Blogg

Här hittar du branschnyheter och expertråd om att skapa exceptionella kundupplevelser för ditt växande företag. Bläddra i vårt senaste eller sök efter ämne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och missa aldrig ett intressant inlägg.

ug-se-blog-why is my mailing classed as spam

Varför blir nyhetsbrevet spamklassat?

Om ditt mejl levereras till mottagarens inkorg eller inte beror på följande faktorer: Mejlets innehåll Undvik spamklassade ord (tex Viagra, gratis, kredit, porr, xxx), ha en större tyngd text än bilder i mailet, ha ingen farlig kod (tex javascript eller formulärkod) i mejlet, HA INTE ENBART VERSALER I ÄMNESRADEN, UNDVIK EN STÖRRE TEXTMASSA I MEJLET…

ug-se-blog-should i use first name or not

Använda ”Hej Förnamn” eller inte?

Ett enkelt sätt att personalisera sitt mailutskick är att exempelvis lägga in ”Hej Förnamn” i början av mailet eller ”Förnamn, idag ger vi dig fri vägledning” i ämnesraden. Men ger det någon positiv effekt, eller avskräcker det mottagaren? FÖR PERSONALISERING AV MAIL I en artikel från USA från år 2012 beskrivs hur ett företag gjorde…

ug-se-blog-why shouldn't i send from outlook

Varför du inte ska skicka nyhetsbrev från din Outlook

Varför betala pengar för ett e-postverktyg när man kan skicka nyhetsbrev gratis ifrån sin Outlook? Här är sex bra anledningar: Med ett e-postverktyg finns ingen risk att du råkar skriva in e-postadresser så alla mottagare ser dem och därmed ge bort dyra e-postadresser. Outlook erbjuder inga mailmallar och ger dig inga stora möjligheter att skapa…

Undvik att använda pdf:er som landningssidor

PDF är ett filformat som används för att presentera dokument på ett tillförlitligt sätt, oavsett vilken programvara, maskinvara och operativsystem som används för att öppna filen. Filformatet passar ypperligt för utskrift, men PDF:en har sina nackdelar, och på nätet bör inte PDF-format vara förstahandsalternativet. NACKDELAR MED PDF:ER PDF:en tar längre tid att öppna jämfört med…

Ge dina nyhetsbrev liv med animerade bilder

En bild säger mer än ord, men en animerad bild kan säga ännu mer. Användningsområden Med animerade GIF:ar kan du skapa innehåll som fångar mottagarens uppmärksamhet och få en viss del av ditt nyhetsbrev att stå ut från resten. Kanske vill du lyfta fram en viss produkt eller ett nytt erbjudande. Då kan en subtil…

undvik onödiga spampoäng

Jobba med och inte mot spamfilter – tio tips som sänker spampoäng

Spamfilter är ett problem både för seriösa e-postmarknadsförare och spammare. Filtren blir hela tiden allt striktare i sin granskning av inkommande e-post, vilket i sin tur leder till att fullt legitim e-post ibland inte kommer fram. Det kan alltså hända att vissa läsare inte får sina nyhetsbrev, trots att de verkligen vill ha dem. Så…

Nio tips för att komma igång med e-postmarknadsföring

Skaffa ett bra verktyg för e-postmarknadsföring. Använd en leverantör som är med i SWEDMA och följer branschens etiska regler. Se till att verktyget du väljer erbjuder nödvändiga funktioner såsom statistik, inbjudningar, enkäter och sms. Kontrollera att det ingår fri support och/eller tydliga manualer online. Gå en utbildning i verktyget. Ta fram grundmallar. Låt gärna företaget…

Vanliga användningsområden för e-postmarknadsföring

Bra e-postmarknadsföring handlar inte om dig. I grunden handlar det om att få mottagaren att känna sig speciell, viktig, omhändertagen, inspirerad och nyfiken genom olika budskap och typer av utskick. Inom e-postmarknadsföring finns det ett flertal användningsområden och de vanligaste är: NYHETSBREV Under nyhetsbrev ingår informationsbrev, kampanjer och erbjudanden. Säljutskick är naturligtvis en favorit hos…

Tävling: Hur mycket kan du om Ungapped?

Vet du vilka e-postklienter som är svårast att formge för och hur vår säljchef Christer Shipley ser ut? Testa dina kunskaper om Ungapped. Snabbt och rätt ska det gå för att få maximum antal poäng. Lycka till! Testa dina kunskaper här Vill du skapa en egen frågesport som går ut till dina kunder? Läs mer…

E-postklienter och deras respektive vanor och ovanor

Formgivning av e-postutskick är inte samma sak som att formge för webb eller tryckmaterial. Anledningen är att formgivning för webb endast behöver ta hänsyn till ett fåtal webbklienter medan formgivning för e-post måste anpassa sig efter ett stort antal e-postklienter. I en drömvärld ser dina e-postutskick likadana ut oavsett om de öppnas i Outlook, Gmail eller Yahoo. Men i verkligheten har e-postklienterna egna sätt att…

Kombinera nyhetsbrev med frågesport och få fler kontakter

Mottagare är mer benägna att lägga tid på att lyssna på dig om du samtidigt kan roa dem – vänd dig till deras tävlingsinstinkt och låt dem mäta sina kunskaper och tävla mot andra. Vad kan det ge för effekt? • Skapa engagemang • Driv trafik och öka effekten • Samla leads och likes Vi…

Få fler kontakter och engagera med frågesport

Få fler kontakter och engagera med frågesport

Tricket med bra marknadsföring är att skapa engagemang. Att kommunicera med frågesport är ett smart sätt att sprida information om dina tjänster och produkter, samtidigt som du lockar fram tävlingsdjävulen hos dina kunder. Så kör en frågetävling i dina nyhetsbrev. Du engagerar dina mottagare i ditt företag och får nya leads när dina mottagare utmanar…

Har de sagt ja? Dubbel opt-in för bättre kvalitet

Har de sagt ja? Opt-in, opt-out och dubbel opt-in Några av de grundläggande lagarna för e-postmarknadsföring gäller mottagarens villighet att få information från dig, vilket på branschspråk kallas för opt-in. En annan grundläggande lag är mottagarens möjlighet att avanmäla sig från fler utskick. Detta kallas för opt-out. Men det finns en tredje variant – dubbel opt-in.…

Mitt Företag – för företagaren som SKA lyckas

Tänk om du fick hänga med framgångsexperter en hel eftermiddag. Tänk om du fick träffa hundratals potentiella kunder på en gång. Och tänk om några av landets främsta inspiratörer avslöjade sina hemligheter för dig. Turnén ”Mitt Företag 2013″ är platsen där detta händer och evenemanget för dig som är småföretagare och som har bestämt dig…

Ta din e-postmarknadsföring till nästa nivå

Det händer mycket inom e-postmarknadsföring. Teknikerna utvecklas och mottagarnas användningsvanor förändras. Bland annat ser vi en ökning inom mobilanvändande och allt fler läser mail och nyhetsbrev, surfar och handlar via mobiler och surfplattor. Att marknadsföra sig framgångsrikt via e-post kräver alltså regelbunden uppdatering och därför erbjuder vi skräddarsydda workshops. Där går vi igenom hur just…


Ta din marknadsföring till nästa nivå