Vem får du skicka till egentligen?

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com

Vilka lagar och regler som gäller för e-postmarknadsföring regleras sedan 2004 av Marknadsföringslagen (1995:450). Det finns mycket viktig information i den juridiska lagtexten, men summan av kardemumman är att du inte får skicka e-postreklam som ej är beställd.

Denna regel gäller för komersiell e-post till privatpersoner och enskilda fimor medan du faktiskt får göra utskick till aktiebolag, stiftelser och juridiska personer utan att ha gått direkt tillåtelse.

MEN – och här kommer en viktig hållpunkt – när du gör ett utskick till någon i form av deras yrkesroll måste informationen vara relevant för just den personens arbetsposition. Du kan alltså inte skicka erbjudanden om traktorer till någon som jobbar om marknadsföring.

Ett undantag är opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap som inte omfattas av lagen och som man kan skicka även till privatpersoner.

Vem får man skicka till?

Vi rekommenderar att du besöker Riksdagens hemsida för att få lagtexten i sin helhet men för att starta igång dig, har vi punktat upp några grundläggande regler.

Privatperson och enskild firma

  • Utskick får endast göras till de som har gett sin uttryckliga tillåtelse.
  • Till en befintlig kund får du endast göra utskick om det gäller liknande produkter eller tjänster som kunden tidigare köpt eller varit intresserad av.
  • Det måste finnas en tydlig avsändare.
  • Det måste finnas en tydlig och kostnadsfri avanmälan.

Juridisk person och aktiebolag

  • Utskicken får endast göras till en person i form av dennes yrkesroll
  • Utskicket måste innehålla tydlig och kostnadsfri avanmälan.
  • Enligt konsumentverket är adresser som fornamnet.efternamnet@foretaget.se att räkna som privata och nyhetsbrev får därför inte skickas till dem utan en uttrycklig tillåtelse.

Så nu vet du grunderna men något du bör tänka på är att du som marknadsförare är i mottagarens våld. Tycker mottagaren att ditt innehåll är ointressant eller påträngande kommer han eller hon inte att bli kund eller medlem. Du kan istället komma att få en ilsken person på halsen som uppmanar vänner och bekanta att bojkotta ditt företag.

Därför vill vi avsluta med ett lite snusförnuftigt råd. Det kan vara bra att tillämpa reglerna för privatpersoner på alla dina utskick. Det är ju trots allt inte HUR många nyhetsbrev du får iväg utan RESULTATET från utskicket som räknas.

Ta din marknadsföring till nästa nivå