Person vid dator

Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare.

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Du är den person på företaget som är ansvarig för att skicka ut företagets nyhetsbrev. När du går igenom nyhetsbrevet så ser allt bra ut för dig, layouten, varumärkesfärgerna och typsnittet har sin plats och ser ut som det är tänkt. Du är säker på att utskicket kommer se likadant ut för alla dina mottagare, eller hur?

Tyvärr är det inte så! Det finns flera saker som måste beaktas för att nyhetsbrevet ska se likadant ut för alla dina mottagare.

Var medveten om begränsningarna

När man skapar en design för sitt nyhetsbrev behöver man vara medveten om att det finns begränsningar. Begränsningarna man måste vara medveten om är att förstå begränsningarna som finns för alla olika e-postklienter. Du känner säkert till Gmail och Outlook och det finns relativt många andra e-postklienter som man måste ta hänsyn till. Det är också inkluderande att tillgodose så många e-postklienter du bara kan.

När vi ändå pratar om Outlook som är en e-postklient som är en av de mest begränsade. Begränsningarna beror på klientens renderingsmotor som en del Outlook-versioner använder för sin HTML-kod. Samma typ av motor använder Microsoft Word som inte är eller var aldrig tänkt att vara en fullständig HTML-redigerare. De nyare versionerna fungerar bättre men du vet aldrig vilken version dina mottagare använder.

Den vanligaste e-postklienten är Outlook och många organisationer och företag använder sig av denna klient då den är en del av Microsofts ekosystem. Vad gör då Outlook med dina designade nyhetsbrev, jo det kan vara t.ex. att rundade kanter på element istället blir rektangulära.

Du bör vara uppmärksam på typsnittet

En av de viktigaste sakerna att tänka på när du bestämt hur du vill att ditt nyhetsbrev ska se bra ut för dina mottagare, det är typsnittet. Det är godtagbart att använda webbteckensnitt om e-postklienten inte skulle visa det typsnitt du valt för ditt nyhetsbrev. Det kommer alltid att finnas en idiotsäker klient som kommer att visa, det vanliga typsnittet Arial. Gmail och Outlook visar inte webbteckensnitt men det felsäkra valet kommer att visas.

Vad är då lösningen

Progressiv förbättring betyder i princip att om mottagarna har e-postklienter som är utrustade för att visa nyhetsbrevets snygga innehåll så kommer den att göra det och om så inte är fallet kommer endast en grundläggande version att visas. Progressiv förbättring måste kodas in direkt i mallen för nyhetsbrevet. Något som du alltid bör tänka på när du designar ditt nyhetsbrev är att designa mobilanvändarvänligt, då mer än hälften kommer att öppna nyhetsbrevet på sin mobil.

Storleken gör skillnad

Vissa e-postklienter har problem med längden på ditt nyhetsbrev. Främst Gmail har problem med längden. Gmail beskär nyhetsbrevet skoningslöst när mängden byte överstiger Gmails tillåtna mängd. Både text och bild tar plats i ditt nyhetsbrev, därför är det bättre att välja svartvita bilder till ditt nyhetsbrev då de tar mindre plats än färgglada bilder.

Egen design

När du anlitar en professionell programleverantör för dina nyhetsbrev kan du vara säker på att mallen för ditt nyhetsbrev har byggts på ett sådant sätt så att den har bästa förutsättningarna för att nå ut till mottagarna och se likadant ut för alla. När du gör en beställning och mallen skapas för ditt företag, då finns det inget sätt att förstöra layout/designen på för nyhetsbrevet. Varumärkesfärgerna, typsnittet och alla element är på plats och har byggts efter dina önskemål. Genom att göra på detta sätt har du alltid samma byggstenar i ditt nyhetsbrev och utseendet kommer alltid se likadant ut.

Vi inom digital marknadsföring får bara fortsätta att leva med att olika e-postklienter visar nyhetsbreven och deras element olika.

-Det mest effektiva sättet för att säkerställa att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare är att ha en professionell teknikpartner.

Kontakta oss direkt så hjälper vi dig!

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Marknadsföringstrender 2022 blev det som vi förutsåg 2019?
Varför är SEO viktigt? Vi går igenom grunderna för sökmotoroptimering
Hur kan medieövervakning stödja försäljningen?

Ta din marknadsföring till nästa nivå