Marknadsföringstrender 2022 blev det som vi förutsåg 2019?
Av Therese Tullgren | therese.tullgren@ungapped.com
Tillbaka i början av 2019 förutsåg vi hur marknadsaktiviteterna skulle bli år 2022. Blev de som vi trodde? Vi går igenom 7 st av de förutsägelser vi pratade om 2019 och samtidigt införlivar vi några förutsägelser avseende den digitala marknadsföringen efter 2022. Är du lika nyfiken som vi? Kolla då in dessa sju förutsägelser.
- Annonser och banners
- Personaliserad upplevelse
- Investeringarna växer inom digital marknadsföring
- Kundernas beteende
- Transparens
- Marknadsföring i rätt tid
- AI = Artificiell intelligens
1. Annonser/Banners
Termen bannerblindhet har använts i många år nu och redan 2019 sa en undersökning att 49% av alla människor kommer bortse från ett varumärke om de blev bombarderade med annonser eller om de uppfattar reklamen som irrelevant. Den genomsnittliga personen stöter på över 1700 bannerannonser varje månad men kommer bara se hälften av dem.
Att effektivt skapa en inriktning på sina annonser lönar sig, med personalisering och segmentering kommer du inte att anstränga dig förgäves. Använd Marketing automation som hjälp för att skicka rätt meddelande, vid rätt tid och till rätt målgrupp.
2. Personaliserad upplevelse
Konceptet personalisering är inte nytt och det är uppenbart att med det stora antalet annonser som lockar till sig människor varje dag, kommer personalisering
definitivt att hjälpa till att nå dem. I en studie som tagits fram visas intressant statistik avseende detta:
- Om ett varumärke inte erbjuder en personlig upplevelse kommer 45% av konsumenterna göra affärer någon annanstans. 85% av de företag man studerat tror de erbjuder en personaliserad upplevelse
- medans bara 60 % av konsumenterna tror att så är fallet.
Se till att den anpassning du erbjuder kunderna räcker. Anpassa och testa innehållet och ha en öppen dialog med dina kunder så du får veta om de är nöjda med det du erbjuder – anpassa sedan din strategi därefter.
3. Investeringarna växer inom digital marknadsföring
I en artikel i The Drum läste vi att programvaran för den digital marknadsföringen kommer att växa på den globala marknaden från 37,48 miljarder USD 2017
till 74,96 miljarder USD 2022. Efter omvärdering av denna information fick vi fram att programvaran för den digitala marknadsföringen på den globala marknaden värderas till 49,43 miljarder USD 2020 och förväntas nå 159,34 miljarder USD 2028.
Det kan man kalla tillväxt! Den tillskrivs den ökade användningen av smartphones. Eftersom människor konsumerar mycket digitala medier så uppmuntras marknadsförare att skapa innehåll och annonser online så att de får ökad exponering och synlighet.
Ta investeringen för din digitala marknadsföring på allvar. Digital marknadsföring är ett måste och det behöver inte vara dyrt med kampanjer utan du måste välja ditt sätt att göra marknadsföring på och lägga den online.
4. Kundernas beteende
Vår rekommendation 2019 vara att du skulle arbeta mer med influensers och fokusera på rörligt media. Dessa element borde fortfarande vara en del i din strategi.
Rörligt media/ video är ett bra innehållsstöd. Särskilt korta videos då populariteten växer efter trenden med Tik Tok-videor och influensers rörligt media får du en synlighet som ökar engagemanget av ditt innehåll samt varumärke.
Videor på sociala medier genererar 1200% fler delningar än annonser med bara text och bild. Influensers är dina bästa varumärkesförespråkare och det är viktigt att lyfta fram. År 2022 är inget undantag. Influenser marketing-bransch växer stadigt och den
74% av alla shoppare fattar sina köpbeslut på sociala medier och influenser marketing kan vara något att överväga i sin marknadsföringsstrategi. Du kan börja med att öka din närvaro på sociala medier!
5. Transparens
Något som varit viktigt i många år nu är transparens. Vi pratade om det 2019 och hur har situationen utvecklats sedan dess?
I en studie som tagits fram av Segment så ställdes frågan ”När man bestämmer sig för att handla hos ett visst varumärke, vad är viktigast? Av de som tillfrågades var det 55% som svarade: ”Varumärket är pålitligt och transparent.” Transparens är tydligen fortfarande ett stort bekymmer och en viktig faktor för konsumenterna. Det här väcker den viktiga frågan om riktad och personlig upplevelse samtidigt som integriteten måste beaktas och respekteras. År 2018 kom GDPR som ett första steg gällande datasekretess och transparens för kunder och kommer vara slutet för cookies. För att förbättra människors upplevelse av varumärken introducerades cookies. Cookies kräver att personlig information lagras och därav är transparens problemet.
När tredjepartscookies försvinner kommer nästa utmaning för marknadsförare bli att anpassa sina marknadsföringsaktiviteter och strategier för att ge besökare och kunder en personlig och transparent upplevelse
6. Marknadsföra i rätt tid
I en tidigare artikel berättade vi om Accenture Interactive som fått reda på att 38% av företagen ökar sin årliga intäkt med mer än 25% genom att marknadsföra i rätt tid. För att marknadsföra i rätt tid använder man Marketing automation som är mycket enkelt att sätta upp och som fortfarande är en het trend. Att nå ut till kunderna i rätt tid ligger i varje marknadsförares intresse och Marketing automation är tekniken
För att du ska få en uppfattning så använder 75% av företagen Marketing automation och marknaden för programvaran förväntas nå 11,46 miljarder USD 2027.
Marketing automation är här för att stanna och tekniken gynnar alla. De automatiska flöden som kan skapas är mångsidiga. Du skapar enkelt arbetsflöden för nyhetsbrev, nya kunder, övergivna kundvagnar men också för internt bruk. Testa!
7. AI = Artificiell intelligens
”Artificiell intelligens är ett ord som låter imponerande och det finns i vårt dagliga liv mer än man kan tro. Gartner gjorde en studie som sa att AI kommer vara en del av nästan varje mjukvaruprodukt 2020. I en undersökning gjord 2022 visar det sig att företag visar fortsatt starkt intresse för AI och 48% av CIO:erna som svarat medgav att de redan implementerat eller kommer att använda AI och maskinlärande teknik inom det närmsta året.
Visste du att annonsörer planerar att dra fördel av AI för en integritetsäker inriktning? Man kommer också använda AI för att identifiera målgrupper som är redo att konvertera.
Flera av dessa punkter går hand i hand och är sammanlänkade. Det innebär att man bör ha en verklig och exakt strategi på plats och individen ska vara målet i varje steg i dina insatser.
Kontakta oss direkt så hjälper vi dig!
Andra artiklar som kanske kan intressera dig.
20 frågor som hjälper dig att hitta rätt e-postleverantör
6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning
Så skriver du nyhetsbrev som konverterar!