Har de sagt ja? Dubbel opt-in för bättre kvalitet
Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com
Har de sagt ja? Opt-in, opt-out och dubbel opt-in
Några av de grundläggande lagarna för e-postmarknadsföring gäller mottagarens villighet att få information från dig, vilket på branschspråk kallas för opt-in. En annan grundläggande lag är mottagarens möjlighet att avanmäla sig från fler utskick. Detta kallas för opt-out. Men det finns en tredje variant – dubbel opt-in.
Dubbel opt-in är en extra bekräftelse som automatiskt skickas till dem som anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Varje ny prenumerant får alltså ett mail med en aktiveringslänk som denne måste klicka på. Prenumeranten bekräftar på så sätt att e-postadressen är korrekt angiven och att det är en legitim prenumerationsanmälan. Dubbel opt-in är i nuläget inget krav, men är ändå att rekommendera då det är ett bra sätt att bygga långvariga och positiva kundrelationer.
Fyra skäl för dubbel opt-in
1. Kvalitet
Dubbel opt-in bekräftar att mottagaren vill ha ditt utskick, vilket ofta ger högre öppnings- och klickstatistik. Dessutom minskar risken för spamanmälningar när mottagaren verkligen är intresserad av dina produkter och tjänster.
2. Färre klagomål
Överlag skyr folk spam som pesten och även om du har en tydlig länk för avanmälan i varje utskick kan det finnas de som väljer att klicka på ”Rapportera som skräppost”-knappen i sin mailklient. När du använder dubbel opt-in får du en engagerad kontaktlista som är mindre benägen att spamanmäla dina utskick.
3. Säkerhet
Utan dubbel opt-in kan vem som helst anmäla någon annans e-postadress till dina utskick. Tänk dig att någon anmäler hundratals Hammarbyfans till Djurgårdens nyhetsbrev. Man kan lugnt anta att marknadsavdelningen på Djurgårdens IF skulle få många ilskna och irriterade människor på halsen.
4. Framtidens melodi
Det finns idag ingen lag på att använda dubbel opt-in, men det skulle inte förvåna någon i branschen om det kommer en sådan bestämmelse inom kort. Genom att använda dubbel opt-in får du en hög kvalitet på dina kontaktlistor, färre klagomål och är förberedd inför framtiden.
Så här lägger du upp ett prenumerationsformulär med dubbel opt-in på din hemsida »