Hur väl känner du till riktlinjerna när det gäller e-postmarknadsföring? Ja, det finns riktlinjer. Och till skillnad från plattformar som Facebook, Twitter, YouTube och Instagram är de inte så strikta.
Men om du råkar göra fel kommer du snart märka det i din e-postleveransbarhet, få missnöjda mottagare och kanske till och med en och annan jurist som vill ha kontakt. Om du är van vid e-postmarknadsföring kommer du säkert redan kunna några av följande riktlinjer. Vilket är toppen! Men precis som med allt annat är det alltid bra att fräscha upp minnet. Så här följer nu de sju riktlinjerna för e-postmarknadsföring som är bra att kunna (och som hjälper dig att inte fastna i skräppostfiltret).
1. Var korrekt: Använd en riktig och korrekt e-postadress
Dina ”Från”, ”Till”, ”Svar till” och routning information – inklusive det ursprungliga domännamnet och e-postadressen – måste vara korrekta och identifiera den person eller det företag som skickat meddelandet. Inte ens e-postfilter tycker om falska e-postadresser. Falsk e-postadress = direkt till skräppost.
2. Säg som det är: Använd sann information i din ämnesrad som återspeglar innehållet i ditt e-postmeddelande
Använd inte vilseledande information på ämnesraden. Den måste återspegla innehållet i meddelandet exakt. Filter och program kanske inte märker någon skillnad ännu, men dina mottagare kommer definitivt att göra det. När det gäller e-postmarknadsföring gäller regeln: “en gång bränd, för alltid ärrad”. Du kommer helt enkelt att ha förlorat dem för alltid.
3. Försök inte luras: Om ditt e-postmeddelande är en annons så säg det
Det finns många olika sätt du kan göra detta på. Men när det handlar om att ditt e-postmeddelande är en annons, säg då som det är, försök inte dölja det.
4. Visa att du finns på riktigt: Låt dina mottagare veta var du befinner dig
Ditt e-postmeddelande måste innehålla din giltiga fysiska postadress. Detta kan vara din nuvarande gatuadress, en postlåda eller en privat brevlåda som du har registrerat hos ett postombud. Att ha en fysisk adress gör att dina e-postmeddelanden uppfattas som lite bättre hos skräppostfiltret för e-post, än vad de annars skulle göra, och även hos dina mottagare. De vet att du är riktig vilket är ett stort plus!
5. Ge dem möjligheten att välja: Erbjud alltid möjligheten att säga upp prenumerationen
Dina e-postmeddelanden måste alltid innehålla ett tydligt och synligt sätt som din mottagare kan välja bort framtida e-postmeddelanden på. Gör den proceduren enkel och smidig genom att antingen skicka tillbaka ett bekräftelsemejl på begäran eller genom att användaren klickar på en länk eller knapp. Skapa dina e-postmeddelanden på ett sätt som är lätt för en vanlig person att känna igen, läsa och förstå innehållet. I vissa länder (till exempel USA) är det obligatoriskt att ha med en länk för möjligheten att säga upp prenumerationen när man skickar ut kommersiella e-postmeddelanden. Vi har infört en säkerhetskontroll i alla e-postmeddelanden som skickas via Ungapped så att du aldrig behöver oroa dig för det här :).
6. Låt dem lämna: Genomför alla uppsägningar omedelbart
Detta är ganska enkelt: om någon vill sluta ta emot dina e-postmeddelanden, måste du acceptera det. När det gäller tidsinställningar och lagar finns det några viktiga punkter att tänka på. Ungapped, som många e-postleverantörer, hanterar detta automatiskt åt dig.
Varje mekanism för uppsägningar som du erbjuder måste kunna behandla förfrågningar om uppsägning i minst 30 dagar efter att du skickat ditt e-postmeddelande. Du måste uppfylla förfrågan från en mottagare inom tio arbetsdagar. För att göra som du blivit ombedd kan du inte ta ut en avgift, kräva att mottagaren ger dig personlig identifierbar information utöver en e-postadress, eller låta mottagaren göra något annat än att skicka ett mejl via e-post eller besöka en specifik sida på en webbplats där denne kan klicka i en uppsägning.
När folk har sagt att de inte vill få fler meddelanden från dig kan du inte sälja eller föra över deras e-postadresser till någon annan, inte ens i form av en e-postlista. Det enda undantaget är att du kan föra över adresserna till ett företag du har anställt för att hjälpa dig att följa CAN-SPAM Act.
7. Häng med i svängarna: Övervaka vad andra gör för din räkning
Om du anställer ett annat företag för att hantera din e-postmarknadsföring kan du inte förhandla bort ditt juridiska ansvar att följa lagen. Både företaget vars produkt marknadsförs i meddelandet, och företaget som faktiskt skickar meddelandet – kan hållas juridiskt ansvariga. Detta varierar från land till land, men som marknadsförare bör du alltid ha stenkoll på vad som gäller där du verkar och på vad som skickas ut i ert namn.
Varje land har sina egna lagar när det gäller e-postmarknadsföring men dessa huvudriktlinjer hjälper dig och dina e-postkampanjer på traven.
Vår rubrikbild är hämtad från Unsplash, en av många tjänster vi har på Ungapped för att göra e-postmarknadsföring lite enklare för dig!
Registrera dig här för ett gratis konto idag.
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.
2023-05-04
2023-04-12