Först och främst, grattis till att ha skickat ut en egen SMS-kampanj! Om marknadsföring via SMS är nytt för dig är det fint att veta att det värsta jobbet faktiskt redan är avklarat – det vill säga att komma igång.
Men hur och vad kan du mäta efter att du skickat dina SMS? När det kommer till marknadsföring via SMS finns det en antal åtgärder du kan vidta för att mäta resultaten. Givetvis är möjligheterna inte lika stora som vid marknadsföring via mail, men mätningarna kan fortfarande ge dig värdefull inblick i vad du har för sorts kunder. Det positiva är dessutom att proceduren för mätningarna är relativt lätta att utföra. Här följer några olika mätvärden värda att följa under en SMS-kampanj:
Så snart du skickat dina SMS bör du börja med att kontrollera hur många av dina kontakter som mottagit ditt textmeddelande, och hur många meddelanden som aldrig nådde fram till en mottagare. Om du inte fastställer din avvisningsfrekvens kommer alla dina andra mätningar baseras på det totala antalet personer som du gjort ditt utskick till. Vilket i sin tur sannolikt kommer ge dig felaktig statistik istället för faktiska siffror.
Tillväxten av antalet prenumeranter mäter du helt enkelt genom att se till hur många personer du hade på din lista före SMS-kampanjen påbörjades jämfört med hur många du har på din lista efter att den avslutats.
Tidsperioden som du bör mäta tillväxten av antalet prenumeranter baseras helt och hållet på hur länge din SMS-kampanj pågår. En bra tumregel är att börja mätningarna en vecka före kampanjstart, för att vidare under kampanjen fortsätta med kontinuerliga mätningar veckovis, och sedan fortsätta mätningen till och med en vecka efter din kampanj avslutats.
Du får en bra känsla för ett “före och efter”-resultat genom att mäta antalet prenumeranter före kampanjstart, och sedan hur många nya prenumeranter du fått som resultat efter kampanjen. Att fortsätta mäta veckan efter den dagen du skickade ut ditt sista SMS, är endast lämpligt för de vars erbjudande varar längre. Ett exempel på detta är: om du skickar ut ditt sista SMS den 25 januari men dina prenumeranter har möjlighet att ta del av erbjudandet eller kampanjen fram till 31 januari, så missar du att få med statistiken över de som tar del av erbjudandet de sista dagarna om du slutar mäta den 25.
Genom att också mäta veckovis kan du lättare härleda vilka SMS som gav mer tillväxt än andra, vilket i sin tur ger dig en bättre chans att upprepa och förbättra dina SMS innan kampanjen är över och inför framtida kampanjer.
Kundbortfallshastigheten mäter i vilken takt (över tid), som folk säger upp sin prenumeration av din SMS-kampanj. De allra flesta företag väljer att mäta den totala kundbortfallshastigheten (det vill säga alla de kunder som faller bort oavsett om det är via SMS, mail eller annat kommunikationssätt) per månad, kvartal eller år. Ett bra mål är att helst se till att hela kundbortfallshastigheten aldrig går över 2–3 %, oavsett hur sällan eller ofta du gör dina mätningar.
En viktig sak att notera är att bortfallen bör mätas både under enskilda kampanjers gång och i förhållande till tidigare SMS-kampanjer. Genom att göra så får du inte bara koll på statistiken över de kunder du förlorat under specifika kampanjer, utan även vilken inverkan förlorade kunder har på dina större och mer långsiktiga mål.
Så här räknar du ut kundbortfallshastighet:
Om du inte har räknat ut kundbortfallshastighet tidigare bör du använda denna ekvation för att fastställa procenten för varje enskild SMS-kampanj du vill räkna på. Kundbortfallshastigheten = antalet förlorade prenumeranter under en specifik tidsperiod / antalet prenumeranter du hade i början av samma tidsperiod.
Inlösningsfrekvensen är något du mäter kampanj för kampanj för att fastställa den totala procenten av antalet kunder som väljer att ta del av det du erbjuder via din SMS-kampanj. Den här statistiken är vanligtvis den allra första statistiken som de flesta väljer att mäta och sammanställa efter att de skickat ut en SMS-kampanj. VIlket inte alls är konstigt eftersom det är ett mycket bra tecken på om kampanjen har varit/är framgångsrik. Tänk dock på, att hur framgångsrik din kampanj varit inte enbart kan fastställas genom denna typ av mätning. Det reella värdet kan enbart konstateras genom att kombinera inlösningsfrekvensen med alla de övriga nyckeltalen vi pratat om i det här inlägget
Från inlösningsfrekvensen kan du sedan fastställa vad kommunikationen via SMS med varje prenumerant faktiskt kostar dig. Du använder helt enkelt ekvationen nedan. Kostnaden för de prenumeranter som löser in erbjudandet = den totala kostnaden för skickade SMS / antalet prenumeranter som löser in erbjudandet.
Med Ungapped sköter du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe.
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.
2023-05-04
2023-04-12