Anpassa utskick

8 tips på hur du anpassar dina utskick

By Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Undrar du över hur dina nyhetsbrev ska sticka ut och bli igenkänningsbara?

För att dina e-postutskick ska sticka ut är det avgörande om hur personlig e-postmarknadsföringen är. Om mottagaren känner att de fått ett utskick riktat till dem blir de mer engagerade i dina utskick. När du skickar personliga nyhetsbrev förbättras dina öppnings- och klickfrekvenser. Du kan också se en ökning i trafik till din webbplats samt ökad försäljning.

Här är anledningar till varför du bör börja med anpassade nyhetsbrev:

  • 71% av kunderna upplever att en personlig upplevelse påverkar deras beslut att öppna och läsa varumärkets utskick.
  • 84% av mottagarna säger att om de behandlas som en person och inte som ett nummer är de mer benägna att göra affärer med varumärket.
  • 90% av kunderna lämnar gärna ut sina personuppgifter i utbyte om upplevelsen är både billigare och enklare.

Här kommer 8 effektiva sätt för att anpassa dina e-postutskick.

1. Dela upp dina e-postlistor

Börja med att dela upp dina e-postlistor i segment, det vill säga i små grupper. Därefter kan du börja bygga riktade och personliga e-postkampanjer. Ställ relevanta frågor i registreringsformulär. Informationen kan du sedan använda för din segmentering av e-postlistorna. Frågor du kan ställa är hemland, födelsedatum samt vilken produkt/tjänst intresserar dem mest.

Vid gruppering av dina kontakter, välj det mål som passar bäst.

När du segmenterar din e-postlistor, använd följande parametrar:

  • Geografisk plats
  • Produktintresse
  • Evenemangsdeltagare
  • Innehåll som laddats ner
  • Hur ofta vill de få dina nyhetsbrev
  • Vart i kundresan
  • Senaste köp, datum och tid
  • Vilka sidor har kunden besökt
  • Genomsnittligt spenderat belopp vid köp av produkter

2. Använd förnamnet på dina kunder

Det första du bör tänka på när du vill anpassa dina e-postutskick/meddelanden är att tilltala mottagaren med förnamnet. Det ger nyhetsbrevet en personlig touch. Tänk på att inte använda förnamnet för ofta det kan ge ett dåligt intryck. Att använda förnamn i utskick är mycket vanligt och används av många avsändare idag och det kan vara svårt att sticka ut i mängden.

Vi rekommenderar att du kombinerar flera metoder samtidigt för att göra ett bestående intryck.

3. Skicka triggers efter kundbeteende

När du gör ett utskick baserat på kundbeteende håller du reda på kundens position under kundresan. Använd beteende triggers för att återengagera de kunder som inte besökt ert varumärke på ett tag. För att förstå kundens behov i alla steg på deras kundresa kan du skicka ut beteendemail. Mottagaren kommer då ha dig i tanken då de får e-postutskick regelbundet från dig.

Skicka beteendemail när:

  • Du välkomnar en ny kund
  • Någon registrerar sig för ett event eller laddat ner ditt innehåll
  • Du skapar en rapport över kundens kontoaktivitet
  • Kunden inte använt företagets tjänster under en längre tid

Plattformen för marketing automation hjälper till när du behöver identifiera kunders beteendemönster samt leverera innehåll på rätt tid.

4. Låt innehållet sticka ut

Önskar du ett effektivt sätt att nå ut till kunden? För att visa att du känner kunden, skapa ett personligt och kreativt utskick.

Tips på hur du kan skapa e-postmeddelanden som sticker ut:

  • Skicka ut ett e-postmeddelande med vid speciella datum, t.ex. på årsdagen efter att kunden blivit prenumerant på din tjänst.
  • För dina mest lojala kunder, ha speciella erbjudanden
  • När kunden fyller år, skicka ut en rabattkod

5. Ge tips och tricks så kunden bättre ska kunna använda produkterna de köpt

När en kund köpt en produkt eller tjänst är det bra om du erbjuder möjligheten att få ut det mesta av produkten eller tjänsten. Informera om funktioner som kunden ännu inte känner till.
Kom ihåg, kunder vill inte ha utskick som uppmanar dem till att köpa något hela tiden. Genom att istället ge dem möjligheten att lära sig något nytt kommer lojaliteten och tillfredsställelsen att öka.

Låt inte inlärningsprocessen bli för svår. Genom att använda bilder och informativa videor samt länkar på webbsidorna så minskar du textmängden i e-postutskicken.

6. Kontakta kunden vi rätt tidpunkt

Ta inte läsarnas tid för given: Skicka ditt e-postmeddelande när kunden är redo att läsa och ta in informationen. Utvärdera vid vilken tid som är bäst att öppna dina meddelanden.

Du kan enkelt spåra tid och datum när kunden läst ditt meddelande med en plattform för e-postmarknadsföring. Plattformens information ger dig förutsättningar att skicka dina meddelanden vid rätt tidpunkt.

Tänk på alla olika tidzoner och helgdagar i de olika länderna.

7. Ge förslag på väsentliga produkter

Styr kunden till att köpa genom att föreslå produkter. Håll koll på inköpshistoriken för att rekommendera produkter baserat på tidigare inköpsval.
Har någon köpt ett tält är det inte troligt att kunden behöver köpa ett nytt men kan istället vara intresserad av en ny sovsäck, soppkök eller annan campingutrustning.

Ger man genomtänkta rekommendationer och e-postmottagaren är nöjd med tidigare inköp mottas ett meddelande med produktförslag vanligtvis väl.

8. Länka till relevant innehåll

Att kunna adressera läsaren vidare är en viktig del i e-postmarknadsföringen. Därför är det viktigt att lägga till länkar som hänvisar läsaren vidare till innehåll som är relevant med nyhetsbrevets innehåll och i linje med mottagarens intressen. Om du skulle göra ett utskick med 20% rabatt på hushållsartiklar från din e-butik anpassar du en CTA-knapp med en länk som baseras på hushållsartiklar som kunden sett tidigare.

Viktigt att tänka på när en kund klickar på en länk i ditt e-postmeddelande är att läsaren omdirigeras till sidor som är på samma språk för att säkerställa upplevelsen. Texten och grafiken bör ha samma stil och profil för det ökar möjligheten till att läsaren konverterar.

Vill du veta mer? Kontakta oss direkt.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Hur kan medieövervakning stödja försäljningen?
Marknadsföringstrender 2022 blev det som vi förutsåg 2019?
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?

Ta din marknadsföring till nästa nivå