PR Sommar2

Skapa innehåll för PR under sommaren

Av therese.tullgren@ungapped.com | therese.tullgren@ungapped.com

Den absolut bästa tiden att fokusera på innehåll för PR är sommaren. Det nyhetsinnehåll som planerades inför sommaren 2020 ser definitivt annorlunda ut 2022. Journalister är alltid ute efter nya idéer och ämnen att skriva om och läsare som i allmänhet varit mycket upptagna tidigare kunde under 2020 ta sig mer tid att läsa längre texter, särskilt innehåll som kunde läsas på mobilen.

Under sommaren är det bra att vinkla sina pressmeddelanden på ett lätt, aktuellt och informativt sätt. Här kommer några intressanta tips inför sommaren 2022 och hur du bör planera och förbereda din PR- och sommarkommunikation.

Glöm inte att kommunicera viktig information i tid!
Är kunderna och andra intressenter informerade om viktiga sommarnyheter? Informationen kan handla om företagets tjänster och produkter.

Till exempel:
• Företaget har särskilda och egna öppettider under sommaren
• Support teamet är här för att hjälpa till med problemlösning och frågor
• Checklista: Hur skyddar du ditt husdjur när värmen slår till

Utveckla företagets varumärkesimage
Under sommaren passar det bra att se över sin varumärkesimage och visa upp material ”Bakom fasaden”. Låt personalen stå i centrum!
Berätta om organisationens historia, vardag och kultur även om fester. Glöm inte att använda bilder och videos för en mer levande information.

Till exempel:
• Kontorets maskot skapar rubriker i loungen – Företag X visar hur de gör för att öka personalens välbefinnande på jobbet
• Företag Y startar ett program online för alla trainees
• Fikarummet fylldes med 13 nationaliteter som pratar 9 olika språk

Sommarnyheter ska vara lätta att läsa i solstolen
Under semestern brukar det vara lättare läsning man är ute efter. Har du någon intressant statistik i CRM-systemet du kan använda i ditt pressmeddelande som kanske skulle bli perfekt läsning under sommaren?

Till exempel:
• I genomsnitt köper kvinnor 5,45 nya kläder inför sommaren och semester
• Varannan minut tas det fler bilder under sommaren än vad som togs under hela 1800-talet
• En genomsnittlig person låser upp sin telefon 110 gånger per dag.
• Kalle Anka var länge förbjudet i Finland eftersom han inte har byxor.

För läsning i hängmattan är informativa guider perfekt
Det som är lite överraskande är att många läser innehåll som är relaterat till sitt yrke på sin semester. Perfekt läsning är då guider och whitepapers. Sätt gärna ihop ert mest lästa material för en sommar special.

Hur är det egentligen, ska man publicera pressmeddelanden internationellt under sommaren?
Försök att hålla dig till målgruppen inom landsgränserna. Kan dina produkter och tjänster vara intressant för den internationella publiken?
Håll då koll på helgdagar och schemalägg pressmeddelanden för att passa tidszonerna i varje land. Söndag kan vara en arbetsdag i ett annat land (t.ex.) Mellanöstern och när det gäller Asien så som t.ex. Kina har många ledigt i mitten av vecka p.g.a. helgdagar.

Till exempel:
• Djurparken W har nu sin kundservice på 5 olika språk
• Företaget H kan nu leverera sina produkter över hela världen
• Var med i internationell konferens helt online och med föreläsare i världsklass

Schemaläggning och automation är något du bör använda
Under semestern och sommaren ska man fortsätta vara aktiv oavsett om man är färre på kontoret. För att hantera manuella kommunikationsuppgifter, använd automatiseringar.

• Se till att dina kunder förblir aktiva under sommaren genom att schemalägga eventuella e-postmarknadsföringskampanjer.
• För att hålla koll på kunderna på deras kundresa ska använda dig av automatiserade drip kampanjer.
• Schemalägg inlägg på social media. Du kan gärna återanvända material. Viktigt att komma ihåg är att det alltid finns någon tillgänglig för att svara på frågor.
• Du kan också med fördel aktivera kunderna genom att t.ex. be dem dela en bild på Instagram. Brukar fungera bra på B2C marknaden.
• Alla kundtjänstmeddelanden automatiseras så att ingen kund lämnas ensam under semestern.
• Skapa förutsättningar för att hålla webben intressant med varierat innehåll under sommarmånaderna.

Vill du veta mer om Ungappeds verktyg för pressmeddelanden och bevakning?

Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig. 📚

Hur kan medieövervakning stödja försäljningen?
Skapa innehåll för PR under sommaren
6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning

Ta din marknadsföring till nästa nivå