Marketing Automation

Förbättra kundupplevelsen med Marketing Automation

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Du kanske känner stress över hur du ska få fler kunder när du har så många konkurrerande företag där ute. Som tur är kan du särskilja dig från mängden och använda marketing automation som drastiskt förbättrar kundupplevelsen.

Sättet som företag interagerar med kunder i varje skede lämnar ett bestående intryck på köparens resa. Det kallas kundupplevelse (CX). I den här artikeln kommer vi att granska vad kundupplevelse är.
Vi kommer också att granska hur du kan använda det för att få fler kunder.

Vad är kundupplevelse?

Det är att skapa en trivsam miljö för kunden genom hela kundresan samt att möta, och helst överträffa, kundens förväntningar.

Kundupplevelsen sker i en mängd olika steg. När de går igenom dessa steg kallas det för kundresa. Och när de interagerar direkt med dig gör de det vid kontaktpunkter. Om du förbättrar kundupplevelsen kommer dina ansträngningar för att vårda dina kunder att gynnas och hjälpa till att locka fler kunder och växa ditt företag.

Människor gillar företag som känner dem

Har du någonsin gått in i en butik och blivit behandlad som en objuden gäst? Men å andra sidan, hur skulle du känna om  du gick in i en butik och upptäcker att säljaren kommer ihåg dig och dina preferenser tillsammans med ditt namn och vilka varor du köpte vid ditt senaste besök i butiken.

Vi vet att det är en enkel fråga, men vilket gjorde det bästa intrycket på dig? Den med mer kundsupport och som känner igen dig förstås. Naturligtvis, när du går över till en digital miljö från fysiska butiker, kan skapandet av ett bestående positivt intryck vara lite mer komplicerat.

I en sådan situation krävs två saker för att vinna dina kunders förtroende och lojalitet genom att övertyga dem om att du känner dem; hantera en stor mängd personlig kunddata och utnyttja ett antal marknadsföringskanaler. Genom att kombinera de två får du möjlighet att skapa konsekvent positiva kundupplevelser.

Med tanke på hur många potentiella kunder som går igenom din försäljningstratt kan detta vara en ganska stor utmaning. Det finns dock ett sätt du kan säkerställa att du uppnår följande mål.

  • Var och en av dina kunder tror att du vet vilka de är och vad de bryr sig om
  • Du har lösningar på deras problem

Marketing Automation till räddning

Om du tror att den typen av personlig lyhördhet är en himmelsfärd, tänk om. Om du ställer frågan, ”Vilka är fördelarna med marketing automation?” vi har svaret.

Säg att du vill dela en kommande kampanj med ett specifikt segment av dina kunder och få ett automatiskt uppföljningsmail skickat baserat på deras engagemang? Marketing automation säkerställer att du inte missar några möjligheter på grund av långsamma svarstider eller bristande kommunikation.
Marketing automation låter dig också se engagemang och prestandan för varje e-post och målsida du distribuerar.

Det är en win-win eftersom Marketing Automation frigör dig att fokusera på viktigare uppgifter och skickar personliga, relevanta e-postmeddelanden varje gång en kund gör något viktigt på din webbplats, som att lämna kontaktinformation eller besöka en produktsida.

Idag utnyttjar företag av alla storlekar kraften i en mängd effektiva verktyg för marknadsföringsautomatisering för att möjliggöra en konsekvent positiv kundupplevelse.

Så hur du utnyttjar marknadsföringsautomatisering för att förbättra kundupplevelsen beror på dina unika marknadsföringsutmaningar. Som sagt, vissa strategier för marknadsföringsautomatisering tenderar att fungera bättre än andra.

Det är fallet för alla företag. Om du ställer frågan, ”Vilka är metoderna för att förbättra kundupplevelsen?”

Följande tre svar kan du implementera när du använder marketing automation:

1. För att anpassa upplevelsen bör du integrera automation med ditt CRM
Att integrera ditt CRM med verktyg för marknadsföringsautomatisering tar dina marknadsföringsaktiviteter till nästa nivå, vilket gör det möjligt att ge en personlig upplevelse. Det kommer också att hjälpa ditt marknadsföringsteam att komma på de bästa marknadsföringsstrategierna för att konvertera ännu fler av dina kunder.

