Black Friday

Ungappeds 5 bästa val för Black Fridays e-postmeddelanden

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Black Friday handlar om försäljning, kampanjer och att ge din kund en hel del tillsammans med en exceptionell kundupplevelse. Det är också traditionellt sett den mest hektiska shoppingdagen på året online och i butik.

Dagen infaller i kalendern helgen efter Thanksgiving så i år inträffar Black Friday den 25 november. Konsumenter letar efter fynd den här tiden på året och om de letar efter dem är det en perfekt tid för dig att erbjuda något och driva ditt företag vidare.

Onlineförsäljningen nådde oöverträffade höjder på Black Friday 2021 och uppgick till rekordstora 9 miljarder kronor, en ökning med 20 % jämfört med 2020, enligt Svensk Handel. Att skapa en e-postkampanj online och driva kunder till din webbutik verkar vara en ganska bra idé eller hur? (Jo jag tror det i alla fall).

Med många onlinebutiker som kör veckolånga kampanjer är det nu bättre tid än någonsin att förbereda och organisera dina kampanjer. För att få igång din kreativa känsla ger vi dig de fem bästa e-postkampanjerna som vi valt ut baserat på design och konverteringspotential under de senaste åren.

1. ASOS

Asos

Asos går rakt på sak med sin design och även med en rabattkod som är lätt att komma ihåg men som också akut lägger till “GOGOGO”. Enkelt och rakt på sak.

2. Forever 21

Forever 21 använde en skraplott GIF i sin Black Friday-e-postkampanj. Det skapade ett väldigt realistiskt och coolt inslag i deras e-post. Användare behövde klicka på CTA för att se vilket erbjudande de fick antingen 15 %, 20 % eller 30 % rabatt. Det är ett sätt att gamify din e-postkampanj. Trots allt är syftet att få din publik att klicka rätt?

3. J.Crew

Detta är ett mejl som skickas ut på Cyber Monday (måndagen efter Black Friday). Men vi älskar designelementet med att använda fotografi och kopiering för att förmedla budskapet. Det är iögonfallande och annorlunda, plus att de en dynamisk butikssökare längst ner i e-postmeddelandet så att du kan hitta din närmaste butik. Plus införandet av gratis frakt är en stor försäljningskrok! Ganska snyggt!

Tips: Din snurr på Black Friday-Cyber Monday behöver inte vara begränsad till försäljning och helgdagar, tänk på vad som skulle göra dina kunder nöjda. Plus att visa att du erbjuder gratis frakt har visat sig öka försäljningen.

4. Resolve

Revolve lanserade sin onlineförsäljning tidigt med sin kampanj som gav sina användare känslan av att vara en VIP så att de kunde få rabatter innan någon annan skulle göra det. Det är en lek med ord men det fungerar. En annan bra sak vi gillar med deras e-post är leveranstidsberäknaren. Att hålla det enkelt och förstå sina kunder.

5. The Body Shop

Vi älskar Body Shop, enkel och effektiv användning av Black och sedan den livfulla färgen som skildrar body shop. Rabatten är fet och i färg, och en bonus är omnämnandet av gratis standardfrakt när du spenderar över ett visst belopp. Kunder älskar fri frakt plus att det också ger dig ett garanterat lägsta korgbelopp till! Med det här e-postmeddelandet har du möjlighet att antingen handla online eller besöka en butik, vilket vänder dig till båda typerna av deras kunder.

 

Dessa topp 5 e-postmeddelanden är alla snygga och använder färger och bilder i sin kreativitet. Vi vet att det ibland kan kännas överväldigande att tänka på allt. Att planera tidigt är nyckeln till att leverera en episk Black Friday-e-postkampanj.

Black Friday

Ladda ner din checklista gratis för Back Friday och Cyber Monday

Kom igång med dina Black Friday-kampanjer idag gratis med Ungapped, och du kan bjuda in hela ditt team och samarbeta med lätthet!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?
Hur engagerar du dina kunder med e-postmarknadsföring?
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare

Ta din marknadsföring till nästa nivå