Så du vill vara mer flexibel och smidig? Det låter bra det! Det finns mycket statistik som visar att agil marknadsföring både ökar produktiviteten och resultaten hos din marknadsföringsavdelning.
Agil marknadsföring handlar om så mycket mer än att bara lansera en kampanj och sedan justera den längs vägen, (vilket kanske kan uppfattas som att vara flexibel och använda sig av agil marknadsföring, men så är inte fallet). Det finns tydliga metoder och tillvägagångssätt för att få ditt team att arbeta med agil marknadsföring.
Ett av de bästa sätten att komma igång med agil marknadsföring är att dyka rakt in i manifestet om agil marknadsföring. Detta är ett manifest på sju punkter som hjälper till att anpassa teamets tankesätt kring, samt tillvägagångssättet att arbeta på, när det gäller agil marknadsföring. Nedan följer en sammanfattning av dessa:
Så snart som du och ditt team har förstått själva principerna bakom agil marknadsföring är det dags för er att välja en väg och ett arbetssätt för er organisation.
De två främsta metoderna att välja på inom agil marknadsföring är antingen “Scrum-” eller “Kanban”-metoden. Båda metoderna har sina för- och nackdelar, så i slutändan handlar det helt enkelt om vad som passar bäst för dig och ditt team.
Scrum-metoden är baserad på att genom att dela upp tid, produkt och organisation i olika delar optimerar du processen och garanterar storslagna resultat.
Team som använder Scrum kan implementera alla typer av processer i sitt arbetsflöde men kärnan i metoden ligger i att ha följande beståndsdelar för att strukturera arbetsflödet:
För varje sprintplanering och sprint med marknadsföring bör det alltid finnas specifika projektmål och deadlines för att garantera att teamet arbetar snabbt och håller tiden. För mer information om hur man sätter ihop ett marknadsföringsteam med Scrum-metoden bör du läsa det här fantastiska inlägget av Marketing Gizmo.
Kanban-metoden (även stavat Kamban), är ett schemaläggningssystem för visuell hantering som syftar till just-in-time-leverans (JIT) utan överbelastning av medlemmarna i teamet. Som en del av Lean användes metoden ursprungligen av den japanska bilindustrin. På samma sätt som Scrum, spårar Kanban aktiviteter som “att göra – pågår – klart” men de begränsar antalet aktiviteter som är “pågår/är under pågående arbete”, (antalet avgörs av teamchefen och kan inte överskridas). Ta reda på mer information om hur du använder Kanban-metoden i ditt marknadsföringsteam här.
Genom att anpassa ditt företag och din marknadsföringsavdelning efter agil marknadsföring, ökar du inte bara er produktion och arbetstakt utan metoden kan också rentav göra ditt företag till ett bättre företag. Sätt grunden, lita på processen och se resultaten!
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.
2023-05-04
2023-04-12