Målet med ditt nyhetsbrev ska inte vara att sälja en produkt. Att sälja produkter via e-postmarknadsföring kan vara effektivt, men det funkar vanligtvis bäst när du kör kampanjer eller abandoned cart-mail.
Nyhetsbrevet är däremot ett verktyg för att skapa intresse för din produkt och ditt varumärke och på så sätt locka mottagaren till att besöka din hemsida, där denne blir presenterad för din produkt och därefter kan ta beslutet att köpa.
Målet med nyhetsbrevet är att konvertera läsare till besökare och att få dem att klicka på dina länkar. För att lyckas med det finns det en rad olika tips på hur du skriver och utformar ditt nyhetsbrev. 269 miljarder e-postmeddelanden skickas dagligen världen över så det gäller att inte underskatta konkurrensen om dina kunder och därför lägga ner lite extra tid på att göra dina utskick så starka som möjligt.
Till att börja med är det viktigt att ha koll på hur din avsändare presenteras tillsammans med ämnesraden. Ett knep är att använda ett användarnamn som dina prenumeranter känner igen – antingen ditt företagsnamn eller dig själv, om du är ansiktet utåt för dina produkter och tjänster.
Håll dina nyhetsbrev korta och dela in i bitar
Undersökningar visar att nyhetsbrev inte läses på samma sätt som en bok – från vänster till höger, från början till slut. Istället skummar mottagaren genom brev och letar efter saker som lockar intresse. Därför är det viktigt att inte skriva för lång.
Ett knep kan vara att dela in nyhetsbrevet i kolumner. Varje punkt som du vill presentera i ditt nyhetsbrev kan du till exempel presentera som en egen kolumn, med en länk-knapp. Det gör att läsaren enkelt kan navigera och hitta informationen som passar just denne. På så sätt ökar du konverteringsgraden och får fler att klicka.
Skriv motiverande copy
Presentera varje del av ditt nyhetsbrev med välarbetade rubriker och copy som motiverar och interagerar med dina läsare. Om du förmedlar exakt vad som kommer gynna läsaren om hen väljer att klicka kommer du också att öka klick-konverteringen. Detta gör du genom att skriva tydliga rubriker och texter för varje del.
Tänk på att informera läsaren om vad de kommer att lära sig och få ut av att klicka på din länk. Var motiverande. Ha hela tiden med dig vad läsaren får för fördel av att klicka vidare och förmedla denna.
Slarva inte med call to action-länk
Själva länken eller knappen som du vill att läsaren ska trycka på behöver vara väl genomtänkt och rätt utformad rent grafiskt. Att använda sig av en knapp istället för en traditionell blålänk kan vara ett bra alternativ då undersökningar visar att knappar drar till sig mer uppmärksamhet och således fler knapptryck. Storleken är större, designen gör att de sticker ut och du har möjlighet att välja en annan färg som gör att den blir svår att missa. Ofta kan du också välja effekter på din knapp, så som skuggningar och lutningar, för att få dem att ”poppa” ännu mer.
Det här inlägget är ett gästinlägg från Martin Sundberg på SEO-byrån Viseo.
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.
2023-05-04
2023-04-12