Idéer till Nyhetsbrev

Har du slut på kreativa idéer till ditt nyhetsbrev?

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Är du tillbaka från semestern och ska sätta igång med dina nyhetsbrev och inser att du helt saknar idéer till ditt nyhetsbrev? Eller så har du kanske jobbat hela sommaren och fortfarande lider av samma sak, total innehållsblockering.

Jag förstår dig. Ibland kan jag själv känna att hjärnan sugits torr på kreativiteten och idéerna slutar att flöda. Det finns dock små enkla saker man kan göra för att förhoppningsvis få tillbaka kreativiteten så du kan skapa dina personliga nyhetsbrev igen.

Låt oss gå igenom vart och ett av de 6 stegen.

1. Kolla vad som är trendigt just nu

Vad är lättare än att själv försöka pressa fram kreativa idéer? Se vad alla andra pratar om.

2. Kolla forum

Att kolla forum är en mycket bra taktik om du vill använda innehåll innan det blivit viralt eller mainstream. Det är också en bra idé om du vill ta itu med problem med gemenskaper som antingen representerar likheter med dina egna användare eller verkligen är dina egna användare.

Till exempel, om du är en IT-konsult kan du kolla forum som Quora efter trådar som folk kan ha startat för att ta reda på vad den genomsnittliga konsultavgiften är. Om du ser att många bidrar eller följer den här tråden, varför inte ta upp det i ditt nyhetsbrev?

3. Rensa dina tankar

Om du har provat ovanstående två metoder och fortfarande är blockerad för nya idéer till ditt nyhetsbrev, ta en stund att rensa dina tankar. Jag håller med om att det är lättare sagt än gjort men ha tålamod med dig själv och hitta det som fungerar för dig.

För att jag ska rensa mina tankar och kunna koppla av för att öppna upp för kreativa idéer så brukar jag göra något annat som jag trivs med. Det kan vara att koppla av med att lyssna på en låtlista, läsa en bra bok eller bara göra något som får mig att komma bort från skrivbordet. Att spendera en timme med att göra något annat är precis vad jag behöver för att börja tänka nytt och få inspiration till det kreativa.

4. Brainstorma

Det har gjorts en del forskning på sistone som pekar på ineffektiviteten av brainstorming inom team. Men att använda brainstorming när man är solo anser jag vara en mycket bra metod. Skriv ner vad det är du vill uppnå med nyhetsbrevet och börja fundera på hur du kan nå det målet. Kan något av dina blogginlägg hjälpa? Eller kanske du har en video du gjorde förra året? Kanske har ni ett evenemang på gång (antingen ditt eget eller ett offentligt evenemang) som dina läsare skulle tycka vara intressant och relevant? Du skulle bli förvånad över hur denna typ av egen brainstorming kan stimulera till kreativa idéer till ditt nyhetsbrev.

5. Fyll i luckorna

Om du hittat ett innehåll som täcker det ämne som intresserar dig, eller som är relaterat till ditt företag, varför inte förlänga konversationen eller utforska en punkt som inte behandlades i originalet?

Istället för att försöka replikera egna studier (vilket man kanske inte hinner göra med kort varsel), utöka då samtalet kring det ämnet och lägg till dina egna tankar, uppfattningar och idéer som inte fanns med i den ursprungliga artikeln. Kom dock ihåg att du alltid måste kreditera originalet. Plagiat gör dig ingen tjänst.

6. Dela din röst iallafall

Lider du fortfarande av innehållsblockering efter alla dessa steg, dela då din åsikt om något, vad som helst! Skriv om vad du tänker på eller vad du jobbar med just nu.

Den här typen av koncept har fungerat riktigt bra för företag som Thinx och deras e-postserie kallad ”SHE-E-O”. En gång i veckan skickar vd:n Miki Agrawal ut ett mejl som beskriver hur hennes vecka varit. Hon beskriver vad hon tyckte var givande eller utmanande etc.

Innehållet ger ovärderliga råd och perspektiv på hur jag ska navigera i min dagliga rutin. I slutändan har det förbättrat mina färdigheter. På grund av dessa korta e-postmeddelanden har jag kommit att lita på varumärket för att VD:n delar med sig av sin åsikt.


Är du redo att börja plocka fram kreativa idéer till ditt nyhetsbrev?
Logga in på ditt Ungapped-konto eller skapa ett kostnadsfritt här.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?
Hur engagerar du dina kunder med e-postmarknadsföring?
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå