Vanliga användningsområden för e-postmarknadsföring

Av Zandra Preston | zandra.preston@ungapped.com

Bra e-postmarknadsföring handlar inte om dig. I grunden handlar det om att få mottagaren att känna sig speciell, viktig, omhändertagen, inspirerad och nyfiken genom olika budskap och typer av utskick. Inom e-postmarknadsföring finns det ett flertal användningsområden och de vanligaste är:

NYHETSBREV
Under nyhetsbrev ingår informationsbrev, kampanjer och erbjudanden. Säljutskick är naturligtvis en favorit hos marknadsföraren och därför kommer här en liten varning. Renodlat säljande blir lätt tröttsamt för mottagaren och kan leda till avanmälningar. Kombinera istället försäljning, kundvård, information och tävlingar så skapar du en djupare och mer nyanserad relation med mottagaren.

SMS
Information och kommunikation via sms är oslagbart när du vill komma i snabb kontakt med dina kunder. Marknadsföring via sms är dock mest effektiv när den uppfattas som service och sms-marknadsföring ett bra alternativ när du vill skapa en känsla av exklusivitet, ge snabb kundservice och viktig information.

DRIFTINFORMATION
Det händer ibland att saker och ting inte riktigt fungerar. Ha ett färdigt utskick för driftinformation så når du snabbt alla aktuella mottagare med nödvändig information.

INBJUDNINGAR
Inbjudningar är ett bra sätt att engagera. När du bjuder in till en golftävling, föreläsning, seminarium, mässa, rea eller fest erbjuder du ett mervärde som stärker kundrelationen. Med e-postmarknadsföring skickar du lockande inbjudningar och anmälningarna registreras automatiskt i verktyget. Du kan också se vilka som inte har anmält sig och skicka en påminnelse bara till dem.

ENKÄTER OCH UNDERSÖKNINGAR
Vill du veta vad dina kunder tycker om en produkt eller hur din målgrupp ser på ditt företag? Hur uppskattat var det senaste seminariet och finns det önskemål om uppföljning? När du gör digitala undersökningar får du ett underlag som ligger till grund för vidare försäljningsstrategier.

TRANSAKTIONELLA MAIL
är en bekräftelse på en transaktion och går vanligtvis ut direkt efter avslutat köp. Vanliga transaktionella mail innehåller:

  • bokningsbekräftelse
  • orderbekräftelse
  • leveransinformation
  • kontoinformation
  • förändringar i avtal
  • information om garantiförändringar
  • regler gällande återköp eller avbokning.

Transaktionella mail innehåller alltså information som är viktig för mottagaren. Detta gör att mottagaren är mer benägen att öppna mailet och mottaglig för annan information och merförsäljning.

 

Ta din marknadsföring till nästa nivå