Marketing Automation

Kom igång med Marketing Automation

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

För den som arbetar med digital marknadsföring är Marketing automation ett stort stöd. Största utmaningen är bristen på expertis eller know-how för att utnyttja systemet inledningsvis. Många marknadsföringsproffs vet inte hur man sätter igång. Om du känner igen dig är du på rätt plats när du tar del av denna information. I denna artikel introducerar vi dig i de grundläggande stegen för Marketing automation så att du snabbt och effektivt kommer igång. Här är några viktiga grunder och konkreta automationsexempel.

Identifiering av kunder
Det är omöjligt att slita ut begreppet ”kundidentifiering” inom digital marknadsföring. All data du har om kunden är bra, du kommer då kunna skicka exakta meddelanden och kommunikationen blir bättre.

”Kundlivscykel” är frasen som man relaterar till när identifierar kunden. Att identifiera kunden är avgörande när det gäller kundens livscykel. Det är viktigt för organisationen att kunden ger sitt samtycke innan din organisation utanför någon marknadsföringsåtgärd riktad mot dem under livscykeln. Om du saknar samtycke får du nöja dig med lättare insatser för din marknadsföring.

När det inte finns några personuppgifter om kunden kan du göra lättare marknadsföringsinsatser till exempel:

  • Använd Google Analytics för att följa och övervaka trafiken på din webbplats
  • För att spåra från vilka domäner trafiken kommer – Använd Leedfeeder
  • För att se hur din besökare rör sig på webbplatsen – Använd Hotjar
    Med informationen kan du sedan göra förändringar på din webbplats så att människor kan identifiera sig
  • Med informationen ovan kan du köra Google Ads

Om målet är att få lead-management till en nivå där kunden är villig att köpa i framtiden är Marketing automation det system som är bäst lämpad för marknadsföringen.

Så använder du automation i din marknadsföring
När kunden givit dig sitt samtycke till marknadsföring är möjligheterna oändliga med Marketing automation. Men som utlovat börjar vi med små steg:

Marknadsföringsaktiviteter som återkommer
Om du tittar närmare på de åtgärder du gör avseende din marknadsföring så kommer du att se att flera åtgärder upprepas många gånger manuellt. Det kan vara ett kundmeddelande som skickas ut till medlemmar eller nya kunder. Åtgärden kan också vara ett nyhetsbrev som innehåller nyheter och händelser. Dessa exempel är väldigt lätta att automatisera. Du behöver endast göra det manuella arbetet en gång, sedan tar Marketing automation systemet hand om resten.

Vårda dina leads
Endast en besökare på webbplatsen kan inte kallas för ett lead, men om besökaren väljer att ladda ner en guide eller visar ett djupare intresse för din organisation då kan det kallas för ett lead.

Vad är kundens behov och hur används segmentering
Det första steget i en automatiseringskedja kan vara en nedladdning av en guide och resten av kedjan formas utifrån kundens intresse. Beroende på vilka meddelanden de öppnar och vilka länkar de klickar på kan kunden överföras till olika segment.

Onboarding av kunder och anställda
Alla typer av onboarding är en bördig grund för automatisering. För att fördjupa kundrelationen är automationskedjor användbar information till kunderna om de tjänster de har förvärvat. Den värdefulla informationen kunden får ger en upplevelse av att de blir omhändertagna, och det uppskattas alltid. Du kan även tillämpa samma sak på en ny medarbetare. I automatiserade meddelanden kan du dela viktigt innehåll inom företaget och utöver detta kan du övervaka webbplatsens leads och kunder. I automatisering inkluderas också alla målsidor för leads-identifiering.

Intressanta exempel

1. Lär känna dina framtida kunder
I ditt nyhetsbrev är det möjligt att skapa sidor för prenumeration. För att segmentera kunderna kan du lägga till kryssrutor för olika val avseende intressen m.m. När kunden angivit sin information kan du dela upp dem i segment för att sedan skicka riktade nyhetsbrev via marketing automation.

Den här typen av automatisering implementerar man enkelt och den få dina öppna- och klickfrekvenser att explodera.

2. Ny prenumerant på nyhetsbrevet
Du bör definitivt automatisera meddelandekedjan så snart du får en ny prenumerant på nyhetsbrevet. Tacka nyhetsbrevsprenumeranten med erbjudanden för att sedan segmentera kunden utifrån deras beteende. Därefter ändrar du innehållet i näst-kommande utskick utifrån den data du fått in. På så sätt bildar du grupper av dina mottagare utifrån vad de är mest benägna att köpa. Grupperna som du har skapat kan du sedan använda som målgrupper vid manuellt skickade meddelanden.

3. Automatiserat innehåll
Vill du spara tid? Då ska du använda automation för dina automatiserade nyhetsbrev.
När du automatiserar innehåll ser du till att utskicken endast innehåller aktuell information. Du kan lägga till innehåll som t.ex.:

  • Händelser i framtiden
  • Intressanta nyheter
  • Flödet i social media
  • Produktinformation
  • Olika annonser
  • Kunders referenser

4. Nedladdning av guider och whitepapers
Ett bra mål för en välbyggd och enkel automationskedja är lead-magneter. Det kan vara t.ex. vara:

  • Guider och whitepapers
  • Instruktioner
  • Utbildning och webbinarier

När du skapar fängslande innehåll till dina mottagare, använd det sedan för identifieringen. Om innehållet är kvalitativt ser du till att mottagaren får något värdefullt i utbyte mot deras personuppgifter. I och med det så blir det sedan möjligt att rikta utskicken utifrån deras beteende i dessa typer av kedjor.

5. Viktigt med onboardingen
Onboarding är en mycket givande grund för automatisering. Genom att skicka onboarding-meddelande får alla dina nya kunder samma information om dina tjänster och produkter. Hur lång onboardingen ska vara bestämmer du själv, den kan vara 1 år eller kortare t.ex. några veckor eller månader.

I automatiseringskedjan för onboarding kan du också i meddelanden marknadsföra tjänster som dina kunder kommer att vara intresserad av. Baserat på data kan du också anpassa dina meddelanden.

6. Onboarding för en ny medarbetare
Även om din automation föreslår att det är marknadsföring det handlar om kan den på samma sätt användas för kommunikationsändamål. För att hantera onboardingen för anställda kan den också enkelt hanteras av automatiserade meddelanden.

Oftast behövs det ingen integration till andra system och för att starta automatiseringen används en trigger i ett formulär när man fyller i det. Man kan också bygga meddelanden som RSS-flöden från intranätdata.

7. Hjälp kunden med deras produkter eller tjänster
I projekt kan man använda automatiseringar för att skicka checklistor till kunder för att påminna om olika saker, t.ex. en kommande lansering. Här är det viktigt att tänka på kundens hela livscykel än att enbart fokusera på stora projekt och hur smidigt de löper på. Ett exempel kan vara en kommande webbplatslansering där det är viktigt att kunderna tar hänsyn till allt som är viktigt för att säkra en snabb lansering.

8. Att använda droppkampanjer för sin korsförsäljning
Det är smart att med hjälp av marknadsföringsautomation skicka ut droppkampanjer för sin korsförsäljning. Det enda du behöver är kundlistan eller utkasten från ett specifikt segment, där en automationskedja sedan skickar riktade meddelanden med erbjudanden och tjänster som baseras på tidigare köphistorik. Den här typen av kedja eller droppkampanj kan vara ungefär 4 – 5 meddelanden lång. Ganska snart ser du tydligt vilka personer i kundlistan som visat intresse för ditt innehåll som du marknadsför i kampanjen.

9. Meddelanden om webbinarier
För webbinarier kan meddelandet vara nästan helt automatiserad inklusive nedan:

  • Inbjudningar
  • Påminnelse för registrerade och icke-registrerade
  • Påminnelse för registrerade en dag eller 2h innan
  • Webbinarier som är Inspelade
  • Uppföljningsutskick baserat på mottagarens beteende
  • Automatiskt meddelande om kunder till kundchefen

Det är en engångshändelse att lägga till innehåll i automationskedjan därefter tar automationen hand om meddelandet och skickar det till rätt person och vid rätt tidpunkt. Man kan alltid använda den gamla eventautomatiseringskedjan som grund vid nya automatiseringar.

10. Viktigt om integrationer
Från exempel 1 – 8 har det inte behövts någon integration överhuvudtaget, det vill säga att starten av automatiseringen bygger på att man fyller i ett formulär. Det nionde exemplet har en integration mellan automatiseringssystemet och ett eventhanteringssystem. Integrationer ger oändliga möjligheter till att automatisera sin marknadsföring.

En annan möjlighet skulle kunna vara en integration mellan CRM-system och en automatiseringsplattform.
För att kunna lösa olika typer av utmaningar och problem i företaget ska du använda dig av automatiseringar. Förutom att de löser problem ger marknadsförings-automation följande möjligheter:

  • Genererar leads
  • Bidrar till försäljningen
  • Skapar mervärde för kunderna samt engagera dem
  • Minskar frågorna till supporten
  • Minskar kundavhopp

Det är en bra idé att utöka diskussionen om marknadsföringsautomation längre än bara till marknadsföringsteamet och fråga till exempel försäljning, produktteamet eller till och med support, hur automatisering kan hjälpa dem. Hur skulle du använda relevanta data för att arbeta genom automatisering?

Sammanfattning – Hur du kan använda marknadsföringsautomation:

  • För nya prenumeranter till nyhetsbrevet
  • Till nya kunder
  • Onboarding av nya medarbetare
  • Korsförsäljning/ droppkampanjer
  • RSS-feeds
  • Jubileumsmeddelanden
  • Automatisering av evenemang

Vad kan du göra med lite hjälp från automatisering?

Kontakta oss så berättar vi mer!


Andra artiklar som kanske kan intressera dig.

Marketing automationsflöden för B2C
Varför blir nyhetsbrevet spamklassat?
Skapa innehåll för PR under sommaren

Ta din marknadsföring till nästa nivå