ug-se-blog-should i use first name or not

Använda ”Hej Förnamn” eller inte?

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com

Ett enkelt sätt att personalisera sitt mailutskick är att exempelvis lägga in ”Hej Förnamn” i början av mailet eller ”Förnamn, idag ger vi dig fri vägledning” i ämnesraden. Men ger det någon positiv effekt, eller avskräcker det mottagaren?

FÖR PERSONALISERING AV MAIL
I en artikel från USA från år 2012 beskrivs hur ett företag gjorde ett A/B-test där man testade att lägga in mottagarens förnamn i mailets inledning, de använde en personlig e-postadress som avsändare (alltså fornamn.efternamn@foretaget.se istället för info@foretaget.se) och designen på mailet var mycket enkel och efterliknade ett ”vanligt” mails utseende istället för ett snyggt nyhetsbrev. Resultatet blev 137 % högre öppningsstatistik och gav 129 % fler klick jämfört med den andra varianten av mailet som inte var personaliserad.
Läs artikeln här »

EMOT PERSONALISERING AV MAIL
Denna svenska artikel i DN från 2012 menar att personaliserade mail är av ondo, att de känns spammiga och hamnar direkt i skräpkorgen.
Läs DN:s artikel om personaliserade mailutskick »

SLUTSATS
Det finns ingen universallösning, utan du måste själv testa vad som funkar bäst på din kundbas.
Om vi ska ge något generellt råd tror vi att ”Hej Förnamn” funkar bra i nyhetsbrev av informationskaraktär, men att det upplevs negativt om utskicket har säljkaraktär.
När du skickar ut en bekräftan av en anmälan till ett event tycker vi alltid det är en bra idé att använda ”Hej Förnamn”, både i mail och i eventuellt sms.

Hur gör man rent praktiskt i verkttyget?
Infoga anpassade fält i sms »
Namnge dina anpassade fält »

Ta din marknadsföring till nästa nivå