA är det enklaste sättet att aktivera dina läsare.
Det kan vara t.ex.:

  • Klicka runt bland nya produkter
  • Fortsätt läsa information
  • Nedladdning av guide
  • Sätta betyg på oss

En CTA måste vara synlig och tydlig samt lätt att förstå. Den måste se ut på ett sådant sätt så den särskiljer sig från resten av innehållet. Den bör också placeras högt upp i brevet så att läsaren snabbt ser den i meddelandet innan de hinner avsluta sin läsning.

6. Optimera, automatisera samt anpassa innehållet

Att kunna klicka på länkar i ett nyhetsbrev är väldigt fördelaktigt för företag eftersom läsaren lämnar ett digitalt spår efter sig som sedan kan mätas. Allt i ett nyhetsbrev kan mätas och marknadsförare kan och bör använda den data som samlas in i sin e-postmarknadsföring. Genom att satsa på marknadsföringsinsatser som ger resultat och justera de insatser som inte fungerar lika bra hjälper det dig att förbättra ROI:n på din marknadsföring.

Du kan anpassa dina e-postmeddelanden när du samlar in data. Du kan t.ex. rekommendera dina prenumeranter intressanta och informativa artiklar om ett ämne de är intresserade av samt hjälpa till att hitta funktioner till en produkt de letar efter. Om kunden fyllt i sina kontaktuppgifter vid ett köp eller i ett formulär är det en bonus, förnamnet kan då läggas till i nyhetsbrevet som då blir mer personligt.

Ett företag kan rikta specifika meddelanden till mottagare som har vissa kriterier.
Detta görs möjligt när man segmenterat sin epostlista. Beroende på vilka åtgärder en mottagare tidigare gjort på webbplatsen. Även demografiska faktorer och ålder kan användas när man sedan skräddarsyr utskicken för en speciell målgrupp.

De uppgifter man har samlat in kan man sedan använda för Marketing automation som används tillsammans med e-postmarknadsföring. Genom att skapa automatiska flöden kan specifika triggers ställas in att utlösa ett automatiskt e-postmeddelande.  Man kan använda dessa automatiserade flöden för t.ex. för övergiven varukorg eller ett tackmeddelande efter ett köp. När man använder datan kan meddelandet skickas ut vid bestämd tidpunkt, antingen som enskilt brev eller som drippkampanj för att hålla kunden engagerad.

7. Låt den visuella designen spegla ditt varumärke

Det är avgörande för ditt varumärke att ha kontinuitet: på vilket sätt vill du att ditt varumärke ska uppfattas i dina nyhetsbrev?

Har du guidelines för varumärket så bör du följa dessa när du skapar dina e-postmeddelanden och webbsidor.
Det kanske inte känns så viktigt att se till detaljerna så som språk och det visuella men det kan påverka klickfrekvensen samt hur dina kunder upplever ditt varumärke.

Att öka synligheten för varumärket kan skapa ökad kundlojalitet och kan hjälpa de kunder som tidigare handlat att bli en återkommande kund.

Har sidan en tilltalande estetisk design behåller du som oftast besökarens intresse. Använd bilder, videos, infographics och testa olika layoutalternativ för nyhetsbrevet.

8. Se till att prenumeranten får bestämma själv

När man slutfört alla föregående steg behöver du finna en optimal frekvens för att kunna skicka ditt nyhetsbrev. Ett nyhetsbrev som du skickar ut ofta kan betraktas som skräppost men du vill ändå skicka tillräckligt många utskick för att engagera mottagaren.

Genom att låta kunderna bestämma själva över sitt individuella behov avseende på antalet bokstäver i utskicken kan du på så sätt skräddarsy utskicket efter kundens behov. Fråga efter vilket innehåll kunden vill ha samt hur ofta de vill motta ett utskick från dig, varje dag, varje vecka eller varje månad.

Kanske vill någon som läser en online tidning t.ex. få en sammanställning av innehåll som relaterar till ett intressant ämne, som t.ex. ekonomi. En annan läsare av samma online tidning vill istället få ett informationsmeddelande varje vecka med de viktigaste rubrikerna inom önskat område.

Likadant är det med en webbshop, någon har intresserat sig för en viss produkt, mode eller teknik som de vill få information om en gång i veckan medans en casual shoppare vill ha ett liknande nyhetsbrev men då endast en gång i månaden.

Det blir mycket enklare att aktivera en kund om innehållet är specifikt och tillgodoser kundens behov. De som läser mycket online kommer att klicka på artiklar i nyhetsbrevet medans en shoppare drar nytta av erbjudanden och rabattkoder som de mottar vid specifik tidpunkt

Vill någon avregistrera sig, låt dem göra det.
Det ska vara enkelt för en läsare av nyhetsbreven att klicka på en länk för att avregistrera sig. Lura inte prenumeranter för att få dem att stanna genom komplicerade och jobbiga processer. Här kan du läsa om varför:

  • En epostlista med inaktiva mottagare är inte till nytta för dig
  • Användarvänlighet är viktigt. Är det svårt för mottagaren att avregistrera sig kommer inte det att gynna ditt företag och webbplatsen kommer se dålig ut.
  • Om det inte är enkelt att avsluta sin prenumeration kommer många flytta dina utskick till skräpkorgen och det kan påverka nyhetsbrevets leveransbarhet negativt.

Kontakta oss så berättar vi mer!


Andra artiklar som kanske kan intressera dig.

Marketing automationsflöden för B2C
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?
Varför är SEO viktigt? Vi går igenom grunderna för sökmotoroptimering

Ta din marknadsföring till nästa nivå