Få fler prenumeranter

Få fler e-post prenumeranter att följa dig på sociala medier

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Landskapet på sociala medier förändras ständigt så trender stannar aldrig särskilt länge. Just nu vet stora och små företag att de måste vara på sociala kanaler, men vad som ännu inte är säkert är hur företag bättre kan utnyttja sin sociala användning för att utöka sin kundbas. Låt oss utforska hur socialt kan fungera inom din e-postmarknadsföringsstrategi så att fler prenumeranter följer dig på sociala medier.

Friskrivningsklausul: Inte alla av följande exempel kommer från Ungapped användare.
De används som exempel eftersom de är bra illustrationer av de idéer och taktik som tas upp i det här inlägget.

Hur använder människor för närvarande sociala medier i e-postkampanjer?

Jag är alltid uppmärksam på hur våra kunder (och icke-kunder) använder sociala medier i utskick och nyhetsbrev. Vad jag har observerat är att sociala medier i allmänhet används på tre olika sätt inom ett givet utskick;

  1. Sociala ikoner eller länkar ingår i sidhuvudet eller sidfoten i ett e-postmeddelande
  2. En förhandsvisning av en social profil visas antingen i sidhuvudet eller sidfoten i ett e-postmeddelande
  3. Ett kroppsinnehåll är specifikt länkat för att marknadsföra ett varumärkes sociala medier

Ibland används dessa taktiker fristående, men oftast finns det en kombination av två av de tre taktikerna. Låt oss gå igenom var och en av dem nu och vilka som är mer effektiva än andra.

Använda sociala ikoner/länkar i sidhuvudet eller sidfoten

Genom att observera är det sätt som de flesta människor tenderar att använda socialt i e-post att använda det senare som ett sätt att visa e-postprenumeranter att de faktiskt är på sociala medier. Som brukar se ut ungefär så här:

Scout

Källa: HelpScout

Märker du några problem med denna taktik? Även om det är en bra början och verkligen bättre än att inte inkludera några länkar eller ikoner alls, är problemet att det inte är riktigt actionprovocerande. Det är heller inte alls i läsarens huvudfokus. Alla sociala ikoner är långt nere i e-postmeddelandet, vilket är ok för personer som faktiskt kommer till slutet. Men hur är det med de som inte gör det?

Använda en förhandsvisning av en social profil

Ett annat sätt som varumärken använder socialt i sina e-postmeddelanden är att ge korta förhandstittar på vad de lägger upp på den kanalen. Design Milk gör ett bra jobb med detta.

Källa: Design Milk

Det här är ett bra sätt att ge läsarna en förhandstitt på vilken typ av innehåll du lägger upp på dina sociala medier. Att visa läsarna att det du publicerar är relevant och intressant för dem ökar sannolikheten att de klickar sig fram för att följa dig.

Även om detta är något bättre än den tidigare taktiken, drar den fortfarande mycket av läsarens uppmärksamhet till e-postmeddelandet snarare än det sociala innehållet.

Använda en del av innehållet för att marknadsföra en social profil

Den sista tekniken som jag har sett varumärken använda för att få e-postprenumeranter att följa dem på sociala medier har varit att använda e-posttexten för att lyfta fram varumärkets sociala kanaler och samtidigt tillhandahålla innehåll som är användbart för läsaren.

Du kanske tänker ”Men är inte det ett väldigt kringgående sätt att få folk att följa dig på sociala medier?”. Genom att jämföra de olika tillvägagångsätten kan man se att det som krävs för
att följa dig på sociala medier är längre. Läsaren måste först klicka på länken till innehållet, läsa, klicka sig vidare till din sociala profil och slutligen trycka gilla/följ/lägg till.

Fördelen med denna taktik är dock att den är sömlös och den mest naturliga av de tre. Att skapa innehåll som möter både läsarens behov och dina egna affärsmål är vad vi alla strävar efter – och den här taktiken gör just det. Och det är inte svårt att göra. Allt du behöver är ett blogginlägg som pekar på den sociala kanal du vill att fler ska följa.

Vi gör detta själva regelbundet med inlägg som 18 Instagramkonton att följa för e-postinspiration eller 15 e-postdesigninspirationer för resten av din sommar. I det tidigare inlägget lyfter vi fram Instagramkonton som är värda att följa (inklusive våra egna). I det senare inlägget lyfter vi fram inspiration från Pinterest (inklusive våra egna anslagstavlor). Vi tar sedan med detta i våra e-postlistor för att uppmuntra folk att komma över och följa oss på sociala medier.

Dessa inlägg får inte bara ett högt engagemang i våra e-postmeddelanden, de har också en högre andel besök på sociala medier än vad andra blogginlägg har.

Testa den här taktiken i dina egna utskick

Det här är tre mycket lätta att implementera taktiker och jag uppmuntrar dig att börja prova dem i ditt nästa utskick, inte bara på egen hand utan i kombination med varandra.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
A/B-testning – vad är det och varför ska du bry dig?
Fyra sätt att hålla dina maillistor i toppskick

Ta din marknadsföring till nästa nivå