Webbplatspersonalisering och Marketing Automation

Webbplatspersonalisering och Marketing Automation

Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com

Webbplatspersonalisering och Marketing Automation bär med sig påtagliga fördelar, och dagens konsumenter förväntar sig skräddarsydda upplevelser från företag. Att erbjuda personligt innehåll är inte bara en trend – det är en väg till ökad kundattraktion och försäljning. Genom att anamma personalisering förbättrar du användar-
upplevelsen, ökar konverteringsfrekvensen och får en djupare insikt i din målgrupp.

Webbplatspersonalisering innebär att man använder data för att leverera anpassat, relevant innehåll baserat på användaregenskaper.

För personalisering kan du använda:

  1. Samla in webbplatsdata om användaren, såsom plats, språk, tid och tidigare webbhistorik.
  2. Andra tillgängliga data, som segment skapade i ett Marketing Automationsverktyg som vårt, kan integrera system som CRM eller ERP och koppla dem till CMS-systemet.

Webbsidor anpassar och visar mer relevant innehåll baserat på mängden användarinformation som kan användas. På så sätt kan besökarna erbjudas innehåll som är relevant för dem och uppfyller deras behov. Personalisering hjälper ditt företag att nå lönsamma kunder och guida dem på webbplatsen på önskat sätt.

Varför är innehållsanpassning lönsamt?

Förbättrad användarupplevelse på webbplatsen

Att tillhandahålla relevant och engagerande innehåll förbättrar användarupplevelsen, ökar webbplatstrafiken och minskar avvisningsfrekvensen. När användare tycker om din webbplats är det mer sannolikt att de kommer tillbaka.

En positiv användarupplevelse bygger förtroende för ditt företag, hjälper dina kunder att hitta den information eller tjänst de behöver på ett effektivt sätt, förbättrar sökmotorns synlighet och ökar konverteringarna – för att nämna några fördelar.

  • Rikta in erbjudanden baserat på deras prenumeration eller webbhistorik.
  • Ge en mer personlig användarupplevelse genom att skräddarsy innehåll baserat på plats, användarpreferenser eller feedback.
  • Anpassa innehåll separat för befintliga och potentiella kunder.
  • Anpassa element som navigering, bilder, texter, knappar och länkar för olika målgrupper eller ordna om element och avsnitt på en sida baserat på vad som är mest tilltalande för besökaren. Rekryteringskommunikation kan rikta sig till potentiella arbetssökande, vilket gör det mer sannolikt att nå intresserade sökande som uppfyller anställningskriterierna.

Webbplatspersonalisering och Marketing Automation ökar konverteringarna

Webbplatspersonalisering kan öka konverteringarna genom att använda skräddarsydda element som CTA-knappar, popup-fönster och målsidor för besökare. Innehållets relevans spelar en viktig roll i besökarnas omvandlingar, så personligt innehåll leder till fler omvandlingar. Bestäm vilket innehåll som fungerar för varje publik med hjälp av A/B-tester och experimentera med vilken webbplatsversion som fungerar bäst. A/B-testning visar vilket innehåll som leder till fler konverteringar.

Effektivare inriktning

Personalisering är användardata som samlas in från webbplatsen, webbläsaren, enheten eller information som användaren tillhandahåller. Den baseras på användarens handlingar på webbplatsen, inloggningsuppgifter eller köp i en onlinebutik.

Med exakt inriktning kan du nå exemplariska besökare vid rätt tidpunkt med rätt innehåll. Den data som samlas in genom marketing automation och de segment som skapas kan också användas för att personifiera en webbplats.

  • Skapa en besöksprofil för att erbjuda dem relevant innehåll som erbjudanden, artiklar eller guider.
  • Skicka personligt anpassade nyhetsbrev baserat på data som samlats in från webbplatsen och rikta in sig på innehållet med marknadsföringsautomation.
  • Bygg dynamiska kampanjer som når potentiella kunder i rätt skede av deras köpares resa.

Streamingtjänster använder information om användarens plats, visningshistorik och feedback för att ge mer relevanta förslag.

Bättre förståelse för användaren

  • Webbplatspersonalisering låter dig förstå användarnas intressen och behov bättre, vilket gör att du kan producera innehåll som tilltalar dem och håller dem engagerade på din webbplats.
  • När du känner till dina användares behov och förstår vad de letar efter på din webbplats kan du effektivt guida dem till rätt information, kontakt eller köp. Det gör det enklare att definiera kvaliteten på leads som kommer via webbplatsen, och ditt säljteam kan få mer färdiggjord information av hög kvalitet.
  • Personalisering hjälper också till att avslöja dold försäljningspotential.
  • Guida kunderna på webbplatsen med hjälp av olika element och erbjud helt olika versioner av webbplatsen baserat på deras data.
  • Fortsätt att förbättra din kundförståelse genom att samla in besöksinformation via formulär.

Ökad kundlojalitet

Visa att du förstår dina kunder och kan fortsätta att möta deras behov genom att förse dem med relevant innehåll, rekommenderade produkter och förslag som passar deras webbläsar- eller köphistorik. På så sätt är det mer sannolikt att du behåller dem som kunder. Genom att engagera dina kunder främjar du varumärkeslojalitet, så uppmuntra dem att besöka din webbplats igen genom att rekommendera mervärdesinnehåll relaterat till vad de redan har konsumerat.

Visa dina kunder att du bryr dig genom att belöna lojalitet med riktade och personliga kunderbjudanden och program.

Webbplatspersonalisering och Marketing Automation som strategi är ännu inte utbredd bland marknadsförare, vilket ger dig möjligheten att få en tydlig konkurrensfördel genom att använda denna strategi tillsammans med förbättrad användar- och kundförståelse. Genom att implementera personalisering kan du förstärka den positiva uppfattningen om ditt varumärke.

Webbplatspersonalisering och Marketing Automation är kompletterande strategier som tillsammans hjälper ditt företag att skapa mer relevanta och effektiva kommunikationsmetoder för att engagera dina kunder och förbättra konverteringarna. Genom att använda data från vårt Marketing Automationsverktyg tillsammans med skapade segment kan du anpassa innehållet på din webbplats baserat på besökares beteenden och preferenser. På så sätt kan webbsidorna leverera relevant innehåll och erbjudanden.

Genom att använda data för att leverera personifierad och relevant information till rätt målgrupper kan ditt företag bygga starka kundrelationer och öka sin konkurrenskraft på marknaden. Dra nytta av denna kraftfulla kombination för att förbättra användarupplevelsen och maximera konverteringarna på din webbplats.

Lycka till!

Är Marketing Automation något du funderar på? Kontakta sales@ungapped.se så berättar vi mer om vårt Marketing Automationsverktyg.

Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Kom igång med Marketing Automation
Marketing Automationsflöden för B2C
Fördelarna med Marketing Automation och CRM

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå