5 enkla enkät misstag

5 enkla undersökningsmisstag som skadar din svarsfrekvens

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Att skapa en kundundersökning är ett utmärkt sätt för dig att samla in data om dina kunder. Men du kanske gör några enkla enkätmisstag som kan skada din totala svarsfrekvens. De goda nyheterna är att de lätt kan undvikas. Låt oss gå igenom fem av dem här.

Att skynda förbi kundresan

Alltför lätt kan marknadsförare fastna i rushen av allt – vilket är förståeligt. Vi har mycket att göra. Men vi måste ändå ta oss tid att tänka på kundresan i allt vi gör. Och ett av de största undersökningsmisstagen (och för övrigt ett av de första undersökningsmisstagen) är att marknadsförare glömmer att tänka på kundresan när de skapar en undersökning. Kom ihåg att för varje enkät du skapar måste du kunna svara;

  • varför är den här undersökningen viktig för oss?
  • vad händer om vi inte kör den här undersökningen?
  • varför skulle en kund eller annan nyckelgruppsmedlem fylla i undersökningen?
  • när är bästa möjliga tidpunkt att nå människor?
  • vilket är det bästa sättet att nå människor?
  • hur kommer vi att använda data från undersökningen för att förändra våra nuvarande affärsinsatser?

Ignorera mobilen

Att arbeta med detta dagligen innebär att jag har väldigt liten tolerans för undersökningar och formulär som inte är responsiva på alla enheter. Om jag hoppar in i en enkät på min telefon och ser att den inte är optimerad för den mindre skärmen hoppar jag bara ut igen och fyller helt enkelt aldrig i den. Din undersökningspublik kanske är lite mer förlåtande men jag kan försäkra dig om att deras uppmärksamhet snabbt kommer att avta om du ignorerar design för mobilen först.

Ungapped användare, ta ett djupt andetag. Dina undersökningar är alltid responsiva.

Jag kommer inte att gå in på att bevisa varför mobildesign är så viktigt eller hur mycket mobilanvändning spelar roll i våra dagliga liv eftersom det redan finns ett överflöd av den forskningen där ute. Vad jag kommer att säga är att mobilen är kärnan i ditt undersöknings-engagemang. Om du vill att folk ska svara på din enkät måste den fungera på mobilen, den måste fungera på surfplattan och den måste fungera på bärbara datorer.

Behöver du ett responsivt enkätverktyg? Kom igång gratis här.

Att göra en undersökning som är för lååååååång

För ett par månader sedan hade vi en gästföreläsare på vårt frukostseminarium från European Institute of Behavioral Analysis. Under loppet av en timme gav Mårten Westberg några riktigt praktiska råd till Ungappeds användare. Ett av dessa råd var att sluta göra så långa undersökningar.

från GIPHY

Om en undersökning är lång betyder det att du försöker söka för mycket information i undersökningen. Om så är fallet, dela upp den i flera undersökningar och administrera dem med olika intervall (dvs inte alla på en gång).

Att glömma att tänka på synskadade

Hur många av dina undersökningsdeltagare har läsnedsättningar som färgblindhet eller dyslexi? Jag är imponerad om du kan ge mig en exakt statistik. Jag är empatisk om du inte kan – för många marknadsförare är det inte något som ofta är i fokus. Men det borde det vara. Om folk inte enkelt kan läsa din undersökning, varför skulle de vilja fylla i den från första början?

Helst bör du använda en undersökningsplattform som tar hänsyn till saker för att göra det lättare för a) dig som designer och b) slutläsaren. Ungapped användare, vi har dig täckt här. Om du väljer att dela din undersökning via e-post kan du enkelt se dina undersökningar genom funktionsnedsättningsfilter.

Förhandsgranska e-postredigeraren

Förhandsgranska ett utkast i e-postredigeraren

Färgblindhetsfilter

Visa ett utkast genom ett av färgblindhetsfiltren.

Alla som läser din e-post har också chansen att anpassa ett utskick som bäst passar deras visuella behov.

Att glömma det bästa sättet att distribuera din undersökning

Marknadsförare är drillade med konceptet att du måste känna din publik. Du måste veta vilka de är, vad de värdesätter från ett varumärke och vilka kanaler de föredrar att vara på. Men ibland, när detta mantra etsat sig fast i våra sinnen, glömmer vi det fortfarande när vi delar eller distribuerar undersökningen bland kunder.

Det är ett lätt undersökningsmisstag. Det är lätt att anta att dela en enkätlänk via en kommunikationskanal kommer att garantera dig många svar. Det är inte riktigt fallet. Om de enda kontaktuppgifterna du har för en nyckelperson är e-post- eller telefonnummer, är det inte riktigt det bästa sättet att nå dem för att dela undersökningen på Facebook.

På samma sätt, om du har ett antal följare på Facebook som inte har deras e-post eller telefonnummer till, är det också irrelevant att utforma ett utskick för dem.

Poängen här är att du kommer att ha en kombination av båda. Du har förmodligen e-post eller telefonnummer till kunder (eller de du vill undersöka) men de är inte följare på sociala medier. Du har förmodligen också följare på sociala medier som ännu inte har delat sin e-post eller telefonnummer med dig. Lösningen? Dela undersökningen i alla kanaler där dina relevanta publikmedlemmar finns.

Vårt bästa råd: Använd en plattform som har kundundersökningar och e-post i samma verktyg.

 

Börja använda en bättre undersökningsplattform

Om du har läst igenom det här inlägget och insett att din nuvarande plattform inte har funktioner relaterade till dessa undersökningsmisstag så är det på tiden att du byter till en som har det. Du kan komma igång med Ungapped gratis här.

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Sju smarta tips för e-postmarknadsföring
A/B-testning – vad är det och varför ska du bry dig?
Därför bör du inte använda flera olika e-postleverantörer

Ta din marknadsföring till nästa nivå