Till exempel är det en sak att veta om varje e-postutbyte du har haft med en kund, men det är en helt annan att automatisera processen med kraftfulla verktyg som utlöser mycket relevanta och personliga e-postmeddelanden varje gång en kund konverterar på din webbplats. Att ha tillgång till denna typ av kunddata kan göra dina marknadsföringsinsatser mer framgångsrika än någonsin. Du kan enkelt integrera processen att samla in data i ditt arbetsflöde genom att integrera automation och ditt CRM.

Du kommer också att kunna Använda A/B-testning. Som du kan föreställa dig kommer detta att göra insatser som e-postmarknadsföring mer effektiva, eftersom du kommer att kunna se vilka bilder och meddelanden som presterar bättre och göra justeringar för att skicka ut optimerade personliga e-postmeddelanden.

Du kommer också att kunna sänka din churn rate och undvika problem med övergivna vagnar. Merförsäljning blir också lättare, liksom generering av potentiella kunder och omvandling av dessa till kunder.

2. Uppmuntra till samtal
Att prata med dina kunder vinner inte deras förtroende. Det är dags att sluta prata och börja lyssna om du vill bygga meningsfulla kundrelationer. Annorlunda sagt, du vill uppmuntra pågående samtal för att förbättra kundupplevelsen.

Detta förbättrar kundernas engagemang. Det innebär att skapa en automatiserad process för att få och använda kundfeedback – om dina produkter, din kundservice och effekten av dina marknadsföringskampanjer.

Med hjälp av Marketing Automation kan du infoga kundnöjdhetsenkäter strategiskt på din webbplats och sociala medieplattformar för att generera de bästa resultaten.

Det hjälper dig att effektivt segmentera din publik för att få den mest relevanta feedbacken. På så sätt, när kunderna kommer till dina målsidor, är sannolikheten större att de konverterar.

3. Ge kunderna det innehåll de vill ha
Om du har ett fastighetsföretag, vill du inte gärna skicka en artikel om lyxhusens bekvämligheter till människor som inte har råd, eller om du säljer vitvaror, vill du skicka bloggar om prisvärda tvättmaskiner till kunder som kan vilja köpa ett kylskåp?

Studier visar att människor vill se tre till fem delar av relevant innehåll innan de är villiga att prata försäljning. Detta är en av utmaningarna med innehållsmarknadsföring.

Marketing Automation säkerställer att innehållet du skickar kommer att riktas mot behoven och smärtpunkterna för viktiga marknadssegment.

Detta förbättrar kundupplevelsen och ökar förtroendet för ditt företag. Det ökar också sannolikheten för att förstagångsköparen blir en lojal kund.

Ett automationssystem kommer att effektivisera denna process och förbättra dina digitala marknadsföringsinsatser.

Genom att utnyttja kraften i marknadsföringsautomatisering säkerställer du att ditt företag levererar konsekvent positiva kundupplevelser. Detta skulle ske över flera kanaler och under hela köparens resa.

Dessa kanaler kan innehålla allt från webbseminarier till automatiska e-postmeddelanden till konversationer med chatbots eller bots. Du kommer också att kunna använda teknik till din fördel, såsom push-meddelanden, SMS och textmeddelanden.

Så hur kan du använda Marketing Automation och dra nytta av dess funktioner? Och hur kan du lära dig mer om en plattform för Marketing Automation?

Hur vi kan hjälpa?
Lyckligtvis kan Ungappeds experter ge dig vägledning, råd och de verktyg du behöver för att lyckas med marknadsföringsautomation.

Kontakta oss direkt och prata marknadsföringsautomation med oss. Maila till sales@ungapped.com

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Kom igång med Marketing Automation
Marketing Automationsflöden för B2C
Fördelarna med Marketing Automation och CRM

Ta din marknadsföring till nästa nivå