4 st copywriting-tips för dina nyhetsbrev
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Det skriftliga innehållet i dina nyhetsbrev är en av de viktigaste faktorerna för framgången för dina utskick. Med tanke på att nyhetsbrev kan hjälpa dig att börja engagera dig med potentiella kunder och hålla dig engagerad med nuvarande, är det uppenbart att ditt innehåll är viktigt; Från början till slut.
I det här korta blogginlägget kommer jag att dela med mig av de bästa copywriting-tipsen för nyhetsbrev, och uppmuntra dig att vidta åtgärder så att dina nyhetsbrev blir spektakulära och intressanta.
1. Lär känna din målgrupp
Det första steget när du skriver ditt nyhetsbrev är att definiera din målgrupp. Var finns de? Vilken ålders- och könsgrupp? Vilka ämnen är de intresserade av?
Att känna till din publik kommer att påverka tonen och strukturen i nyhetsbrevet. Det hjälper dig också att fatta beslut om vilken typ av information dina läsare vill ha. Till exempel, en publik av äldre män kommer förmodligen inte att vara intresserade av den senaste mascaran eller läppstiftet, så varför skulle du skicka ett nyhetsbrev till dem för att marknadsföra dessa produkter? Välj istället ett relevant ämne bara för den publik som du vill skicka ditt nyhetsbrev till.
2. Konversera med din publik
Poängen med ditt nyhetsbrev är att bygga en relation med dina läsare. ”Sluta sälja, börja hjälpa” som Zig Ziglar, motiverande talare, amerikansk författare och säljare, beskriver det.
Detta kanske låter som sunt förnuft, men inte för alla. Du skulle bli förvånad över hur många marknadsförare som bara vill prata om sig själva för sina kunder. Det är därför som att skriva nyhetsbrevsinnehåll oftast delegeras eller outsourcas.
Att bygga relationer börjar med att bygga förtroende. Det betyder att du måste respektera dina läsares tid genom att erbjuda relevanta råd och verktyg och dela information som gynnar dem (inte bara du).
Konversation innebär också personligt att använda pronomen som ”du” mer än ”vi” för att visa att du talar direkt till dina läsare. Låt oss göra det mer om dina kunder än dig själv, okej?
3. Håll dig fokuserad
Låt mig gissa vad du planerar att inkludera i ditt nästa nyhetsbrev:
- Alla nya saker som dyker upp för dig eller ditt företag
- Dina fantastiska produkter
- Din kompetens på nästa nivå
Låter det bekant? Blås inte upp dig själv för mycket – vi är alla skyldiga.
Om du känner igen den här typen av innehåll i dina egna nyhetsbrev är det viktigt att veta att det inte är för sent att förbättra innehållet.
I ditt nästa nyhetsbrev, försök att inte stoppa in för mycket information på en sida. Du behöver inte uppdatera dina läsare om allt som har hänt sedan du senast skickade ett nyhetsbrev. Vad du vill säga och vad din publik vill höra är ibland två olika saker.
Håll fokus med bara 3-4 nyheter i varje nyhetsbrev är min rekommendation. Det är trots allt ett nyhetsbrev – inte en tidning. Om du har mer än 3 till 4 saker att säga i det ena nyhetsbrevet, kanske det är dags att överväga hur ofta du skickar ut det.
Brist på idéer? Ta del av denna artikeln: ”Har du slut på kreativa idéer till ditt nyhetsbrev”
En kommentar om hur ofta du ska skicka dina nyhetsbrev
Du vill inte skicka det för ofta, eftersom du kan minska klickfrekvensen och öka antalet avregistreringar. För frekventa uppdateringar och dina nyhetsbrev kommer att ses som spam, och din publik kommer att sluta öppna dina utskick och sedan glömma dig.
En gång i månaden är OK om du kan producera intressanta nyheter som får ditt nyhetsbrev att kännas som ett välkomstmail i dina läsares inkorgar. Konsekvens är nyckeln. Välj en frekvens som du och dina läsare är bekväma med och håll dig till den.
Relaterad artikel: ”Hur engagerar du dina kunder med e-postmarknadsföring?”
4. Inkludera Call-to-actions
”Sluta sälja, börja hjälpa” betyder inte att du ska ta bort alla dina uppmaningar – de är fortfarande en del av upplevelsen för användaren och en del av säljkanalen för ditt företag.
Som påpekats är idén med ett nyhetsbrev att bygga en relation med din publik snarare än att göra en direktförsäljning. Ge din publik precis tillräckligt med information men lämna dem nyfikna på att läsa och lära sig mer med en stark och specifik uppmaning efter varje innehållsblock. Att informera och utbilda dina läsare med intressant innehåll kommer att öka din chans till högre klickfrekvens, samtidigt som dina chanser till en försäljning ökar.
Vad är egentligen en bra klickfrekvens? Läs mer i denna artikel: ”Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?”
Viktiga punkter:
När du läst denna artikel är det här det jag hoppas på att du tar med dig och använder i framtida marknadsföringsdagar:
- Lär känna din publik
- Sluta sälja, börja hjälpa till
- Bygg på dina kundrelationer
- Mindre ”vi”, mer ”du”
- Publicera endast användbart innehåll
- Konsekvens är nyckeln
- Var stark och specifik i dina CTA:er
Är du redo att börja skriva intressant innehåll till ditt nyhetsbrev?
Logga in på ditt Ungapped-konto eller skapa ett kostnadsfritt här.
Kontakt oss direkt om du vill veta mer.
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Kom ingång med Marketing Automation
Hur engagerar du dina kunder med e-postmarknadsföring?
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare