B2B E-postmarknadsföring

Förvandla leads till försäljning genom B2B e-postmarknadsföring

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

E-post har funnits i decennier, och även om det är en beprövad kanal för B2B-marknadsföring, kanske du blir förvånad över hur effektiv den är idag. Även om tekniken är äldre så använder företag fortfarande B2B-e-postmarknadsföring. Det för att få kontakt med följare, förvandla leads till kunder samt engagera publiken med nyheter, kampanjer, information och erbjudanden.

Det finns många sätt som e-postmarknadsföring kan hjälpa ditt företag att växa, och en av de viktigaste sakerna är hur det får dig att nå ut till människor som har besökt din webbplats tidigare, utan att konvertera. Det betyder att du kan rikta in dig på kvalificerade potentiella kunder – via e-post – för att få en andra chans till en konvertering.

Men för att ta hand om ett sådant här lead är det viktigt att personifiera och anpassa din kommunikation. För att få ett verkligt genomslag måste du skicka rätt typ av e-postmeddelande i tid och vid rätt tidpunkt.

I den här artikeln tittar vi på hur du kan närma dig B2B e-postmarknadsföring effektivt för att få kontakt med värdefulla leads och konsekvent omvandla dem till försäljning, vilket påskyndar din affärstillväxt i processen.

Skriva mail till potentiell kund som ger verkligt engagemang

Visste du? Att om man spenderar 10 SEK på e-postmarknadsföring ger det dig i genomsnitt mer än 400 SEK tillbaka – om du gör rätt. En av de mest kritiska aspekterna av en framgångsrik B2B-strategi för e-postmarknadsföring är att skriva prospekteringsmail som fångar uppmärksamhet och ger resultat. Här är några sätt som du kan använda för att skapa verkligt engagemang genom din e-postkommunikation för prospektering.

Förstå dina potentiella kunder

E-postmeddelanden till prospekts bör vara personliga och riktade. Ett generiskt e-postmeddelande som skickas till dussintals eller hundratals B2B-prospekts kommer sannolikt inte att ge den typ av svar du hoppas på eller förtjänar. Oavsett hur lika titlarna för olika potentiella kunder låter, är de inte identiska varumärken (eller, faktiskt, människor). B2B-prospekteringsmail kräver ett annat tillvägagångssätt.

Ta dig tid att lära dig lite om vem du ska kontakta. Vad bryr sig varje potentiell kund om? En kan vara fokuserad på att driva försäljning, medan en annan försöker öka intäkter och synlighet.

Du kan få mycket information om vad som är viktigt för en potentiell kund genom att göra en sökning på LinkedIn. Börja med att titta på specifika jobbtitlar och fundera på vad den typen av jobb innebär.

Från LinkedIn-profiler för en viss jobbtitel kan du kanske lära dig mer om ansvar, mål och prioriteringar. Gå igenom individuella profiler och försök identifiera smärtpunkter som du kan rikta in dig på. Vilka lösningar kan du erbjuda någon som försöker öka sin synlighet? Är det samma lösning som någon som är fokuserad på att driva försäljning? Ta dig tid att förstå din potentiella kunds smärtpunkt från offset och du kommer att skapa ett B2B-e-postmeddelande som är tydligt, värdefullt och skräddarsytt för mottagarnas specifika behov.

Tala dina potentiella kunders språk

Att bläddra i LinkedIn-profiler kan ge dig mycket information om en viss bransch. Det kan också vara bra att studera ett företags webbplats och online-konversationer för att ta reda på vilket ämne de oftast pratar om och vilket språk de använder.

Lägg lite tid på att granska webbplatser med jobbföreträdare för att få en tydligare uppfattning om vad en viss jobbtitel innebär och var denna typ av roll passar in i en viss organisation.

Lyssna på konversationer i sociala medier som involverar en person som du planerar att kontakta. Tilltalar din tilltänkta person människor i vanlig samtalston eller väljer mer formella eller tekniskt klingande ord?Vilka sökord kommer sannolikt att fånga en viss potentiell kunds uppmärksamhet?

