Mediebevakning

Hur kan medieövervakning stödja försäljningen?

Av therese.tullgren@ungapped.com | therese.tullgren@ungapped.com

Vilka fördelar finns det egentligen med medieövervakning?
För företag och organisationer finns det flera olika fördelar med att kunna övervaka medier. Dels för att svara på kunders feedback och för att upprätthålla en ansedd image och kunna känna till vilken ton, människor använder när de nämner ditt företag men också för att kunna reagera snabbt på eventuella kriser.

När ni tänker på att förbättra företaget/ organisationens försäljning tänker ni nog inte på att medieövervakning kan hjälpa till att identifiera potentiella kunder och hitta unika försäljningsmöjligheter.

Vi vill med dessa 6 tips ge dig idéer och inspiration för hur du kan använda dig av medieövervakning i din försäljning samt hur du kan lägga till nya nyckelord till din söklista.

  1. Branschförändringar
  2. Mun-till-mun
  3. Lagbestämmelser
  4. Mötesagenda och RFP:er
  5. Trender i branschen och opinionsbildare
  6. Betydelsefulla nyheter


1. Branschförändringar
Att hålla jämna steg är viktigt i den ständiga föränderliga affärsmiljö du verkar i. Genom att övervaka och följa branschen- och konkurrenternas nyckelord har du full koll på vad som händer på marknaden. Genom branschspecifika diskussioner i olika forum samt i sociala kanaler kan medieövervakning vägleda dig till var du borde rikta din marknadsföring och också göra dina försäljningssinsatser.

Om en konkurrent syns mycket online säger det mycket. Är uppmärksamheten de får positiv ger det dig tips om hur du kan förbättra din marknadsföring och försäljning. Negativa kommentarer visar också vilka misstag du bör undvika och finns det missnöjda kunder kanske ditt företag kan erbjuda ett bättre alternativ. 👀

De förändringar som sker i branschen är inte bara förändringar i enskilda bolag eller områden utan du bör också överväga att hålla kolla på den ständigt utvecklande försäljningen och digitala marknadsföringsmetoderna som används av företag. Är du försäljningsspecialist är det avgörande att vara bekant med förändringar som sker inom försäljning och marknadsföring, så som tredjepartscookies.

Följ olika branschsökord för att effektivt och snabbt anpassa dig.

I medieövervakningsverktyget Monitor kan du enkelt skapa automatiska rapporter om ditt varumärke baserat på olika kriterier, t.ex. i vilken kanal ditt varumärke nämns.
Du kan enkelt skapa liknande rapporter om dina konkurrenter och jämföra ditt varumärkes synlighet med deras i olika kanaler.

2. Mun-till-mun
Onlineforum och social media svämmar över med positiva och negativa kundberättelser. Online tenderar människor gärna att dela med sig av sin information om produkter, tjänsteleverantörer samt också frågar om rekommendationer om sådana. Enligt en studie som Bright Locals gjorde 2020 litar 79% på online recensioner lika mycket som personliga rekommendationer från familj och vänner.

För en säljare är sådana online trådar utmärkta möjligheter, användare som ber om rekommendationer eller olika alternativ är ofta nära ett köpbeslut på sin köpresa.

Dock kan dessa trådar vara svåra att hitta när man besöker olika plattformar, anledningen är att många användare inte taggar företagen i sina inlägg. Men med medieövervakning informeras du automatiskt om sådana möjligheter med en rapport eller notis. Det enda du behöver göra är att följa rätt nyckelord.

Kombinera nyckelorden
Genom att inte bara övervaka ditt egna varumärke och dina konkurrenters, kan du också följa nyckelord relaterade till tjänst eller produktkategorier som ditt företag erbjuder. Viktigt är att vara uppmärksam på de formuleringar som konsumeter använder i branschen för att hitta information och justera dina övervakade sökord därefter.

Det kan vara användbart att övervaka både allmänna och detaljerade sökordskombinationer. Som t.ex. inkludera din plats, konkurrensfördelarna för din organisation, t.ex. överkomligt pris, bästa kvalitet eller gratis leverans. För att få de mest relevanta inläggen ska man vara så detaljerad som möjligt i sin sökning som t.ex. ”bageri Stockholm”

Anpassa dina rapporter och aviseringar efter dina behov baserat på t.ex. frekvens och kanaler. Du kan också ställa in flera återkommande rapporter för mer detaljerade sökkombinationer för att snabbt kunna reagera på försäljningsmöjligheterna.

Ta del av konversationen
Hittar du en tråd där folk ber om rekommendationer kan du interagera med dem direkt och berätta om dina produkter och tjänster. Viktigt är att du är hänsynsfull och diskret, ett tips som kan vara mer effektivt än att kunden känner sig spammad av dina telefonsamtal och privata meddelanden.

