Agil marknadsföring handlar om så mycket mer än att bara lansera en kampanj och sedan justera den längs vägen, (vilket kanske kan uppfattas som att vara flexibel och använda sig av agil marknadsföring, men så är inte fallet). Det finns tydliga metoder och tillvägagångssätt för att få ditt team att arbeta med agil marknadsföring.

Ett av de bästa sätten att komma igång med agil marknadsföring är att dyka rakt in i manifestet om agil marknadsföring. Detta är ett manifest på sju punkter som hjälper till att anpassa teamets tankesätt kring, samt tillvägagångssättet att arbeta på, när det gäller agil marknadsföring. Nedan följer en sammanfattning av dessa: 

  1. Validerat lärande framför åsikter och konventioner.
    Att använda data för att validera hypoteser och tester ger mer exakta resultat, än att fatta beslut baserat på magkänsla.
  2. Kundfokuserat samarbete framför stuprörstänkande och hierarki.
    Att använda dina kunder för att hjälpa dig att formulera och driva kampanjer och information framåt, jämfört med att inte arbeta tillsammans alls.
  3. Anpassningsbara och iterativa kampanjer framför big-bang-kampanjer.
    Ju snabbare du kan göra dig lättrörlig och anpassningsbar, desto lättare blir det för dig att hänga på olika trender.
  4. Process för kundutveckling framför statisk förutsägelse.
    Kunderna är inte robotar utan tänkande och kännande personer. Nyckeln till framgång är att alltid respektera och kontinuerligt visa engagemang för sina kunder.
  5. Flexibel planering framför en fastställd plan.
    Planen för din kampanj ska endast ses som en riktlinje och inte vara huggen i sten. Ju mer flexibel du kan vara desto lättare är det att anpassa sig till och svara på förändringar som sker.
  6. Anpassa sig till förändring framför att strikt följa sin plan.
    Håll dig på toppen genom att vara uppmärksam på den egna statistiken och på vad dina kunder tycker.
  7. Många små experiment framför några stora insatser.
    Du kan skräddarsy ditt företag på ett bättre sätt genom många små experiment istället för några få stora insatser. Och desto mer relevanta experiment du kan göra, desto mer korrekt data kan du få fram.

Så snart som du och ditt team har förstått själva principerna bakom agil marknadsföring är det dags för er att välja en väg och ett arbetssätt för er organisation.

 

De två främsta metoderna att välja på inom agil marknadsföring är antingen “Scrum-” eller “Kanban”-metoden. Båda metoderna har sina för- och nackdelar, så i slutändan handlar det helt enkelt om vad som passar bäst för dig och ditt team.

Scrum

Scrum-metoden är baserad på att genom att dela upp tid, produkt och organisation i olika delar optimerar du processen och garanterar storslagna resultat.

Team som använder Scrum kan implementera alla typer av processer i sitt arbetsflöde men kärnan i metoden ligger i att ha följande beståndsdelar för att strukturera arbetsflödet:

  1. Sprintplanering
  2. Daglig Scrum
  3. Sprintgenomgång
  4. Sprintåterblick

För varje sprintplanering och sprint med marknadsföring bör det alltid finnas specifika projektmål och deadlines för att garantera att teamet arbetar snabbt och håller tiden. För mer information om hur man sätter ihop ett marknadsföringsteam med Scrum-metoden bör du läsa det här fantastiska inlägget av Marketing Gizmo.

Kanban

Kanban-metoden (även stavat Kamban), är ett schemaläggningssystem för visuell hantering som syftar till just-in-time-leverans (JIT) utan överbelastning av medlemmarna i teamet. Som en del av Lean användes metoden ursprungligen av den japanska bilindustrin. På samma sätt som Scrum, spårar Kanban aktiviteter som “att göra – pågår – klart” men de begränsar antalet aktiviteter som är “pågår/är under pågående arbete”, (antalet avgörs av teamchefen och kan inte överskridas). Ta reda på mer information om hur du använder Kanban-metoden i ditt marknadsföringsteam här.

Genom att anpassa ditt företag och din marknadsföringsavdelning efter agil marknadsföring, ökar du inte bara er produktion och arbetstakt utan metoden kan också rentav göra ditt företag till ett bättre företag. Sätt grunden, lita på processen och se resultaten!

Allt du behöver för digital kommunikation

Marknadsför dig via e-post

Kom igång med e-postmarknadsföring idag. Utgå från våra färdiga mailmallar och vår bildbank eller skapa enkelt egna utifrån din grafiska profil.

Läs mer här

Skapa undersökningar och enkäter

Gör bättre kundundersökningar och medarbetarundersökningar med vårt enkätverktyg.

Läs mer här

Skicka SMS till din målgrupp

Skapa effektiva kampanjer och nå din målgrupp snabbt via sms.

Läs mer här

Hantera events och inbjudningar

Skapa engagemang innan, under och efter ditt event med vår plattform.

Läs mer här

Marknadens bästa plattform för digital kommunikation

Allt du behöver i en plattform

Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!

Support på svenska

Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.

Ta del av vår expertis

Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.

Ungapped har 1000-tals nöjda användare


Av Oscar Uribe

oscar.uribe@ungapped.com

Oscar är grundare och VD på Ungapped och har 25 års erfarenhet av digital marknadsföring.

Fler blogginlägg

Kategorier:

Gå tillbaka till bloggen

Ta din marknadsföring till nästa nivå