Event

5 steg för att framgångsrikt generera kunder under ett event

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Om liveevent inte är en del av din strategi för att generera potentiella kunder, går du miste om en möjlighet att öka din försäljningscykel och få tillväxt i företaget. För att generera högkvalitativa leads behöver du dock en eventstrategi som uppmuntrar dina konsumenter att lämna över sina kontaktuppgifter och delta i ditt event. Maximera möjligheterna att generera potentiella kunder vid företagseventet genom att följa dessa strategier.

Steg #1: Dra till sig rätt deltagare

Innan du börjar planera logistiken för ditt event, identifiera vem som ska delta i ditt evenemang. Precis som andra former av leadsgenerering kommer dina ansträngningar att vara värda investeringen om ditt event lockar människor som sannolikt kommer att bli dina kunder.

Bygg ut din perfekta persona för deltagaren. Vart är de bosatta? Vad arbetar de med? Var befinner de sig på nätet? En fast förståelse för din målgrupp hjälper dig att marknadsföra ditt event mer effektivt. Men ännu viktigare är att detta steg hjälper till att definiera ditt events värdegrund. Varför ska din målgrupp besöka ditt event? Granska ditt marknadsföringsmaterial för att se till att det tilltalar den specifika köparen du vill ha.

Steg #2: Erbjud värdefullt, relevant innehåll

En solid marknadsföringsstrategi som riktar in sig på din idealiska deltagares persona kommer att misslyckas om ditt events innehåll inte väcker deras intresse. Undersök dina eventdeltagare och anpassa innehållet därefter. Titta på branscher, företag, roller och tjänstgöringstid för personerna som deltar och se till att ditt innehåll är relevant för dem. När allt kommer omkring vill du inte attrahera ett rum fullt av VD:ar, och sedan slösa bort din tid på att lära dem taktiska strategier.

Fundera på varför dina potentiella kunder vill delta under ditt event och se till att ta med det i dina meddelanden. Du vill att folk ska gå därifrån med praktiska råd och känna att du har tillfört värde till deras yrkesliv. Det här är din chans att etablera dig som en pålitlig rådgivare. Att få till det här rätt kommer att göra det lättare att sälja registreringar på sikt.

Steg #3: Förenkla processen vid registrering

Det finns två saker att tänka på när du skapar registreringsprocessen. Först och främst måste upplevelsen göra det enkelt att registrera sig. Långa sidladdningstider eller sidor som inte är byggda för telefoner kan göra att du tappar kvalificerade kunder. För det andra är det avgörande att använda registreringsprocessen för att samla in rätt information. Detta är en känslig balans, eftersom varje steg i din registreringsprocess kan leda till 10 % minskning av transaktionerna.

Så se till att du bara ber om den information du behöver och låt tekniken fylla i luckorna. En deltagares företagsinformation eller jobbtitel, till exempel, kan vara värdefull nog att fråga om under registreringsprocessen. Men deras ålder eller geografiska plats kan lätt automatiseras i din webbanalys.

Steg #4: Sätt upp mål för framgång

Evenemang är sällan ett billigt alternativ för leadsgenerering. Det är därför det är viktigt att mäta din avkastning på investeringen (ROI). Och om du ställer in dina nyckelprestandaindikatorer (KPI:er) tidigt hjälper det dig att mäta framgång mer effektivt.

Börja med ett mål för antal leads och registreringar. Beräkna sedan din kostnad per lead. Detta hjälper dig att avgöra hur mycket du kommer att spendera för att vara värd för och marknadsföra ditt evenemang. När budgetarna blir snäva hjälper dina mål att motivera denna kostnad och visa den verkliga affärseffekten som ditt event har på din försäljningspipeline.

Steg #5: Utveckla strategin innan eventet

En gedigen plan för att vårda dina potentiella kunder är ett viktigt steg i din strategi. Synkronisera med ditt säljteam för att säkerställa att de känner till det potentiella värdet av dina eventdeltagare.

Kom ihåg: snabb uppföljning är nyckeln till att leverera en framgångsrik ROI från ditt evenemang. Så kolla med din registreringsleverantör för att se om de integreras med ditt CRM. Med realtidsinsikt om vem som deltar i ditt evenemang kan ditt säljteam nå ut till kvalificerade leads utan dröjsmål.

Öka avkastningen på din marknadsföringsstrategi för eventet.

Event är ett effektivt sätt att säkra nya potentiella kunder och få tillväxt i företaget. Och med en noggrant konstruerad eventstrategi kan du öka försäljningspipeline och öka intäkterna.

Kontakta oss direkt om du önskar veta mer om vårt eventverktyg. Maila till sales@ungapped.com

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Fördelarna med marketing automation? (Resultat 2.0)
Marketing Automationflöden för B2C
Så skriver du nyhetsbrev som konverterar!

Ta din marknadsföring till nästa nivå