Segmentera nyhetsbrev
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Segmentera nyhetsbrev handlar inte om storleken på listan, utan om kvaliteten.
Kampen om när man ska undertrycka användare är gammal, vanligen utkämpad mellan de som är fokuserade på storleken på listan och de på e-postsidan som förstår att inaktiva skadar leveransbarheten.
Det här är en kamp som utkämpas dagligen, där C-nivåerna säger ”kan vi öppna upp det inaktiva förtrycket – förlänga det – för ju mer vi mailar, desto mer tjänar vi.” Som ett företag med e-postdrivna intäkter, ju fler människor vi kan maila, desto mer pengar kommer vi att tjäna (ur deras perspektiv).
För att ta det ett steg tillbaka vet vi några saker om listor och e-postengagemang och inverkan på leveransbarhet.
Listor består av flera typer av e-postmeddelanden:
- Skräppostfällor och startlistor – låt oss inse det, dessa hamnar på allas lista, även med validering och hygien och goda listrutiner. Ju äldre din lista är, desto mer sannolikt är det att du har dessa eftersom gamla (giltiga) e-postadresser ofta används som återvunna skräppostfällor. (Det finns många tjänster där ute som Webbula, BriteVerify och Fresh Adress som kan köra din lista.)
- Övergivna e-postmeddelanden – en e-postadress är giltig, och var vid ett tillfälle aktiv, men är inte längre. (Audience Point kan hjälpa till att rensa bort dessa.) Det faktum att det inte finns något positivt engagemang med din post skadar din leveransbarhet.
- Inaktiva – användare interagerar fortfarande med e-post från den här rutan, eventuellt bara inte med din. Det kan bero på att din e-post hamnar i skräppostrutan eller att användaren helt enkelt inte engagerar sig. Hur som helst, det hjälper dig inte att skicka e-post till dessa användare.
- Aktiva – listan som alla vill ha. Dessa användare vill ha din e-post och engagerar sig aktivt med den.
En MBP (MailBox Provider) vet inte om ett e-postmeddelande har begärts eller inte. Allt de vet är vad du gör med det när det väl når din inkorg:
- Hur lång tid tar det för dig att öppna den
- Hur lång tid ägnar du åt att läsa den
- Ignorerar du mejlet
- Flyttar du ut det från skräppostrutan
- Svarar du på det/eller vidarebefordrar du det
- Lägger du den i en mapp och sparar den till senare
- Markerar du som skräppost
- Raderar du utan att läsa
- Klickar du på en länk
- Öppnar du den mer än en gång?
När vi vet detta, återkommer vi till frågan om inaktivt undertryckande.
Vi kan inte tjäna pengar om vår post inte hamnar i inkorgen, därför måste vi vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att vår post har bästa möjliga chans att få leverans. Även om vi kanske kan skicka till fler användare på kort sikt, kommer inaktiviteten hos dessa användare att skada vår leveransbarhet och avsändarens rykte, vilket kommer att resultera i att mer av vår e-post levereras till skräpposten, eller filtreras helt av MBP.
Återigen, detta är något som alla e-postmarknadsförare redan vet. Så hur jonglerar du internt tryck med leveransbarhet?
Även om det finns flera företag där ute som är aktiva med segmentering och undertryckande, vet jag att det finns många fler som skickar en enda kampanj till hela sin lista med liten eller ingen segmentering, och statistiken granskas sammantaget.
Jag känner att varje artikel jag har läst och söker efter svar eller bevis på ett eller annat sätt säger samma sak ”TEST”. Vilket är bra om du har ramarna för att sätta upp tester och en miljö som främjar testning. Beroende på hur du ställer in ditt test, kan det också innebära att du inte skickar några användare eller försenar en kampanj medan testet körs, vilket kanske inte bidrar till tidskänsliga utskick. Att inte maila användare är vanligtvis det som skapar striden i första hand.
Att ställa in ett test som korrekt mäter inte bara engagemang (öppningar, klick, läsfrekvens), utan ”problemstatistik” (klagomål, avregistreringar, radering utan att läsa) kan vara utmanande.
