Apples integritetsskydd för e-post
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Den 20 september 2021 blev Apples nya uppdatering ”Mail Privacy Protection” tillgänglig och funktionen är en del av deras iOS 15 -uppdatering. Systemuppdateringen innehåller flera olika nyheter med avseende på integritet och Apple har med dessa uppdateringar tagit ställning för användarens rätt, vilket innebär att användaren kommer att bli tillfrågad om de vill aktivera funktionen eller inte när de öppnar sin mail-app.
Allt fler online- användare är medvetna om sin användardata och sin online -integritet. GDPR och tredjepartscookies antydde om kommande förändringar i insamlandet av marknadsföringsdata via e-post och när Apple nu har meddelat om sin nya funktion kommer nog många inom området troligen att följa i deras fotspår.
Apple själva säger att Mail Privacy Protection skyddar integriteten genom att förhindra att e-postavsändaren lär sig om mottagarens mail aktiviteter. Slår mottagaren på funktionen döljer den IP-adressen så att avsändaren inte sammankopplar den till mottagarens online-aktiviteter eller får veta vart mottagaren befinner dig.
Vad innebär denna funktion? Jo, det här hindrar marknadsförare från att se om mottagaren öppnat sin e-post vilket kommer påverka möjligheterna för att marknadsförare ska kunna mäta sina marknadsföringsaktiviteter.
När mottagare använder Apple Mail och uppdateras till iOS 15 och väljer att aktivera integritetsskyddet, då kommer öppningsfrekvensen för dina e-postutskick att minska. Dvs idag får man räkna med att 11-30% av öppningarna från Apple klienter är felaktiga på så sätt att de öppnar för ofta, inte alls och framförallt från fel IP-adress. De mätvärden som är viktiga sedan tidigare är klick och konverteringsgrad och i och med denna uppdatering kan det vara anledning till att fortsättningsvis fokusera på mätvärden som klick och konverteringar.
E-postmarknadsföring är fortfarande en kostnadseffektiv och viktig marknadsföringskanal med bred räckvidd.
Kontakta oss direkt så hjälper vi dig med dina frågor!
Ta del av fler intressanta artiklar från vår blogg:
Fördelarna med marketing automation resultat 2.0
Hur skapar du ett bra internt nyhetsbrev?
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?