Fackförbundet DIK

DIK tycker att onboardingprocessen gick smidigt och att de fick en gedigen utbildning

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

DIK har varit kunder sedan årsskiftet 2021/2022. Syftet med deras marknadsföring är att bygga relation med medlemmarna och skapa kännedom om DIK samt värva personer som jobbar och pluggar inom deras områden.

DIK är facket för kultur, kommunikation och kreativ sektor. De arbetar mycket med att skapa innehåll för medlemmar och potentiella medlemmar på sin egna sajt dik.se och i deras sociala kanaler (Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och Youtube). Med hjälp av Ungapped sprider de sitt innehåll direkt till medlemmarna via nyhetsbrev. Det kan till exempel handla om tips inför löneförhandlingen, inspirerande medlemsporträtt och statistik från sina rapporter. De bjuder även in till webbinarier med teman kring yrkesfrågor och poddar i DIK Dialog.

Susanne Rossi– Med många spännande yrken representerade bland medlemmarna så det är inte svårt att hitta på idéer till innehåll. Ena dagen berättar vi om utmaningarna i kommunikationsbranschen och andra dagen poddar vi om arkivyrkets framtid. Jag kan tänka mig att många som jobbar med Ungapped tillhör DIK – alltså kommunikatörer och liknande säger Susanne Rossi, projektledare på DIK:s kommunikations- och marknadsavdelning!

De använder Ungapped för att skapa en medlemsresa med automatiserade välkomstmail till exempel. Att bygga relation med medlemmarna och visa att de förstår och bidrar till förbättring i deras branscher är avgörande. Varje månad skickar de ett fullmatat medlemsbrev till alla medlemmar med de senaste nyheterna och inbjudningar till olika event. Deras CRM Microsoft Dynamics är integrerat i Ungapped så kontaktlistorna för dessa mail uppdateras automatiskt på de tider som de själva schemalagt.

– Då vi har många olika målgrupper att kommunicera med så skickar vi även riktade nyhetsbrev med yrkesspecifikt innehåll. Till exempel nyhetsbrev riktade till bibliotekarier eller kommunikatörer, eller enbart till studenter. Vi har även ett stort gäng förtroendevalda som vi mailar till regelbundet med lite mer nördiga fackliga nyheter och inbjudningar till utbildningar säger Susanne Rossi.

Förutom nyhetsbrevverktyget och CRM-integrationen så använder de också eventverktyget flitigt. Susanne tycker det är enkelt att lägga upp nya event och kommunicera med de anmälda. De använder även enkätverktyget, både för utvärderingar av event samt enklare medlemsundersökningar.

Hittills har de inte skickat sms men det planerar de att testa snart.

– Ungapped är ett enkelt verktyg att jobba i och innehållet blir väldigt snyggt.
Det är ett utmärkt verktyg för att kommunicera med medlemmar. Under hösten har vi gjort en satsning riktade mot kommunikatörer, då statistik tyvärr visar att de oftare är sjukskrivna på grund av stress. Genom Ungapped kunde vi skicka ut information direkt riktat till alla medlemmar inom kommunikationsbranschen, där vi bland annat bjöd in till ett panelsamtal (i eventverktyget) tillsammans med Sveriges kommunikatörer.

Via mailet kunde mottagarna även dela med sig av sina egna berättelser i en enkät (i enkätverktyget), och utifrån dessa svar kommer vi kunna skapa ännu mer innehåll för att lyfta frågan om kommunikatörers arbetsmiljö säger Susanne.

Med hjälp av detta utskick fick kampanjen en extra push i starten i form av effektiv spridning till medlemmarna som i sin tur kunde sprida vidare informationen till kollegor och vänner. Engagemanget kring kampanjen har blivit enormt. Arbetet med att förbättra kommunikatörens arbetsdag fortsätter och Ungapped kommer ha en fortsatt nyckelroll i spridningen av detta.

DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.

Vill du läs mer om ta dig en runda i verktyget Ungapped Enkäter? -> Registrera dig för ett gratis konto här.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Kundreferens: Spritmuseum
Kundreferens: Myrorna
4 st copywriting tips för dina nyhetsbrev

Ta din marknadsföring till nästa nivå