ug-se-blog-why is my mailing classed as spam

Varför blir nyhetsbrevet spamklassat?

Om ditt mail levereras till mottagarens inkorg eller inte beror på följande faktorer:

  1. Mailets innehåll
    Undvik spamklassade ord (tex Viagra, gratis, kredit, porr, xxx), ha större tyngd text än bilder i mailet, ha ingen farlig kod (tex javascript eller formulärkod) i mailet, UNDVIK ENBART VERSALER I ÄMNESRADEN, använd inte en massa utropstecken i mailet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
  2. Autentisering
    Spammare brukar utge sig för att vara en annan avsändare, dvs låtsas skicka från en avsändaradress som inte är deras. De försöker dölja vem de är och på så sätt passera spamfilter. Oavsett vilket e-postverktyg du använder är det faktiskt samma sak – ditt mail skickas ju från en server som inte är ditt företags e-postserver.
    Autentisering betyder att det med mailet skickas en signatur som berättar att e-postverktyget faktiskt får skicka å din domäns vägnar. Ungapped stödjer SPF, SenderID, DomainKeys och DKIM, vilket är alla de autentiseringar som rekommenderas.
    Kontakta kundtjanst@ungapped.com för mer info om hur du ger Ungapped tillstånd att skicka mail i ditt namn.
  3. Avsändarserverns rykte
    Den absolut största orsaken till ditt mails leveransbarhet är avsändarserverns rykte. Mailklienter som Outlook, Hotmail och Gmail etc sparar historik om avsändare och kommer ihåg vad du tidigare skickat och baserat på detta avgörs om de levererar ditt mail till inkorgen eller inte.
    Har tex många av dina mottagares e-postadresser studsat? Det är i så fall ett tecken på att du inte hanterar dina adresser på ett korrekt sätt. Har många mottagare klickat på spamknappen? Det är förstås en stor indikation på att ditt mail inte har tillräckligt hög kvalitet.
    Hos Ungapped delar många kunder samma IP-adress, dvs ditt företag skickar era mail från samma IP-adress som andra kunder, vilket påverkar ditt nyhetsbrevs rykte både positivt och negativt. Om någon annan kund skickar bra mail höjs även ditt nyhetsbrevs rykte, men även tvärtom – skickar någon annan kund som ditt företag delar IP-adress med ett dåligt mail sänks även ditt nyhetsbrevs rykte.
    Ungapped bevakar våra kunder och håller koll så inga dåliga mail skickas som försämrar ryktet för någon annan kund.
    Det finns även möjlighet att få ligga på egen IP-adress så man inte blir påverkad av andra företags mailutskick. Kontakta kundtjanst@ungapped.com om detta.

 

Tips för högre leveransbarhet

  • Lägg alltid in alt-texter på alla bilder i mailet »
  • Gör alltid ett spamtest innan du skickar mailet.
  • Undvik köpta adresser från oseriösa adressleverantörer.
    Oseriösa adressleverantörer kopierar e-postadresser rakt av från nätet, och det finns en del spamfällor på nätet. Med det menas en e-postadress som övervakas av mottagare (ISP) och organisationer som arbetar mot skräppost. Dessa e-postadresser läggs ut på en webbsida och existerar ingen annanstans. Alla brev som skickas till adressen är alltså skräppost, och finns en sådan e-postadress i din kontaktlista klassificeras du som spammare.
    Om du köper adresser, se till att adressleverantören är medlem i SWEDMA.
  • Kolla upp ryktet på de webbplatser du länkar till i mailet
    Webbplatser har också ett rykte. Om du länkar till en webbplats med dåligt rykte höjs ditt nyhetsbrevs spampoäng.
    En webbplats rykte kan du kolla här:
    Spamhaus: http://www.spamhaus.org
    Spamcop: http://www.spamcop.net
    Maps: http://www.mailabuse.org
  • Undvik att förkorta URL:er med tjänster som exempelvis bit.ly
    Spamfilter tror att du försöker gömma den rätta url:en.
Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
You’ll find it hard to come across another person on Earth that knows our platform and our users as much as Zandra. She’s kind of like your customer service warrior and always speaks in the best interest of users.