Exempel på vad du kan göra:

  • beskriv dina produkter och tjänster kortfattat
  • ge dem en länk till en informationssida om företaget
  • tala om för dem hur de enklast kommer i kontakt med dig

Dela och kommentera inläggen där ditt varumärke nämns. Det fungerar väldigt bra för företag som vill ha en nära kundrelation.

Även om ditt företag inte är taggad i ett inlägg, kommer medieövervakning att hitta inläggen om din organisation.

3.  Lagbestämmelser
En bra idé är att övervaka lagbestämmelser relaterade till din bransch. Det kan ha en betydande inverkan på människors köpbeteende. Om krav på ny standard krävs på specifik modell eller liknande kan du tidigt erbjuda kunden en ny lämplig modell. Nya officiella rekommendationer avseende på t.ex. träning och kost kan skapa förändringar på marknaden och ge toppar i efterfrågan av en viss produkt. Bäst är att följa branschrapporter och nyheter för att hålla koll på de förändringar som kommer. Genom att göra det kan du i förväg förbereda dig för dem. I din försäljningsstrategi lägger du till detta för att kunna erbjuda kunderna produkter enligt de senaste lag- och regeländringarna.

Att känna till lagbestämmelserna är viktigt i försäljningsverksamheten, så som att följa GDPR-reglerna är avgörande för företag 2022.

4. Mötesagenda och RFP:er
Städer, stater och offentliga organisationers mötesagendor kan ge dig viktig information och innan anbudsprocessen startar kan beslut tas om nya projekt och investeringar. Genom att övervaka denna typ av agendor ger de dig en chans att tidigt nå beslutsfattarna.

Genom att följa Request of proposals (RFP) kan du hoppa på budgivningen senare även om du missade att ta del av protokollet från mötet där beslutet togs. Du kan hitta dessa på branschspecifika webbplatser. Medieövervakning hjälper dig att också hitta de som är dolda.

Att få notiser om nyanställningar hos företag ger dig stora försäljningsmöjligheter. I en organisations styrelse är det störst sannolikhet att förändringar sker – då innebär det oftast nya investeringar eller affärspartners. Tar du kontakt med den nya beslutsfattaren kommer du troligen att bli ihågkommen när det tänkta förändringar börjar ske.

5. Trender i branschen och opinionsbildare
För att du ska få en så övergripande uppfattning om de konversationer som väcker mest engagemang inom ditt område ska du följa branschbloggar, forum och social media. Med medieövervakning hänger du med i branschtrenderna. Var uppmärksam på alla de återkommande ämnen som förekommer i diskussionerna när du övervakar ditt företag och konkurrenterna. I vilket sammanhang nämns din organisation ofta? Vad säger målgruppen och vilka försäljningsmöjligheter uppstår? Bara några saker du bör tänka på för nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp.

Var också uppmärksam på personer som sätter trenderna, använd Viktiga opinionsbildare (VOBs) i din försäljning och marknadsföring. Med verktyget mediebevakning kommer du enkelt kunna analysera trendsättare i branschen. Vilka är de personer man följer och litar på?

I en studie som genomfördes 2021 ”Influencer Marketing Hubs” är huvudmålet ökad försäljning för influencer-marknadsföringskampanjer. Om du erbjuder en VOB eller andra som påverkar i social media möjligheten att lämna produktrecensioner kan det öka försäljningen. Om du kontaktar viktiga opinionsbildare och erbjuder dem att prova dina produkter, kan du nå en helt ny målgrupp som du annars inte nått ut till med din ordinarie marknadsföring.

6.  Betydelsefulla nyheter
Vill du att det ska skapas nya marknadsmöjligheter så bör du hålla dig uppdaterad med de senaste nyheterna och aktuella ämnen. Det kan ske betydande förändringar inom politiska områden och nyheter om företags oetiska beteende kan lätt förändra konsumenternas köpbeteenden, det skapar nya försäljningsmöjligheter.

Med mediebevakning kan du enkelt hänga med i de lokala nyheter vilket ger stora möjligheter till att kunna rikta din marknadsföring och försäljning lokalt. Många konsumenter och företag föredrar produkt- och tjänsteleverantörer som ligger lokalt vilket ger anledning till att följa lokala nyheter i ditt område.

Är du intresserad av medieövervakning för att stödja försäljningen?
För en framgångsrik säljverksamhet behövs ett ambitiöst och hungrigt säljteam. Om du erbjuder ett medieövervakningsverktyg kommer de säkert hitta nya innovativa sätt att få fram leads.
Vårt verktyg Monitor är ett effektivt övervakningsverktyg som spårar tusentals Internetkällor så som tidskrifter, bloggar, forum och andra intressanta mediekanaler

Kontakta oss direkt så berättar vi mer om vårt effektiva verktyg Monitor!

 

Andra artiklar som kanske kan intressera dig. 📚

Skapa innehåll för PR under sommaren
6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning
Marknadsföringstrender 2022 blev det som vi förutsåg 2019?

Ta din marknadsföring till nästa nivå