Ju mer du studerar ditt prospekt och hur de interagerar med andra, desto mer börjar du förstå hur olika prospects är och hur du kan erbjuda lösningar för att lindra deras smärtpunkter, utmaningar eller problem. Med den här typen av detaljerad information finns det ingen chans att dina e-postmeddelanden blir generiska.

Kom igång med våra uppstartspaket

Skapa en tydlig uppmaning

Istället för att försöka sälja något i ditt utskick, är det ditt mål helt enkelt att vinna prospektens förtroende och intresse. Ett sätt att avsluta ditt e-postmeddelande är att hänvisa dem till ett relevant blogginlägg. Fråga dem om de kunde läsa inlägget och berätta vad de tycker. Detta är på inget sätt påträngande. Helst kommer inlägget du skickar dem till att innehålla information som visar din förmåga att få resultat.

En annan uppmaning till handling (CTA) skulle vara att fråga dem om de har provat en viss marknadsföringsstrategi och föreslå att de läser ett inlägg som ger mer information om detta annorlunda tillvägagångssätt. Genom att föreslå att de undersöker mer information kommer det sannolikt inte att hota dem, speciellt om du tagit dig tiden att lära känna dem och tagit reda på vad de har för behov.

I ditt varma och vänliga e-postmeddelande har du visat att du har ett gemensamt intresse för deras bransch och har information som kan vara till hjälp för dem.

Öka din B2B klickfrekvens för e-post (CTR)

Om dina B2B-maknadsföringsutskick var Tinder-profiler, så skulle dina utskick bli svepta åt höger eller vänster? Skulle folk vara intresserade av att lära sig mer då, eller skulle de helt enkelt gå vidare till nästa?

Om människor är villiga att svepa bort en potentiell kund på ett ögonblick, hur mycket tid tror du att de kommer att lägga på att utvärdera dina marknadsföringsmail? Inte mycket.

Ta reda på mer: Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring?

För att hjälpa dig att öka din CTR genom B2B e-postmarknadsföring, kommer här några strategier att överväga.

  1. Fånga dina läsare med en fängslande ämnesrad

    Det självklara första steget till en ökad klickfrekvens är att faktiskt få prenumeranter att öppna dina e-postmeddelanden. Om folk aldrig öppnar dina e-postmeddelanden kommer de säkerligen inte att klicka på länkarna i utskicket. Precis som med ett bra blogginlägg är det helt acceptabelt att lägga 10-25 % av din skrivtid på titeln. Skapa den på ett sätt som skapar intriger eller brådska så att läsaren känner sig tvungen att klicka på den och läsa mer.

  2. Leverera konsekvent högkvalitativt innehåll

    Ingen gillar clickbait-artiklar eller e-postmeddelanden. Så om du behärskar konsten att skriva fenomenala ämnesrader för e-post, men e-postinnehållet inte håller vad de lovar, tar det inte lång tid innan läsarna slutar klicka, utan skickar dina e-postmeddelanden direkt till papperskorgen eller t.o.m. avbryter prenumerationen. De flesta av oss har några nyhetsbrev som vi öppnar regelbundet. I samma ögonblick som de kommer till vår inkorg stoppar vi vad vi håller på med och ger dem all vår uppmärksamhet. Varför? Eftersom dessa e-postmeddelanden levererar värde – konsekvent.
    Se till att innehållet i dina nyhetsbrev konsekvent överraskar, imponerar och tillför värde till dina prenumeranter, och du kommer att upptäcka ett aldrig sinande flöde av läsare som är ivriga att läsa ditt innehåll och uppmärksamma de rekommendationer du levererar.

  3. Avsluta ditt e-postmeddelande med en cliffhanger

    Har du märkt hur många tv-program som slutar mitt i ett intensivt ögonblick – vilket gör oss alla ivriga och angelägna om nästa veckas avslutning, beslut eller stora avslöjande? Samma taktik kan fungera i dina e-postmeddelanden. Om du verkligen vill att en läsare ska klicka sig vidare till din webbplats, ge tillräckligt med information för att väcka deras intresse och engagera dem, men ge inte bort allt. Avsluta istället med en ”läs mer…”-länk eller knapp som de kan klicka på för att läsa resten av berättelsen. På så sätt kommer du att hålla dina B2B-prospekts varma – skapa en djupare varumärkesanknytning i processen och får en lojal fanbase.

Bonus CTR-höjande tips:

• Använd bilder av hög kvalitet för att ge dina e-postmeddelanden liv och ge dina läsare mer sammanhang. Rubrikbilder, videor, grafiska banners, inspirationscitat eller statistik, memes och infografik är bland de kraftfulla bildmaterial du kan lägga till din B2B e-postmarknadsföring

• Skapa CTA-knappar som sticker ut på sidan och talar om för läsaren vad den ska göra härnäst. Att lägga till din CTA längst ner till höger i dina e-postmeddelanden ger vanligtvis de bästa resultaten

• Lägg till ett postscript till dina e-postmeddelanden för att leda dina läsare till andra relevanta erbjudanden, innehåll eller information.

 

Analytiska B2B e-postmarknadsföringstips som hjälper dig att konvertera potentiella kunder och tjäna mer på eventuell försäljning.

Här är några ytterligare tillvägagångssätt som du kan använda för att göra dina e-postmarknadsföringsinsatser för potentiella kunder mer effektiva.

Använd automatiska svar

Autosvar (eller automatiska e-postsvar) är guld när det gäller att tidseffektivisera och kan användas för att förstå segmentering. När du delar upp de olika grupperna som du skickar e-post till kan du erbjuda dem olika typer av information och tjänster vid olika tider i veckan eller månaden.

De är bra för att skapa en känsla av brådska när du bygger en lanseringssekvens för att sälja en kurs eller annan tjänst som är tidskänslig. Du kan till och med öka frekvensen och lyfta fram rabatterade priser när du närmar dig datumet. Se dock till att du inte spammar folk för mycket om de inte är vana vid att höra från dig ofta.

Autosvar kan också hjälpa till med segmentering. Allt detta innebär är att du delar upp din trafik i separata grupper baserat på deras preferenser och beteenden. Så, till exempel, kan du konstruera olika uppsättningar meddelanden enligt dem som har registrerat sig för månatliga nyhetsbrev, veckovisa nyhetsbrev och produktuppdateringar.

Använd data

E-post är ett utmärkt sätt att inte bara segmentera din trafik utan också att övervaka din analys för att få en känsla av kundbeteende, oavsett din bransch eller sammanhang. De flesta e-postleverantörer kommer att erbjuda användarna möjligheten att samla in mätvärden på en rad nivåer.

De viktigaste mätvärdena som du troligen kommer att vara intresserad av är CTR, öppna frekvensen och avregistreringar. Att vara uppmärksam på antalet personer (och segment) som avslutar prenumerationen kan ge dig mycket insikt om var du kan förbättra din kampanj.

Dela testet för att välja den bästa

Det fina med e-postmarknadsföring är att du får testa dina ämnesrader och innehåll med en liten del av dina prenumeranter innan du skickar din e-postkampanj till hela din databas.

Alla bra e-postleverantörer låter dig ange två ämnesrader eller versioner av ett specifikt e-postmeddelande för att utföra ett användartest för din räkning. Oavsett vilken ämnesrad som klickas mest på och vilken e-post som ger mest engagemang är den du bör skicka ut till alla relevanta potentiella kunder.

Genom delad testning kan du samla in intelligens (baserat på kopia, innehåll, bilder, design, färgscheman och layout) för att optimera all din framtida kommunikation för bästa möjliga chanser att leda B2B-framgång.

Kontakta oss direkt och prata B2B e-postmarknadsföring med oss. Maila till sales@ungapped.com

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Hur skapar du ett bra internt nyhetsbrev?
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
Så skriver du nyhetsbrev som konverterar!

Ta din marknadsföring till nästa nivå