Allt från struktur och design till var du placerar din uppmaning till handling (call-to-action) kommer påverka hur någon läser, reagerar, svarar eller inte svarar på din enkät. Är det här något du inte tänkt på innan kanske hela idén om enkätdesign kan kännas krånglig. Det är dock inget att oroa sig för eftersom det finns flera sätt som enkelt förbättrar designen på dina formulär – utan att du behöver vara en expert.

 Själva syftet med din enkät eller undersökning bör ligga till grund för din design. Både val av språk, bilder och längd dikteras av vilken information du försöker få ut från din enkät. Är formuläret för ett visst affärsrelaterat ändamål som exempelvis vidareutbildning? Om svaret är ja kommer du troligtvis att behöva ett informativt språk, varumärkesbilder samt frågor som både fastställer grundläggande kontaktinformation och tidigare utbildning eller erfarenheter.

Oavsett vad orsaken till din enkät eller undersökning är så börja alltid med att tänka ut vilken eller vilka känslor du vill väcka hos och/eller förmedla till den som deltar. Sedan ser du till att din enkät eller undersökning återspeglar precis detta.

Ett enkelt och effektivt sätt för att förbättra designen av din enkät eller undersökning är att lägga till en bakgrundsbild. Det kommer inte bara att se bra ut med en bakgrundsbild, utan även spela en viktig roll för att både fånga läsarens uppmärksamhet och uppmuntra dem att fylla i undersökningen. Det behöver inte ens vara en bild eller grafik som har designats speciellt för enkäten ifråga. En enkel bild eller färg som är relaterad till undersökningsinnehållet fungerar också. Det finns en massa sajter som kan peka dig i rätt riktning för gratis stockbilder.  

Om kreativiteten är slut och du inte kan tänka ut något nytt eller unikt till designen av ditt formulär bör du istället hämta uppslag ur ditt företags egna designriktlinjer. Det kanske låter lite väl enkelt, men faktum är att du snabbt kan skapa något som ser bra ut med ditt företags riktlinjer, även utan att ha en designutbildning i bagaget. Med ditt företags typsnitt, färgschema och bilder är ju trots allt hälften av arbetet redan gjort!

När du använder samma typ av designriktlinjer i din enkätdesign som ditt företag har, spelar det också en viktig praktisk roll i användarens eller läsarens upplevelse. Om designen överensstämmer med ditt företags varumärke vet såklart läsarna bättre vem undersökningen kommer från. Och om de vet vem frågorna kommer från och även känner igen ditt varumärke är det mer troligt att de faktiskt svarar på de frågor du ställer. 

Med de flesta undersökningsverktyg får du vanligtvis en standarddesign eller mall att arbeta utifrån. Det är lätt hänt att fastna i standardläget och göra det valet till en dålig vana. Om din plattform tillåter dig att ändra typsnitt, knappar, marginaler och bakgrunder – så gör det! Även om du saknar kreativa idéer och väljer att använda ditt företags designstil, kan du ändå göra subtila förändringar som förbättrar helhetsintrycket. Ta en titt på exemplet här nedan. Vi har använt vårt undersökningsverktyg för att skapa ett registreringsformulär för ett frukostseminarium. Det är samma innehåll på båda bilderna men med olika färger, teckensnitt och bakgrund.

 Du har hälften vunnet genom att se till att du har en knapp som är tydlig i både språk och design som får läsaren att agera (call to action). Om du till exempel vill att folk ska återkoppla med sin feedback, märk knappen ”skicka feedback” så att den blir tydlig. Om du vill att folk ska o.s.a. till ett evenemang, märk knappen med ”delta här” och om du ger bort en gratis nedladdning, märk knappen ”ladda ner nu”. Om det uppstår någon form av förvirring om vad som kommer att hända efter att man klickat på en call to action-knapp riskerar du att din enkät känns kaotiskt och i slutändan resulterar det i att färre svarar.

För att göra din CTA-knapp (uppmaning till handling/call to action) tydlig, använd en färg som blir en kontrast mot bakgrunden och dess omgivande text. Gör gärna texten med uppmaningen lite större och tydligare än den omgivande texten – knappen är ju det du vill att läsaren ska titta och trycka på.

Det finns inget värre än att försöka slutföra en enkät bara för att upptäcka att du inte kan visa eller svara ordentligt eftersom designen inte anpassats för din typ av enhet. Om du använder en bra plattform bör designen anpassas automatiskt. Om inte, måste du kontrollera hur den kan anpassas eller överväga att byta leverantör. Utan en enkätdesign som går att anpassa riskerar du nämligen att förlora ifyllda enkäter eller registreringsformulär.

Testa vårt enkätverktyg för att enkelt ta  fram snygga undersökningsmallar och design härä

Allt du behöver för digital kommunikation

Kommunikation

Marknadsför dig via e-post

Kom igång med e-postmarknadsföring idag. Utgå från våra färdiga mailmallar och vår bildbank eller skapa enkelt egna utifrån din grafiska profil.

Läs mer här

Punkter

Skapa undersökningar och enkäter

Gör bättre kundundersökningar och medarbetarundersökningar med vårt enkätverktyg.

Läs mer här

Skicka SMS till din målgrupp

Skapa effektiva kampanjer och nå din målgrupp snabbt via sms.

Läs mer här

Hantera events och inbjudningar

Skapa engagemang innan, under och efter ditt event med vår plattform.

Läs mer här

Marknadens bästa plattform för digital kommunikation

Allt du behöver i en plattform

Med Ungapped hanterar du dina events, e-postmarknadsföring, SMS-kampanjer och enkäter från samma ställe. Smidigt!

Support på svenska

Våra kommunikationsexperter hjälper dig gärna att lyckas med din kommunikation. All vår support erbjuds även på engelska.

Ta del av vår expertis

Våra experter finns alltid nära till hands och hjälper dig gärna att utveckla din kommunikation.

Ungapped har 1000-tals nöjda användare


Av Oscar Jonsson

oscar.jonsson@ungapped.com

Notice how great this page looks? And how easy it is to use our platform? That’s all thanks to Oscar. He skillfully takes the ideas we have, listening to our good ones, ignoring our bad ones and brings them together in a way that looks, feels and works beautifully.

Gå tillbaka till bloggen

Ta din marknadsföring till nästa nivå