Fem argument

5 argument som kan övertyga chefen när du behöver en ny e-post-
marknadsföringsplattform

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Om du är trött på att använda din nuvarande e-postmarknadsförings-plattform, här är fem argument för att övertyga din chef om att du behöver en ny, omgående. 

1. Dina utskick är inte responsiva

Det allra första tecken på att du behöver en ny plattform för e-postmarknadsföring är när din leverantör inte erbjuder en förhandsvisning i instrumentpanelen av hur dina utskick kommer att se ut på olika enheter.

Med tanke på att 51 % av användarna nu får tillgång till sina e-post-meddelanden på mobila enheter, finns det få argument för varför du ska fortsätta skicka utskick som inte tar hänsyn till dina läsares enhet. Åtminstone kommer läsarna att hoppa direkt ur utskicket – 40 % av dem faktiskt. I värsta fall kommer de att avsluta prenumerationen och du kommer inte längre att ha en kund eller potentiell kund.

Can readers read your mailing across all devices?

Kan läsare läsa dina utskick på alla enheter?

Vill du ha utskick som ser bra ut på alla enheter? Skapa ett gratis konto och se hur enkelt det är att skapa responsiva utskick.

2. Det är för komplicerat att använda den e-postmarknadsföringsplattform du använder nu

Med större företag kommer behovet av en större, mer omfattande mjukvarulösning för ett ”engångsköp”.

Problemet med den här lösningen är att den ofta är väldigt dyr och designad på ett sätt som maximerar antalet funktioner men inte alls tar hänsyn till användbarhet. Det som borde vara en enkel 15-minutersuppgift blir en timmes pyssel med inställningar, maila support och sedan hitta förinställningen i ett undanstoppat menyalternativ. Om du använder en e-postmarknadsförings- plattform eller programvara som är mer än tio år gammal kommer du definitivt att veta vad jag pratar om.

Hur det känns att använda en gammal plattform. Källa: giphy.com

Goda nyheter är att större bolag och företag inte behöver vara begränsade till det här gamla sättet att köpa mjukvara – prenumerationsbaserade tjänster är ett utmärkt alternativ och ekonomiskt sett sprider man kostnaden över en längre tidsperiod än med en mjukvarulösning du köper en gång.

Ansedda leverantörer av e-posttjänster och plattformar bör också tillhandahålla olika prisnivåer baserat på varje företags behov t.ex. antalet kontakter i din databas, antal användare eller supportnivå. Detta är bra för ditt företag på lång sikt eftersom din prenumerationstyp förblir flexibel och förändras i takt med att ditt företags behov förändras.

Vi har olika abonnemang för företag i alla storlekar, kolla in ditt rekommenderade prispaket här.

3. Du får inte det stöd du behöver

Alla e-postleverantörer och plattformar är inte skapade lika. Eftersom behoven hos företaget och användaren varierar, det är logiskt att olika e-postmarknadsförings-
företag erbjuder en mängd olika tjänster.

Vad som är avgörande är att du hittar en leverantör som tillgodoser dina exakta behov. Om du till exempel vet att du gillar att ha tillgång till ett bra supportteam är det viktigt att du hittar en leverantör som har ett kundtjänstteam som är lätt att nå via telefon, e-post eller chatt. Höga nivåer av support förknippas inte ofta med en budgetplattform för e-postmarknadsföring eller leverantörer, så tänk på detta när du letar efter en ersättare.

Letar du efter bra stöd? Vårt marknadsföringsutbildade supportteam finns där varje steg på vägen. Testa dem efter att du har skapat ett gratiskonto.

4. Du jonglerar för många gratisplattformar

Även om det inte finns några argument för att utvecklingen av appar med öppen källkod och molnbaserad mjukvara har gett oss fantastisk teknik som ofta är gratis, har den också skapat ett eget problem: ineffektiv rapportering och analys.

Image via angiemeekerdesigns.com

Bild via angiemeekerdesigns.com

Det är nu svårare än någonsin att kombinera all information du behöver för rapportering från gratis appar och mjukvara (analys, engagemangsstatistik etc). Marknadsförare kan använda gratis appar för alla aspekter av e-postmarknadsföring, men om du har en för varje funktion kan den snabbt läggas ihop och snart hanterar du tio eller fler plattformar. Varför är detta ett problem? Tja, om du inte kan samla all din data och förstå vad din information faktiskt säger dig, hur kan du förväntas rapportera framsteg mot större e-postmarknadsföringsmål?

Vill du prova vår plattform gratis innan du visar din chef? Du kan testa textmeddelanden, kundundersökningar eller till och med hela e-postkampanjer. Anmäl dig här.

Detta relativt nya problem beror på bristen på att kunna integrera plattformar och leverantörer. Din bästa lösning på detta är att hitta en heltäckande e-postmarknads-
föringsplattform eller en leverantör som har ett API för integration med system som redan används av din arbetsgivare.

Vill du integrera med vårt API? Ta kontakt med vårt supportteam.

5. Du har inte tid att få med alla synpunkter i din e-postproduktion

Om du upptäcker att du helt enkelt inte har tillräckligt med tid på dagen för att få allt gjort, kan det vara en idé att överväga att lägga ut en del av utskickproduktionsprocessen.

Oavsett om det är skräddarsydd design, extra copywriting-behov eller till och med nya ögon på din övergripande strategi, kan outsourcing av en del av processen frigöra din tid för att fokusera på större projekt eller till och med de dagliga att-göra-listorna – och det är ganska vanligt i större marknadsföringsteam.

Tänk på att budgetlösningar och leverantörer ofta inte erbjuder extra professionella tjänster, vilket innebär att du kan behöva gå via en byrå som är specialiserad på din valda leverantör. Detta kan snabbt bli en enorm kostnad. När du letar efter en e-postmarknadsföringsplattform, kolla om de erbjuder kompletterande professionella tjänster.

Och visa din chef hur enkelt det är att använda Unapped-plattformen. Anmäl dig här.

Vill du veta mer? Kontakta oss direkt.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare
A/B-testning – vad är det och varför ska du bry dig?
Fyra sätt att hålla dina maillistor i toppskick

Ta din marknadsföring till nästa nivå