Internt nyhetsbrev

Hur skapar du ett bra internt nyhetsbrev?

Av therese.tullgren@ungapped.com | therese.tullgren@ungapped.com

Vill du börja skicka interna nyhetsbrev på företaget men inte riktigt vet vart du ska börja? Eller du kanske redan skickar interna brev men önskar uppdatera ditt innehåll?

Ta del av våra tips som vi hoppas ska kunna hjälpa dig att skapa ett bra internt nyhetsbrev.

Tips på olika idéer!

Informera om företagets interna frågor
Ett internt nyhetsbrev är ett perfekt sätt att informera om företagets olika evenemang, såsom mässor, event, artiklar och t.o.m. med fester. Ett internt nyhetsbrev ger möjligheten till att informera personalen om vad som händer inom företaget.

Vi stärker vår gemenskap genom att samlas så ofta det går:
Om du använder företagets produkter i arbetet kan du informera om uppdateringar. Informationen kan vara information om programvara, leveranser eller annat som kan intressera om produkterna. Självklart behöver du inte använda produkterna själv för att kunna informera om dem. Du kan också informera om viktiga nyheter inom din bransch.

Låt personalen ta scenen
Ett internt nyhetsbrev är den perfekta plattformen för att få nyanställda och praktikanter att känna sig välkomna. Att de blir omnämnda med bild och en kort presentation brukar räcka. Det är jätteviktigt!

Du kan också informera om när en anställd får ny roll eller byter avdelning inom företaget. Om du varje månad också skulle fokusera på att introducera olika tjänster.

Annat kan också vara att låta personalen berätta sin historia. Ta del av olika exempel på hur det kan göras.

  • Om företaget har kontor på flera olika platser och någon ur personalen besöker ett kontor på annan ort kan denne berätta hur det gick.
  • Presentera en slumpmässigt utvald ur personalen som svarar på roliga och allvarliga frågor
  • Be en teamledare, chef eller annan med högre position berätta sin historia: Hur allt började, vad de tycker om sin roll, hur de nådde till sin position

Det är viktigt att anställdas prestationer lyft fram ur många olika vinklar och beroende på bransch kan du också informera om publicerade projekt.

Skapa en press-relaterad sida
När det är högtid till exempel så kan du skriva om traditionerna i samband med festligheterna. Du kan också berätta om hur en speciell dag kommer firas inom organisationen oavsett om det är en nationell högtid, jul eller sommarlov. Har ni personal från olika länder eller om ni har kontor i andra länder kan det vara intressant att få höra om deras traditioner till exempel.

Om tillfället är speciellt kan du självklart anpassa mallen i nyhetsbrevet så det matchar innehållet, t.ex. jul.

När man skapar denna typ av innehåll skapas en avslappnad känsla och du kan sedan anordna tävlingar för de anställda och sedan skriva om resultaten i dina interna nyhetsbrev. Garanterat kommer du att få en hel del roliga historier samt bloopers som du kan använda i ditt rörliga material.

Lägg också till en sektion ”life-hack” för att ge tips om hur det kan vara på kontoret, t.ex. påminna om hur man skapar ett out-of-office autosvar innan man går på semester eller andra så intressant proffstips.

Nu kanske du tycker att det ä mycket att ta in? Ha inte för många ämnen samtidigt
utan ha ett blandat innehåll som gör dem mer mångsidiga.

Nyhetsbrevet, hur bör det se ut?

Ett internt nyhetsbrev är inte lika formellt som ett nyhetsbrev ut till kund så därför kan en lättare ton användas där du gärna kan använda emojis och humor. Mottagarna kommer känna att de står närmare företaget då.

För att liva upp ytterligare så är det bilder man behöver. Använd bilder på anställda, utrymmen, livet på företaget m.m. Använd denna typ av bilder istället för bilder från en bildbank. Undvika att ha för många bilder i samma brev.

För att skapa ett mönster kan du använda samma omslagsbild, emoji eller logga och om företaget säljer pooler kan man lekfullt lägga till en sjöjungfru i logotypen i varje nyhetsbrev.

För att få mottagarna att omdirigeras till andra externa sidor som visa olika projekt infogar du givetvis länkar. Du kan också lägga till både videos och videolänkar.

Några regler som är viktiga att komma ihåg:

  • Använd endast två olika typsnitt och välj en textfärg som är enkel att läsa.
  • Välj färger som passar och är i linje med er organisation.
  • När det kommer till effekter så ska du inte använda för mycket, det är inte skönt för ögonen om allt man ser glittrar.

Skapa inte romanlånga brev
Längde på det interna nyhetsbrevet är viktigt. Att skapa kortfattade utskick borde vara mottot. Maximala antalet sektioner bör vara mellan 5–6 st. Så klart kan vissa av dessa vara väldigt korta som t.ex. sektionen om life-hacks.

Har du för mycket information som måste gå ut till personalen då kan du skicka ett internt nyhetsbrev varannan vecka istället för ett i månaden. På så sätt blir också innehållet kortare och ditt nyhetsbrev kommer synas i allas inkorg oftare.

När det gäller din e-postlista bör det interna nyhetsbrevet skickas till alla i personalen inklusive styrelseledamöter. Du kan också överväga att skicka ut nyhetsbrevet till partnerföretag eller andra intressenter. Du väljer!

Vill du veta mer om Ungappeds e-postmarknadsföringsverktyg?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig. 📚

Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
A/B-testning – vad är det och varför ska du bry dig?
Fyra sätt att hålla dina maillistor i toppskick

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå