på Ungapped är vi övertygade om att man inte bör använda sig av flera olika e-postleverantörer. Om du vill byta leverantör bör du byta allt samtidigt. Här nedan följer våra fem främsta orsaker till vår åsikt.
Det kan verka som en god idé att använda sig av flera olika e-postleverantörer för sina olika affärsaktiviteter, som exempelvis Ungapped, MailChimp och SendGrid. Du kanske till och med känner att det rentav förbättrar dina affärsprocesser eller att det åtminstone inte medför några problem. På kort sikt kommer inte heller ett testande av olika system medföra några problem, men däremot på lång sikt.
Här på Ungapped är vi övertygade om att man inte bör använda sig av flera olika e-postleverantörer. Om du vill byta leverantör bör du byta allt samtidigt. Här nedan följer våra fem främsta orsaker till vår åsikt. Utöver detta har jag också hittat några utdrag från intervjuer med andra experter inom området som uttalar sig om hur de ser på saken. Sammantaget kommer vi fram till samma slutsats: att använda flera olika e-postleverantörer är inte till någon hjälp alls.
Därför bör du endast använda en e-postleverantör
Rekommenderas inte heller av andra leverantörer
“Jag skulle inte rekommendera det om du inte har en global organisation där det inte finns någon central kontroll, alternativt i regioner där kraven skiljer sig dramatiskt från resten av företaget eller organisationen. Du minimerar värdet på din data och du förlorar även det sammanlagda värdet av att kunna “se” vad som händer med hela din kundbas, marknad och människor som kan befinna sig på olika marknader men ändå uppvisa samma typ av beteenden. Det är inte svårare att hantera ett stort e-postkonto än vad det är att hantera flera små, eftersom du då måste ägna tid åt att pussla ihop siffror från flera håll till en helhet. Jag skulle bara använda flera leverantörer för att underlätta övergången om du planerar att byta leverantör, eller om du är så stor att du inte är centraliserad och kan dra nytta av fördelarna.”
– David Baker, grundare, strategichef och operativ chef, Cordial
“Mitt råd skulle vara att inte sprida dina meddelandetjänster. När du använder flera leverantörer är det väldigt lätt att skicka för många e-postmeddelanden. Låt mig ge dig ett exempel: marknadsföringsteamet använder en leverantör, kundtjänsten en annan och en tredje avdelning använder sig av ert interna e-postsystem. Det är nära på omöjligt att veta när och hur ofta en av dessa avdelningar skickar ett meddelande. Sannolikheten är därför stor att någon riskerar att få e-post från alla tre avdelningarna (eller fler) på samma dag. Utöver detta är det också en fråga om effektivitet: hur analyserar man hur ens utskick presterar och upplevs om det skickas ut allt för många e-postmeddelanden? Det slutar bara med att du ger dig själv ett massivt merarbete eftersom du då behöver bygga ett BI-system som ska täcka alla dessa plattformar för att få all data på ett ställe så att det kan analyseras för att fastställa åtgärder etc. Så du förstår kanske var jag är påväg med allt det här? Rätt e-postleverantör är viktigt! Den blir en av dina viktigaste kommunikationslinjer till dina kunder, och den är mycket viktig för din data och för din förståelse av hur det går för ditt företag.”
– Len Shneyder, Vice VD över industri-relationer, SendGrid
“Att använda sig av flera olika e-postleverantörer är som om någon som regelbundet reser skulle använda sig av olika hotellkedjor vid varje stopp: det blir inte tillräckligt mycket volym (nätter) för att åtnjuta några fördelar på något av ställena. Om du sprider din verksamhet på flera leverantörer är risken att du inte bara saknar vettig volym per IP-adress för att bygga ett okej användaranseende, utan du riskerar också att pekas ut som en snösko-spammare.”
– Mike Hillyer, chef över produktmarknadsföring, SparkPost
“Att använda flertalet e-postleverantörer är aldrig bättre än en genomtänkt strategi via en e-postleverantör. Men det finns dock undantag för när det är en fördel att skicka e-post från flera olika leverantörer. Till exempel kan det vara motiverat att använda sig av olika e-postleverantörer om du har ett företag som både har B2B- och B2C-avdelningar, då för att tillgodose varje marknad. Kom dock ihåg att det är högre kostnader involverade vid flera e-postleverantörer. Att dela upp din kommunikation över flera leverantörer ökar vanligtvis dina CPM-kostnader, eftersom ju fler e-postmeddelanden du skickar desto lägre blir oftast CPM-priserna. Utöver detta tillkommer även arbetskostnad eftersom personal ska tränas och lära sig en andra e-postplattform. Det är en avgift som är lätt att missa och som inte verkar så anmärkningsvärd vid första anblicken, men med tiden blir det påtagligt.”
– Dan Deneweth, VD över strategiska tjänster (leveransbarhet), Oracle Marketing Cloud
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.
2023-05-04
2023-04-12