Undvik att använda pdf:er som landningssidor

PDF är ett filformat som används för att presentera dokument på ett tillförlitligt sätt, oavsett vilken programvara, maskinvara och operativsystem som används för att öppna filen. Filformatet passar ypperligt för utskrift, men PDF:en har sina nackdelar, och på nätet bör inte PDF-format vara förstahandsalternativet.

NACKDELAR MED PDF:ER

  • PDF:en tar längre tid att öppna jämfört med en webbsida. Först måste du ladda hem filen, och beroende på PDF:ens tyngd och läsarens internetuppkoppling och bandbredd kan detta ta en stund. Och oftast har dagens internetanvändare ganska lite tålamod med väntetider.
  • Du måste ha program installerat på din dator/smartphone/läsplatta för att kunna öppna PDF:en.
  • En PDF är svår för sökmotorer att indexera, vilket betyder att du förlorar söktrafik till din webbplats.
  • PDF:en blir inte responsiv, det vill säga att den inte anpassar sig efter den enhet (tex dator, mobiltelefon, läsplatta) läsaren öppnar PDF:en i. Oftast blir PDF:en svårläst i mobiltelefonen.
  • Många talsynteser kan inte läsa PDF-format. (talsyntes = omvandlar text till tal, verktyg som ofta används av de som har problem att läsa tryckt text, till exempel synskadade och dyslektiker)

FÖRDELAR MED PDF:ER

  • Det är mycket enklare att skapa ett snyggt PDF-dokument än att få samma resultat på en webbsida.
  • Det tar längre tid att HTML-koda sig fram till snygg grafik, än vad du kan fixa på en halvtimme i Photoshop eller Indesign (och sedan konvertera till PDF).
  • Är informationen tänkt att skrivas ut och det är viktigt att utskriften blir snygg är en PDF-fil ett bättre alternativ.

Men om ingen hittar din snygga pdf och ingen orkar vänta på att den ska laddas ned – vad är det då för mening med pdf-formatet?
Alltså, gör om dina pdf:er till webbsidor och länka till dessa istället för till pdf:er.

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
You’ll find it hard to come across another person on Earth that knows our platform and our users as much as Zandra. She’s kind of like your customer service warrior and always speaks in the best interest of users.