För en tid sedan arrangerade vi en föreläsning på temat “att skapa en bra enkät”. Eftersom inte alla kunde vara med på seminariet tänkte vi att vi skulle ge en snabb sammanfattning av samma tema här, samt ge några andra goda tips som hjälpt oss att göra bra enkäter genom åren.
De bästa undersökningarna är de som kortfattat kan ställa en fråga som läsaren förstår på ett par millisekunder. Men det mantrat är något som alltför lätt glöms bort. Orsaken till att det glöms bort är flera; ibland beror det på att den som skapat undersökningen inte har de nödvändiga kunskaperna, och ibland beror det på att målet med undersökningen inte är tydligt. Men vanligtvis är resultatet detsamma; en undersökning som är lång, mållös och för komplicerad för respondenten.
För att låta bli att krångla till det behöver du använda ett språk som respondenterna förstår och frågor ställda på ett sådant sätt att man snabbt och lätt vet vad man ska svara.
Det här inlägget är för dig som vill veta mer om hur man ställer rätt frågor: “Så här får du dina kunder att återkoppla genom enkäter”.
När folk bestämmer sig för att skapa en enkät vill de ofta få fram så mycket information som möjligt från alla möjliga olika delar av kundupplevelsen. En enkät om kundnöjdhet brukar till exempel inte bara innehålla frågor om just hur nöjd man är som kund, utan också om kundens inköp, uppfattning om märket, önskade kommunikationskanaler, osv. Vilket uppenbarligen är allt för många ämnen att avhandla i en och samma enkät.
För att öka svarsfrekvensen på sina enkäter måste marknadsförare titta på hur de kan göra frågeformuläret så kort som möjligt och samtidigt få ut den mest värdefulla datan från respondenterna. Allra helst bör du redan under själva processen av att skapa enkäten försöka bli helt klar över vad exakt du vill uppnå med undersökningen. Är det för att ta reda på om det är enkelt för kunderna att handla av dig? Är det för att ta reda på hur de uppfattar ditt varumärke? Eller är det för att se om de skulle rekommendera dig till en vän eller inte? Oavsett vad målet är, håll det till ett enda huvudmål och skapa undersökningen baserat på det. Om du upptäcker att du har flera frågor bör du istället skapa flera enkäter.
Hur många utav de du vill ska svara på din enkät är färgblinda? Om du vet det exakta svaret är du värd en applåd! Självklart är det rimligt att inte veta det svaret, men det är ändå ingen ursäkt att glömma bort att de finns. Om du vill boosta svarsfrekvensen på dina enkäter måste du först och främst se till att din undersökning är tillgänglig för alla.
Innan du stressar upp dig över det här och oroar dig över kostnader för dyr programvara och konsulter kan du lugna dig med att vi har detta under kontroll! Genom Ungappeds enkätverktyg (och mejlprogram) kan du förhandsgranska hur designen på din enkät ser ut för de som till exempel är färgblinda. Och med hjälp av denna funktion kan du sedan på bara några minuter skapa en enkät som är tillgänglig för alla!
Folk är upptagna. Vilket innebär att om någon tar sig tiden att svara på dina frågor så behöver du tacka dem för sin insats. Detta är något som många marknadsförare glömmer bort (jag är en av dem), men vi måste bli bättre på att fråga oss själva: “varför skulle någon vilja svara på min enkät?”.
Att tacka folk behöver inte innefatta pengar – för faktum är att några av de bästa undersökningarna jag sett inte har innefattat någon gåva. De är istället enkäter som erbjuder mig att ta del av datan från enkäten innan någon annan får det. Eller enkäter som ger mig bättre kunskaper så att jag kan utföra mitt jobb bättre.
Om du redan publicerat din enkät är det för sent att erbjuda folk förtur till datan, men du kan alltid baka in någon annan sorts kunskapsbaserad gåva.
Om du har ekonomi och resurser för att ge bort något som innefattar pengar är det självklart tillåtet att testa och se om det boostar din svarsfrekvens. Se bara till att det är lagligt där du verkar.
Har du någonsin hört talats om att man bör repetera något tills man är trött på det… och sedan fortsätta lite till? Det är för att det krävs repetition för att få folk att fatta vad det är du egentligen säger. Applicera nu denna tankebana på dina enkätrespondenter: så inser du säkert ganska snabbt att det är rätt osannolikt att alla du skickat din undersökning till både sett, läst, förstått och svarat på enkäten – utifrån ett enda utskick. Så då måste du påminna dem!
En liten snabb notering här! Jag menar självklart inte att du ska spamma dina följare så till den milda grad att de väljer att säga upp sin prenumeration ifrån dig eller ännu värre; väljer att anmäla dig. Jag menar bara att du kommer att boosta din svarsfrekvens om du påminner folk med jämna mellanrum, (i en takt som passar kunden).
Det här är såklart bäst att planera redan när du skissar på din enkät. Men om du redan publicerat din undersökning och behöver boosta din svarsfrekvens är en bra tumregel att påminna en eller två gånger i veckan. Variera dina utskicks innehåll, ämnesrad och titlar för att engagera fler.
Så om du nu gjort din enkät lätt att förstå, kort och koncis, samt skickat flera påminnelser – men du ändå har svårt att boosta din svarsfrekvens, då kan det vara lämpligt att dela din undersökning i sociala medier. Ha dock i åtanke att den då blir tillgänglig för alla och det kan hindra dig från att få svar från de du önskar.
Oavsett hur du resonerar kring det här så kan jag verkligen rekommendera att använda dig utav ett verktyg som styr vilken typ av publik du vill ska se ditt inlägg. Eftersom det egentligen inte är önskvärt att alla dina följare svarar på enkäten, så finns det heller ingen anledning för alla att se ditt inlägg. När du exempelvis delar på Facebook så klickar du på knappen för önskad publik för att styra vem inlägg visas för.
Till exempel: om vi i sista sekunden får några lediga platser på våra seminarier, så begränsar vi visningen av våra inlägg till folk i Stockholmsområdet. Men när vi istället vill veta mer om våra amerikanska användares mejlvanor, då begränsar vi våra inlägg till endast amerikanska användare (baserat på var de satt sin nuvarande hemort).
Om du uppskattat några av de funktioner eller verktyg vi nämnt i det här inlägget kanske det vore en god idé att testa vår plattform? Ungapped är gratis upp till 500 tillagda kontakter. Skapa ditt konto här »
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.