Ungappeds verktyg är enkelt att använda och layouten passar Spritmuseums tonalitet
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Spritmuseum har använt Ungappeds plattform sedan dec 2021 och använder nyhetsbreven främst för att skapa och bibehålla sina starka kundrelationer.
I sin marknadsföring vill Spritmuseum fånga nya kunder och behålla befintliga. De använder sig främst av digital kommunikation – sociala medier, hemsidan och nyhetsbrev.
– Spritmuseum – en pärla på Djurgården som lyfter fram svenska drycker och visar den svenska alkoholhistorien. Dessutom är vi riktigt stolta över vår konstsamling Absolut Art Collection som har över 850 verk, säger Hanna Elmberg, PR- & Marknadsansvarig på Spritmuseum.
Spritmuseum har många olika målgrupper och är så mycket mer än ett museum. Idag är det helt klart en dryckesdestination, utifrån flera perspektiv. De har ett omfattande provsmakningsprogram, ett dryckeslabb där de skapar sina egna drycker, kryddar snaps och bjuder in olika producenter för att visa upp sig och sina produkter.
– Varje månad skickar vi ut vårt nyhetsbrev med det senaste som händer på Spritmuseum. Vi jobbar också med stora event och varje år anordnar vi mässor. Allt från cider – till gin och champagnemässor. Vi bjuder in producenter till museet så att våra besökare får smaka och ställa frågor till personerna bakom hantverket.
Nyhetsbreven de skapar med Ungapped är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla sina starka kundrelationer. Deras nyhetsbrev används som komplement till deras andra kommunikationsformer eftersom nyhetsbreven når ut snabbt och är målgruppsinriktade.
Enligt Hanna har de inte hunnit genomföra någon större kampanj ännu p.g.a. pandemin. Men under hösten 2022 slår de på stora trumman, då kommer de att lansera en stor bröllopskampanj.
Spritmuseum: Spritmuseum ligger på Djurgården. Deras mission är att inspirera, sprida och öka kunskapen om svensk dryck och dryckeskultur genom kreativa, kontrastrika utställningar, provningar, måltider och upplevelser som kittlar alla sinnen.
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Kundreferens: Tillväxtverket
Sju smarta tips för e-postmarknadsföring
Därför bör du inte använda flera olika e-postleverantörer