Kundresor

Få en komplett bild av din kundresa i 5 enkla steg

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Det som är mest utmanande i en marknadsförares jobb är att på ett sätt göra det möjligt att granska, syntetisera och göra framtida meningsfulla strategier.
Mer än hälften av alla marknadsförare lämnar det jobbet till sin VD istället för att själv leda det ansvaret.

Men varför? Vad är det som är så svårt med det? Vad du än svarar, så tvivlar jag inte på att det som det förmodligen handlar om är oförmågan att få en helhetssyn på dina kundresor. Det jag ska ta itu med i det här blogginlägget är hur du kan få en komplett bild av din kundresa med hjälp av Ungapped så att dina e-postkampanjer fortsätter att vinna nya kunder.

Det här inlägget är designat för alla Ungapped-användare eller de som förmodligen funderar på att börja använda Ungapped. Om detta inte är du, stanna kvar och läs ändå. Du kanske tycker att det är användbart.

Nej, ta mig tillbaka till bloggen istället » 

1. Få all din data på ett ställe

Det här är typ roten till problemet eftersom när vi har data på alla olika plattformar är det otroligt komplicerat att få den informationen på ett ställe där vi kan analysera det. Det är också mycket tidskrävande att hoppa in och ut ur olika verktyg för att sätta ihop all data.
Jag känner några marknadsförare som balanserar många appar med en enda lösning. De har en app för e-postkampanjer. De har en annan för undersökningar. Sedan har de sin CRM som försöker lagra insikter från båda dessa appar. Men varför skulle du inte bara använda en plattform som har alla tre funktionerna, plus några extrafunktioner?

Spoiler: Jag pratar om Ungapped. Men du behöver inte ta mitt partiska ord, du kan läsa vad våra kunder säger istället.

2. Dra din uppmärksamhet till meningsfulla handlingar

När människor börjar använda utskick, undersökningar och textmeddelanden som en del av sina kundupplevelser, tenderar de att fokusera all sin tid och energi på några grundläggande KPI:er snarare än ett spektrum av grundläggande och djupa KPI:er. Till exempel kommer de flesta marknadsförare att kontrollera leveransstatistik, öppna priser och klickfrekvenser. Men mindre är att kontrollera KPI:er på djupa nivåer som avregistreringsfrekvenser och konverteringar från individuella utskick.

För att vara rättvis är det dock inte de flesta marknadsförares fel. Branschledare och influencers predikade under lång tid vikten av höga öppnings- och klickfrekvenser. Men om ingen konverterar till en kund efter öppnandet spelar det ingen roll hur många som öppnar ditt utskick eller inte. Resultatet är detsamma = noll intäkter.

Så när du hoppar in i ett skickat utskick, ja håll ett öga på öppna priser och klickningar men viktigast av allt, kolla hur många av dina prenumeranter som konverterade till kunder.

UG Insikter

Detta utskick hade en bra öppningsgrad men en ganska låg konverteringsfrekvens. Vad kan du göra för att förbättra konverteringen istället?

3. Få en ögonblicksbild av personligt engagemang

Sammantaget kan data vara ett riktigt kraftfullt verktyg för att hjälpa oss spåra trender eller implementera nya strategier. Men att titta på uppgifterna om enskilda kontakter har också sitt värde.

Att få en ögonblicksbild av hur en viss individ har engagerat sig i dina utskick, undersökningar eller textmeddelanden är idealiskt när du vill måla upp en korrekt bild för en ”ideal” kund eller om du vill rikta in dig på specifika potentiella kunder. Genom att använda kontaktkortet inom Ungapped kan du göra just det. Sök efter en enskild kontakt och med ett par klick kan du ta upp alla deras tidigare engagemang och aktivitet.

Get a complete view of your customer journey in 5 easy steps

Ett kontaktkort i Ungapped. 

Om jag använder exemplet med att undersöka en ”ideal” kund, kan du få en bra ögonblicksbild av hur någon med sin profil vanligtvis skulle engagera sig med ditt företag i sin egen kundresa. Hur många utskick öppnar de och hur engagerar de sig i dessa utskick? Svarar de på några feedbackundersökningar? Vilken typ av feedback ger de dig? Svaren på dessa frågor ger dig utmärkt insikt i vad du bör replikera mellan målgrupper och var du kanske kan förbättra dig med denna ”ideala” kund.

Genom att använda exemplet med en säljlead, genom att använda kontaktkortet kan du mycket snabbt se vilka meddelanden din lead har sett och vilka de inte har sett. Om de inte har öppnat några utskick kanske de inte längre är en lead. Om de har öppnat dina utskick men inte konverterat kan detta vara en indikation på att de är intresserade av vad du erbjuder men att du inte har skräddarsytt tillräckligt för dem. Du kan sedan ändra innehållet och försöka igen, spåra deras engagemang medan du fortsätter att skräddarsy kundresan efter dem.

4. Dela informationen i ditt team

Precis som du tycker att det är utmanande att synkronisera data mellan plattformar och verktyg, föreställ dig vilken potentiell inverkan frånkopplad data kan ha på teamets eller avdelningens mål. Vanligtvis är marknadsföring, försäljning och kundsupport en av de svåraste funktionerna för flera team att hantera. Vi är övertygade om att alla tre ska arbeta tillsammans för att skapa exceptionella kundupplevelser och det är därför vi byggde Ungapped i första hand.

Att använda kontaktkorten som nämnts ovan, i kombination med individuell verktygsstatistik, gör det verkligen enkelt för team att dela data i Ungapped. Vilket gör det ännu lättare för avdelningarna att identifiera vad som saknas i sina ansträngningar. Marknadsföring kan se vilket innehåll som konverterade dem till en säljlead, säljteamet kan spåra exakt när de blev kund och kundtjänst kan se hur nöjda de är med dina produkter eller tjänster genom feedbackundersökningar. Det kunde inte vara enklare.

5. Samarbeta för att få longitudinella data

Många av de analytiska verktyg som är tillgängliga för marknadsförare ger dig data först när någon börjar interagera med ditt marknadsföringsinnehåll. Men vad är kundresan två eller tre steg innan dess? Likaså, hur ser en kunds resa ut när den väl har avslutats hos dig? Ett sätt att få tillgång till den här typen av data är att samarbeta med en leverantör och omedelbart få tillgång till många års erfarenhet och en mängd kunskap som du kanske inte har tillgång till.

Oavslutade återförsäljare kommer att vara de första att berätta hur ett partnerprogram har gett nya möjligheter till deras verksamhet och vi är verkligen stolta över att kunna erbjuda ett sådant program. Det kostar ingenting att bli återförsäljare men dollaravkastningen är obegränsad. Läs mer om att bli återförsäljare här »

 

Gör din kundresa bättre med Ungapped
Om du har kommit så långt ner och du inte redan är en användare, ge efter för din nyfikenhet och skapa ditt gratiskonto här »

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
4 st copywriting-tips för dina nyhetsbrev
20 frågor som hjälper dig att hitta rätt e-postleverantör
Varför är SEO viktigt? Vi går igenom grunderna för sökordsoptimering

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå