I've sent text message campaign, now what?

Jag har skickat ut en sms-kampanj, vad nu?

Av Sophia Skinbjerg | sophia.skinbjerg@ungapped.com

För det första, grattis till att du skickat ut din sms-kampanj! Om du är ny på SMS-marknadsföring har du tagit det svåraste steget: bara att börja. Nu kommer det viktiga mätstadiet.

Men hur och vad mäter man efter att man har skickat ett sms? När det kommer till SMS-marknadsföring finns det en handfull saker du kan göra ur ett mätperspektiv. Och visst, de är inte lika omfattande som e-postmarknadsföring men de kan verkligen ge dig värdefull insikt om dina kunder. Det fantastiska är att alla mätprocedurer är ganska lätta att hantera. Här är några mätvärden att följa när du kör din sms-kampanj:

Avvisningsfrekvens

Det allra första du behöver göra när du har skickat ditt sms är att checka in och avgöra hur många av dina kontakter som tagit emot ditt sms. Om du inte bestämmer detta kommer din statistik att använda det totala antalet kontakter du skickade till, vilket sannolikt kommer att späda ut dina procentsatser när du beräknar annan statistik.

I've sent text message campaign, now what?

Titta först på din avvisningsfrekvens och utelämna denna siffra från dina andra beräkningar. Källa: Unapped

 

Tillväxt av prenumeranter

Prenumerantökning innebär att du tar en titt på antalet personer du hade på din lista innan du startade din sms-kampanj jämfört med antalet personer på din lista när kampanjen har avslutats. Ganska enkelt.

Den tidsperiod som du kommer att mäta antalet prenumeranter kommer att baseras helt på hur lång tid du kör din kampanj. Men en bra tumregel är att mäta under en vecka innan kampanjens startdatum fram till en vecka efter kampanjens slut, samtidigt som du kontinuerligt mäter varje vecka.

Att mäta antalet prenumeranter innan kampanjen lanserades ger dig en bra ”före och efter” ögonblicksbild för att visa dig det totala antalet nya prenumeranter du har fått sedan kampanjen kördes. Att inkludera veckan efter den sista dagen av din sms-kampanj kanske bara är tillämpligt på de av er som har en längre erbjudande- eller inlösenperiod. Du skickade till exempel ditt senaste sms den 25 januari men andra kunde lösa in ditt erbjudande fram till den 31 januari. Om du bara mäter till den 25:e kommer du att utelämna sista minuten-inlösare i din rapportering.

Genom att mäta tillväxten på veckobasis kan du också bättre härleda varför vissa textmeddelanden gav mer tillväxt än andra, vilket ger dig själv chansen att upprepa dem innan kampanjen är slut.

 

Avgångsfrekvens för prenumeranter

Avgångsfrekvens för prenumeranter mäter hur ofta människor väljer bort din textmeddelandekampanj över tid. De flesta företag kommer att mäta den totala churn rate (det vill säga alla kunder även de som inte kommuniceras till via textmeddelanden) på månads-, kvartals- eller årsbasis. Helst vill du inte att din churn-frekvens ska vara över 2–3 % oavsett hur ofta du mäter.

En viktig sak att notera är att churn rates bör mätas både genom enskilda kampanjer men också i jämförelse med tidigare sms-kampanjer. Om du gör det kommer du att få insikter om inte bara antalet kunder som går förlorade i enskilda kampanjer utan också vilken inverkan detta har på större affärsmål på lång sikt.

Så här beräknar du churn rate:

Om du inte har beräknat churn-frekvens tidigare, använd den här ekvationen för att bestämma procentsatser för varje sms-kampanj.

Churn rate = antal förlorade prenumeranter under en given period / antal prenumeranter du hade i början av den tidsperioden

 

Återbetalningsgrad

Det här är vad du kommer att övervaka kampanj för kampanj för att fastställa det totala antalet eller procentandelen kunder som löser in dina erbjudanden delade med textmeddelanden.

Denna statistik är vanligtvis den allra första statistiken som folk mäter när de har skickat ut en sms-kampanj. Och av goda skäl – det är en ganska bra indikator för framgång. Men kom ihåg att framgången för en kampanj inte bara kommer från att känna till denna statistik. Dess verkliga värde kommer när det används i kombination med resten av KPI:erna som vi har täckt i det här inlägget.

 

Kostnad per inlöst abonnent

Från inlösenkursen kan du bestämma kostnaden för att kommunicera med varje kund som får dina sms. Använd helt enkelt nedanstående ekvation:

Kostnad per inlösande prenumerant = total kostnad för skickade sms/ # inlösande prenumeranter

Till exempel:

Jag skickar 50 textmeddelanden till kunder som erbjuder köp en månad får ett gratiserbjudande och 20 löser in erbjudandet. Det kostar mig 20 cent att skicka ett sms. För att ta reda på hur mycket det kostar mig att få en inlösen prenumerant skulle jag använda:

Kostnad per inlösande prenumerant = 200 / 20 inlösande prenumeranter

Därför kostar det mig 100 kr för varje inlösen prenumerant. Att känna till detta värde hjälper mig att bättre planera för framtida kampanjer och om mer budget kan läggas till för att få fler inlösta erbjudanden.

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå