Oavsett hur bra du är på att bygga sändlistor så kommer det alltid att finnas en viss procent av dina mejl som ställer till problem, vilket med tiden kan leda till en del obehagliga överraskningar när du analyserar din e-postkampanj.
Oavsett hur bra du är på att bygga sändlistor så kommer det alltid att finnas en viss procent av dina mejl som ställer till problem, vilket med tiden kan leda till en del obehagliga överraskningar när du analyserar din e-postkampanj.
Genom att hantera och underhålla dina sändlistor hjälper det dig att sänka din avvisningsfrekvens. Det i sin tur minskar dina risker att bli svartlistad och hjälper att se till att dina e-postmeddelanden inte skickas till skräppostmappen.
Att underhålla sändlistor skiljer sig lite från att underhålla exempelvis en bil, men det fungerar på ungefär samma sätt; om underhållet sker regelbundet fungerar allt smidigt. Här är fyra enkla steg du kan vidta för att se till att din sändlista hålls i toppskick.
1. Städa i dina listor kontinuerligt
Detta görs bäst efter varje e-postkampanj som du skickar ut. Gå igenom din e-postanalys och kontrollera dina hårda studsar. Dessa bör tas bort från din sändlista så att du inte skickar till de adresserna igen. De flesta e-postplattformarna (sidan går till engelskt innehåll) ser automatiskt efter dina prenumerationer åt dig. Om du fortsätter att skicka mejl som resulterar i hårda studsar riskerar du att bli flaggad som skräppost, och ingen gillar skräppost!
2. Mejla regelbundet
Ett av de bästa sätten att se till att din sändlista är aktuell är att minst en gång i månaden planera en e-postkampanj till dina prenumeranter. Detta gör att du kan se sådant som autosvar och studsar och kan vidta åtgärder direkt. Folk ändrar sina beteenden online och deras e-postadresser byts ut, så genom att mejla regelbundet kommer du säkerställa att du har de senaste kontaktuppgifterna för dina användare eller kunder.
3. Ta reda på varför dina kontakter är inaktiva
Ge alltid dina kontakter möjligheten att enkelt säga upp sin prenumeration (alla älskar när det går enkelt). En enkel undersökningsfråga i samband med uppsägningen ger dig möjligheten att ta reda på varför din prenumerant vill lämna och om det är något i dina e-postkampanjer som behöver ändras. Det här är ett bra sätt för dig att ta reda på om ditt innehåll är aktuellt och relevant för din kontakter
4. Använd segment och håll dem uppdaterade
Känn din publik och vet vilket innehåll de vill ha från dig. Vill de ha en uppdatering från din blogg, reklam, uppdateringar från företaget eller något annat? När du segmenterar din lista kommer du att kunna fortsätta leverera innehåll av hög kvalitet som är relevant för dina läsare och de kommer att älska dina mejl.
Dessa fyra steg hjälper till att säkerställa att dina e-postmeddelanden kommer att läsas av den tilltänkta läsaren. Det är trots allt ingen mening att man ska skapa en fantastisk e-postkampanj och sedan se den dö på väg till mottagaren.
Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!
Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.
Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.