Lösningen med segmenterade nyhetsbrev
Helst utgår du från en lista som redan har haft någon form av hygien eller validering. Om inte, och om det är i budgeten, rekommenderar jag starkt att göra en batchskrubb. Detta kommer att bidra till att minska risken med att skicka e-post till äldre/inaktiva användare. Att axla denna förhandskostnad hjälper till att säkerställa att du inte drabbas av en intäktskrasch på grund av de massiva leveransproblem som kan komma från Spamhaus, till exempel.
Ta din lista och bygg segment – aktiva användare, inaktiva i 30–60 dagar, 61–90 dagar, 91–120 dagar etc. tills du kommer till den punkt där du för närvarande har din undertryckning inställd på. Även om jag rekommenderar att du håller dina segment på ungefär 30 dagar vardera, beror detta på din affärsmodell. Om du bara mailar en gång i månaden är det vettigt att öppna dessa segment.
Ta ditt innehåll och duplicera det för varje segment. Uppdatera länkarna i varje för att behålla unik spårning, t.ex. utm-content=30-60, utm-content=61-90 etc. Anledningen till att detta är viktigt är att det ger dig ytterligare en punkt för att korrelera dina data – du kommer att kunna använda vilken analysspårning som helst på din webbplats för att avgöra om en användare klickar sig igenom, hur många av dem som kom från din kampanj och om det var kvalitetsengagemang.
Detta innebär att du mailar samma antal användare som du normalt gör, drygt 4 kampanjer (till exempel) istället för 1. Även om det kan vara krångligt, är det värt att göra detta för flera kampanjer under flera veckor. Detta är värt att göra på både reklam- och innehållsutskick, om så bara så att du har solida bevis för att behålla användarna, totala intäkter och intäkter per post (med hänsyn till kostnaden per post, om känd) för varje typ av utskick för att bygga upp ditt ärende. Att göra detta över en längre tidsperiod innebär också att du kan ha förtroende för dina resultat då enstaka utskick kan skeva av nyfikenhetseffekten och yttre faktorer.
Smart Segmentering och Engagemangsanalys
Härifrån granskar du positivt engagemang (öppningar och klick), problemstatistik (klagomål, avregistreringar) och intäkter per grupp.
Denna data är hur du kan bygga ditt fall – aktiva användare har vanligtvis den lägsta klagomålsfrekvensen och högsta engagemanget, vilket leder till bättre leveransbarhet. Återigen, jag vet att detta är enkelt, men ju bättre leveransbarhet du har, desto mer intäkter kan du generera från e-post.
När du går igenom vart och ett av segmenten kommer du vanligtvis att se engagemanget minska, och klagomålen och avregistreringarna ökar. Om du skulle fortsätta skicka e-post till dessa inaktiva användare skulle ditt avsändarrykte börja lida och din totala leveransförmåga skulle minska, vilket minskar din totala förmåga att generera intäkter.
Även om detta är vad du vanligtvis ser, kanske det inte är fallet. Denna segmenteringsstrategi är utformad för att ge dig den information du behöver för att fatta välgrundade beslut som balanserar affärsmål med e-postleverans.
I korthet:
- Dela upp dina segment i avsnitt som är meningsfulla för ditt företag och ditt program
- Se till att dina länkar har unik spårning
- Granska inte bara engagemangsstatistik
- Granska problemstatistik
- Kolla in din leveransbarhet och vilka kampanjer som orsakar problem
- Rapportera om intäkter per segment för att bygga affärs Case
Alla förstår inte krångligheterna med e-postmarknadsföring – detta håller oss sysselsatta och ofta frustrerade. Interna intressenter kanske inte förstår leveransbarhet, men vad de gör (eller borde) förstå är intäkter. När du inte kan utesluta delar av dina listor för att vänta på testresultat, använd segment för att bygga upp din potential.
Kontakta oss direkt om du önskar veta mer om vårt e-postmarknadsföringsverktyg. Maila till sales@ungapped.com
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
Vad är en bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR)?
Så skriver du nyhetsbrev som konverterar!
Säkerställ att ditt nyhetsbrev ser likadant ut hos alla mottagare